3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Rezsicsökkentési elem is lehetne a fogyasztói tej általános forgalmi adójának (áfa) 5 százalékra csökkentése - mondta a Tej Szakmaközi Szervezet és terméktanács elnöke csütörtökön Budapesten.

Mélykuti Tibor erről Czerván Györggyel, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkárával közösen tartott sajtótájékoztatón beszélt, amelynek témája az uniós tejkvóta április elsejei kivezetése volt.

A tej terméktanács elnöke közölte, a csökkentésre már az idén is tettek javaslatot. Emlékeztetett: a magyar fogyasztó rendkívül árérzékeny, és a magyar tejtermékfogyasztás több mint fele tej.

Czerván György megismételte az FM korábbi álláspontját az ügyben, miszerint a szaktárca támogatja az alapvető élelmiszerek áfamérséklését, figyelembe véve az ország büdzséjének teherbíró képességét. Mint mondta, a fogyasztói tej áfájának csökkentése mintegy 18 milliárd forintba kerülne.

Emlékeztetett: az áfacsökkentés a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hatáskörébe tartozik, és annak vezetője a későbbiekben - a magyar gazdaság teljesítményének függvényében - nem zárta ki az áfamérséklés vizsgálatát.

Az államtitkár utalt rá: az uniós tejkvóta a közös agrárpolitika egyik piacszabályozási eleme volt, amelynek megszüntetéséről még 2008-ban született döntés. Több ország így Magyarország sem használta ki a rendelkezésére álló kvóta mennyiséget. Magyarország 20-25 százalékkal volt alatta. A kvótarendszer megszüntetése versenyhelyzetet teremt, ami nemcsak kihívás, hanem lehetőség is a magyar tejtermelők számára.

Annak érdekében, hogy az ágazat élni tudjon a lehetőséggel, a minisztérium megemelte a közvetlen támogatás összegét. Ez 2014-ben még 28,93 milliárd forint volt, az idén 49,43 milliárd forintra nő. Az állatjóléti támogatás összege mindkét évben 8 milliárd forint. Felhívta a figyelmet: a tej terméktanáccsal történt konzultáció alapján létrejön egy 420 millió forintos marketing alap is, amely a jó minőségű magyar tej népszerűsítését szolgálja.

Mélykuti Tibor arról beszélt, hogy az utóbbi években megerősödött a terméktanács, ezt az is alátámasztja, hogy a miniszter reprezentatív szakmaközi szervezetként ismerte el 2013-ban. A terméktanács elnöke reményét fejezte ki, hogy 2020-ig az élelmiszeripar fejlesztésére szánt 300 milliárd forintos forrásból a tejfeldolgozók fejlesztésére is lehet majd fordítani.

Jelezte: tejmarketingre a szakmaközi szervezet éves szinten, a saját tagjai által összeadott pénzből mintegy 150-180 millió forintot tud majd költeni.

Sürgette ugyanakkor a feketegazdaság elleni még hatékonyabb fellépést, mind a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), mind a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részéről. Ennek egyik jó eszközének nevezte a nemrégiben bevezetett elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszert (ekáer).

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!