4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Zsiday Viktor a Malév csődjén és a Wizzair felemelkedésén keresztül vezeti le, hogy miért gond ha állami pénzt öntünk olyan területekre, ahol erre egyáltalán nincs szükség.

Amikor végre bezárták az évente sokmilliárd forint közpénzt elnyelő nemzeti légitársaságot, akkor folyamatosan ment a parázás, hogy micsoda kiesés éri a Budapest Airport-ot, nem lesz elég utas, kártalanítani kell majd őket emiatt, satöbbi. A Malév csődje után persze volt egy visszaesés - amiben azért a 2012-es hazai és európai recesszió is benne volt - de 2014-ben már rekordszámú utas volt, méghozzá úgy, hogy ehhez nem kellett halomnyi közpénzt elkölteni minden évben:

//www.bud.hu/english/business-and-partners/aviation/facts_and_figures/traffic-statistics-2014-14321.html

és 2015 még sokkal jobbnak ígérkezik:

//www.bud.hu/english/business-and-partners/aviation/facts_and_figures/traffic-statistics-2015-16896.html

win-win. Egyébként Magyarország rákfenéje a gigantikus állami szerepvállalás és pénzpocséklás, amire a Malév kiváló példa volt, de lenne még kismillió vadhajtás, amit le kéne nyesni. Érdemes megnézni hogy áll össze az amerikai és a magyar költségvetés szerkezete:

//www.usgovernmentspending.com/piechart_2015_US_total

Az állampolgárai pénzéből egyébként is sokkal kevesebbet elszedő amerikai állam önmagára, saját fenntartására a magyarhoz képest alig költ, mégis valószínűleg jobb szolgáltatást nyújt mint a magyar. A hazai költségvetést igazándiból teljesen újra kellene tervezni zéró bázisról, mert a kisebb állam mindenki érdeke, már csak azért is mert kisebb állam = kevesebb ellopható pénz...

...és ha már repülés, a hazai lakossági fogyasztás fellendülésének újabb csalhatatlan jele: járatot indít októbertől Tenerifére a Wizzair. Nem mást jelent ez, mint hogy a lakosság egyre nagyobb részénél képződik olyan többlet, amelyet téli nyaralásra fordíthat. Ez is megerősíti, hogy a 2013 elején elkezdődött fellendülés (lakossági fogyasztási boom) stabil alapokon áll, amit jól jelez egyébként a kisker-forgalom, a lakáspiac, az autópiac éledezése is...

...és a legújabb adócsökkentések még adnak is egy lökést. Ahogy korábban többször írtam, a gazdasági növekedés és az alacsony kamatok miatti állami kamatkiadás-csökkenés miatt nő a költségvetés mozgástere (magyarul több a pénz), amelyet - ahogy azt várni is lehetett - az állam stimulusra költ, amitől ugye még erősebb lesz a növekedés, tovább nő a bevétel, csökkenhetne a hiány, de ehelyett valószínűleg ezt is további növekedésösztönzésre fordítja a kormányzat, így gyakorlatilag egy önfenntartó, önerősítő lakossági fogyasztáson alapuló fellendülést láthatunk. Tekintve, hogy az előtte lévő fogyasztás-zsugor/gazdasági depresszió hét évig tartott, ennek még tág tere van, sokáig eltarthat, különösen ha a kamatszintünk alacsony marad, mert az minden évben önmagában soktízmilliárd forintos mozgásteret jelent a költségvetésnek, és ezen kívül is kihúznak mindig valami újabb ötletet a kalapból (rezsicsökkentés, forintosítás, adócsökkentés, stb.). Így alakulnak ki egyébként az önerősítő fellendülések: az elején még nem is lehet látni milyen sokáig tart, és milyen erős lesz. Az érdekes mindig az bennük, hogy maga a fellendülés kezdeti ténye lassan megfordítja a hangulatot, amely segíti a fellendülést, bátrabban költenek az emberek, amely a növekvő adókon keresztül többletforrásokat teremt, amely tovább erősíti a fellendülést - most is ez zajlik:

//mfor.hu/cikkek/Jovore_csokken_az_szja__.html

Summa summárum: 2015-16 még mindig jó növekedésűnek ígérkezik, aztán majd meglátjuk. Mivel a költségvetés rendben van, ezért ha nagy baj lenne, akkor deficit-növeléssel is simán lehet majd stimulálni ha esetleg kéne 2017-ben, és akár így, akár úgy, de mindenképpen fognak is, hiszen a választás előtti utolsó évben politikailag kötelező*. Így aztán igazándiból 2018-ig nem nagyon látszik, hogy mi törné meg a hazai növekedést.

*Azt az ostobaságot, hogy a ciklus legelején ellőjük a puskaporunkat, aztán kénytelen-kelletlen a ciklus vége felé kell szenvedni meg megszorítani, csak a teljesen elképesztő 2002-es kormányzat tudta előadni, máig sem értem, hogy mi volt az elképzelés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!