3p

Hogyan lehetnek ekkora eltérések a közvélemény-kutatások között?
Magyar Péter miatt ekkora a bizonytalanság?
Milyen módszerrel készülnek a felmérések?

Online Klasszis Klub találkozó élőben Hann Endrével!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Medián ügyvezető igazgatójától!

2024. június 5. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meglepően hangzik, hogy az elektromos autók terjedése mérsékli a villanyszámlákat, ám a szabály egyszerű: ha több energia fogy ugyanazon a hálózaton, akkor kilowattóráját olcsóbban lehet adni.

Az elektromos autók használói dollármilliárdokat spórolhatnak meg azoknak a villanyszámláján is, akik nem ilyen autót használnak. A Synapse Energy Economics környezetvédelmi tanácsadó cég például azt vizsgálta, hogy mennyit fizetnek a villanyautósok ahhoz képest, hogy mennyibe kerül az általuk felhasznált elektromos energia előállítása.

Érdekes számok
Érdekes számok
Fotó: Depositphotos

A New York-i Natural Resources Defense Council (NRDC) környezetvédelmi szervezet támogatásával készült tanulmány szerint az Egyesült Államokban a villanyautósok 2011 és 2021 között 3,12 milliárd dollárral többet perkáltak le az áramért, mint amennyibe annak előállítása került. Ha ezt korrigálják azzal a kiadással, amennyit az áramszolgáltatók az elektromos autók terjedése miatt rendszereik korszerűsítésére fordítottak, akkor még még mindig marad 2,44 milliárd dollár - 895 milliárd forint - plusz.

Kaliforniai példa

Ennek a többletbevételnek köszönhetően csökkenhet az elektromos energia átlagára, aminek az olyan háztartások is hasznát láthatják, amelyek nem használnak elektromos autót. A megtakarítás túlnyomó része az Egyesült Államok nyugati részén jelentkezhet, mert ott van szolgálatban a legtöbb villanyautó. Kaliforniában például 1,1 millió ilyen modell futott az utakon 2022-ben, ami az Egyesült Államokban eladott elektromos autók 37 százaléka – ismertette az energiainformációs adatokat gyűjtő amerikai állami szervezet, az Energy Information Administration (EIA) számait a Quartz hírportál. 

Ebben az amerikai államban időfüggő tarifák vannak érvényben. Az autósok általában éjszaka töltik az elektromos autóik akkumulátorait, így a holtidőre érvényes tarifát fizetik. Ugyanakkor egyenletesebbé teszik a hálózati terhelést, ami zene az áramtermelők és -szolgáltatók füleinek. Az NRDC támogatásával készült egyik korábbi, 2019-ben megjelent tanulmány azt állapította meg, hogy az éjszakai használatnak köszönhetően a villanyautók megjelenése nem igényli az elektromos hálózatok teljes felújítását.

A friss jelentésben előretekintő rész is van. E szerint az elektromos autók energiahatékonyságának javulásával 2050-re évi 200 milliárd dollárra emelkedhet a háztartási villanyszámlákon jelentkező megtakarítás annak köszönhetően, hogy az autózás új technológiája javítja az elektromos rendszerek hatékonyságát. Ehhez pedig hozzájárul az akkumulátortechnológia fejlődése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!