6p

Az idén negyedszer elkészített Krízistérkép szerzői olyan tavalyi botrányokat vizsgáltak meg, melyeket nagy médiavisszhang és válságkommunikáció követett. A TOP3-ban a Gundel Étterem, a Hableány-katasztrófa és a Jahn Ferenc Dél-pesti kórház szerepel. A tanulmány az esetek felmutatásával a cégek számára kríziskommunikációs tanulságokat is levon.

Nem is kérdés, hogy a következő évi Krízistérképben milyen esemény viszi majd a prímet, ezért a tanulmány alkotói már most arra hívják fel a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány miatt jövőre új értékelési szempontokra és módszertanra lesz szükség. De vissza a tavalyi eseményekhez! A Magyar Public Relations Szövetség Kríziskommunikációs Tagozata mintegy 353 olyan esetet gyűjtött össze és elemzett, amelyek károsan érintettek egy-egy piaci márkát, szervezetet, vagy akár hazai celebritást. Az egymás mellé állított krízisek és azok kezelése azért fontos, mert egy-egy válságnak, botránynak nem csak negatív hozadéka lehet, hanem sokszor pozitív is. 

A Hableány katasztrófája után. Fotó: Wikipédia
A Hableány katasztrófája után. Fotó: Wikipédia

„Bár 2019-ben 27 százalékkal több krízist detektáltunk, mint az azt megelőző évben, továbbra is a közélet szolgáltatta a legtöbb válságot. A szektorok közül az állami tulajdonú cégek ügyei a leginkább felülreprezentáltak (47 százalék), melyet a nyereségorientált szervezetek követtek (42 százalék). Ahogy 2016-2018 között, úgy tavaly is a nonprofit szektor volt a legkevésbé hírbe hozható botrányokkal (3 százalék). Ami a hazai krízisek főbb kiváltó okait illeti, a balesetek tavaly is megőrizték az elsőségüket, a második helyre azonban a 2018-ban tapasztaltaktól eltérően az érdekgazdák kifogásai kerültek a bűncselekmények helyett. A dobogó harmadik helyén továbbra is a szervezeti félrekezelések, hibás belső folyamatok nyomán kialakult helyzetek szerepelnek. Bár a hazai válságok abszolút mennyisége időszakosan nőtt, a legfontosabb arányok az egyes iparágakon belül jelentősen nem változtak: tavaly is a második legtöbb válságeset a közlekedés területén történt, harmadik helyen pedig ismét az egészségügy állt” – tájékoztat a kutatás legfontosabb megállapításairól Dr. Pintér Dániel Gergő, az MPRSZ Kríziskommunikációs Tagozatának elnöke, a kiadvány főszerkesztője.

Februárban volt a legtöbb válságesemény. Fotó: MPRSZ
Februárban volt a legtöbb válságesemény. Fotó: MPRSZ
A Krízistérkép szerint 2019 legfontosabb válságai a következők voltak (melyekből 138 a közéletben, 88 a közlekedés, 36 eset pedig az egészségügy területén történt):

  • a Gundel Étterem által üzemeltetett miniszterelnöki menza árképzése nyomán kialakult válság
  • a Neckermann utazási iroda nemzetközi szervezeti gondjai
  • a Mátrai Erőmű környezetszennyező tevékenysége
  • a Telekom „Bocsi Anyu!”- elnevezésű Anyák napi kampánya
  • az emberéleteket követelő Hableány-katasztrófa
  • a CIB Bank informatikai leállása
  • a Jahn Ferenc Dél-pesti kórházban tapasztalható orvoshiány
  • a CBA szexista reklámja
  • a Katona József Színházat érintő zaklatási ügy

A hazai krízisek megoszlása. Fotó: MPRSZ
A hazai krízisek megoszlása. Fotó: MPRSZ

A válságok kiváltó okait 12 kategóriába sorolták, egyebek mellett környezeti katasztrófa, munkahelyi erőszak, kiberbűnözés, felsővezető eltávolítása vagy celebekhez kötődő botrányok. A kríziseket pedig a következő iparágakba kategorizálták. 

Közéleti szektor – a 133 ügyből a szerzők is nehéznek találták a legikonikusabb esetet kiemelni, végül a Kossuth-díjas Gothár Péter rendező által kiváltott Katona József Színházban végig söpört metoo-botrányra, valamint az L.L. Junior énekes 3 éves kisfiának tragikus közlekedési balesetére esett a választásuk. A Katona-skandalumnál fontos előrelépés, hogy a kríziskommunikáció sokkal jobb volt, mint előzőleg a Marton László- vagy a Kerényi Miklós Gábor-féle eseteknél, például az áldozat neve mind a mai napig nem került nyilvánosságra. Az L.L. Junior kisfiával történtek esetében pedig a gyászfeldolgozás és a szülők együttműködésén túl mélyreható pszichológiai tanulságok is napvilágot láttak. (Mi mondjuk Borkai Zsolt szexbotrányát is a TOP 3 eset közé soroltuk volna.)

Szolgáltatóipar – a legkiemelkedőbb eset a 110 éves Gundel Étterem botránya lett, amikor tavaly január első napjaiban a Miniszterelnökséggel kötöttek szerződést, egyebek mellett menzaszolgáltatásra. A közvéleményben hamar kiverte a hír a biztosítékot, hiszen a nagy múltú luxus étterem és a menza fogalma nehezen összeegyeztethető. A rossz kommunikáció miatt pedig tovább romlott a legendás hely megítélése. A másik kiemelkedő esemény az volt, amikor az 1983 óta töretlen fejlődést mutató Thomas Cook utazási iroda csődbe ment, de a magyar Neckermann képes volt gyors és átlátható kommunikációval talpon maradni.

Energiaipar és tőkejavak piaca – a Mátrai Erőmű a tulajdonosváltást követően került a média fókuszába, mert környezetszennyezési probléma adódott a visontai gyáruk területén. A kén- és foszfortartalmú gázszivárgás több munkatársnál okozott egészségügyi gondot. Bár a Katasztrófavédelem közzétette részletes vizsgálati eredményét, maga a Mátrai Erőmű azóta sem osztotta meg a közvéleménnyel a szennyezés okát, kiterjedését, környezetre gyakorolt hatását.

Technológiai iparág – a 2019-es Anyák napjára készített Telekom-reklám visszafelé sült el. A „Bocsi Anyu – egy rendhagyó Anyák Napja” kampány társadalmilag érzékeny témáját sokan kritizálták, mondván, nem jó az üzenete, s az apák is kimaradtak belőle. A cég ezek után közleményben bocsánatot kért, majd nyilvános kerekasztal-beszélgetést is tartottak a témában.

Közlekedési és szállítási ipar – a nemzetközi közvéleményt is megrázó Hableány-katasztrófa 28 áldozatot követelt, és számtalan tanulságot hozott a diplomáciai együttműködésben, a hajózási szabályozások újragondolásában, a felelősségvállalásban, a búvártársadalom együttműködésében.

Állami krízis volt tavaly a legtöbb. Fotó: MPRSZ
Állami krízis volt tavaly a legtöbb. Fotó: MPRSZ

Pénzügyi szektor – a CIB Bank áprilisban új informatikai adatközpontba költözött, ami miatt több mint egy hétig problémák voltak a bankolással, az utalásokkal, a kártyás fizetésekkel, az emiatt kialakult helyzetet nem mindig tudták megfelelő kommunikációval orvosolni.

Egészségipar – az egészségügyben sajnos nem nehéz botrányt vagy anomáliát találni. A legjelentősebb mégis a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórházé volt, amikor az intézmény hét sebésze mondott fel egyszerre. A háttérben az orvosok túlterheltsége és az alacsony ügyeleti díjak álltak. A kórház és az EMMI kommunikációja is elég kérdéses volt az ügyben.

Gyorsan forgó eszközök piaca – a Henkel túllőtt a Vape szúnyogriasztós reklámjával, amikor ezt a címet adta: "A természet harmóniája – a rovarok nélkül tökéletes". Ez a szlogen a környezetvédelmi törekvések és a klímatudatosság idején nem jött be az embereknek. A CBA pedig a jó ízlés határa alatti alkotással jött ki, amikor orális szexet imitáló táncosokat szerepeltettek, amelyet az Egyenlítő Alapítvány tiltakozására egyből levettek a műsorról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!