5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utcai plakát-versenyt egyelőre fölényesen nyeri a kormányoldal, a reklámköltések döntő többsége pedig a NER vállalkozóihoz vándorolnak.

Az Orbán Viktor miniszterelnök és Karácsony Gergely miniszterelnök-jelölt által bejelentett népszavazások, a jövő tavaszi országgyűlési választások, a kormány oltási kampányai, valamint az éppen futó nemzeti konzultáció is egyet jelent azzal, hogy a közterületeket ellepik a kicsi, a közepes és az óriási méretű plakátok. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint ugyan 2020-ban zsugorodtak a reklámköltések, de a 240 milliárd forintos piacból 20 milliárd forint azért így is jutott a plakátcégeknek (107 milliárd forinttal a digitális hirdetések nyertek).

Mindenhol szem előtt vannak a kormány hirdetései Fotó: Vég Márton
Mindenhol szem előtt vannak a kormány hirdetései Fotó: Vég Márton

A pénzek jelentős része pedig természetesen a NER-t gyarapította, és gyarapítja idén is.

A minőség melletti elkötelezettség, és a felkészült, lelkes munkatársak munkája eredményeként a cég folyamatos fejlődést mutat. Reklámfelület állománya több, mint 11.000 reklámtáblából áll, melyek az ország egész területén a fővárostól a megyeszékhelyeken át a nagyvárosokban a tömegközlekedési vonalak frekventált helyein és a forgalmas utak mentén egyaránt megtalálhatóak

-  szól például a Publimont Kft. bemutatkozása, amely a közterületi reklámpiac legnagyobb szereplője. Az egykori Simicska-cég ma már Mészáros Lőrinc cégbirodalmának része: 2020-ban 9,9 milliárd forint árbevételt értek el, amiből 3,1 milliárd forint profit jött össze. A Publimont az egyik tulajdonosa a Mahir Cityposter Kft.-nek is, amely szintén meghatározó szereplője a piacnak, hiszen:

  •   1251 darab hirdetőoszlop 
  •   127 darab koronavilágított hirdetőoszlop
  •   235 darab belsővilágítású hengeroszlop
  •   102 darab önálló citylight berendezés
  •    50 darab világított aluljáró tábla

tartozik a céghez, amely 2020-ban 1,1 milliárd forintos forgalom mellett 184 millió forintos nyereségnek örülhetett.

Szintén nem panaszkodhat a megrendelések hiányára a francia hátterű JCDeux Hungary Zrt., amely 2020-ban 5,2 milliárd forintos szeletet hasított ki magának a reklámtortából, ez közel 450 millió forintos profitot ért. Főleg a 2016-2018-as időszakban hasított egy máltai cégen keresztül Tombor András többségi tulajdonában lévő Odex Outdoor Kft., amely azért 2020-ban is 1,9 milliárd forintos forgalomnak és 92 millió forintos nyereségnek örülhetett. Egy időben sokat foglalkozott Tombor Andrással a magyar sajtó, miután Habony Árpád NAV-vizsgálatakor azt mondta, ő adott 20 millió forintos kölcsönt neki.

Saját eszközállománnyal nem rendelkezünk, az Odex érdeke minden esetben, az ügyfél érdekével szoros kapcsolatban áll. Objektív felületválogatási módszerünk mindig adott kampány céljainak maximális figyelembevételére összepontosít

- vallja magáról az Odex.

Ugyancsak fontos szereplő a Garancsi István tulajdonában is lévő ESMA Reklám Zrt. a maga 1,5 milliárd forintos forgalmával, amiből 208 millió forintos profitot is sikerült elkönyvelni. Ez a cég gyakorolja a magyarországi áramszolgáltatók közvilágítási és egyéb eszközeinek kizárólagos reklámcélú hasznosítására vonatkozó jogosultságait.

Folyamatosan zsugorodik viszont a korábban a szocialistákhoz kötött Hungaroplakát Reklám Kft., amely szintén országos lefedettségű óriástábla és city-light hálózattal rendelkezik a fővárostól a megyeszékhelyeken keresztül a kisebb településekig. Ennek ellenére veszteséges a Bleuer István többségi tulajdonában lévő cég: 2020-ban már csak 704 millió forintos forgalom jött össze, ami ráadásul 138 millió forintos mínuszt okozott. Ellenben 200 millió forintos forgalom mellett is nyereséges (20 millió forint) a Pannon Plakát Reklám Kft., amely mögött a Jazzy Rádiót is működhető cég egyik tulajdonosa, Antal Zoltán áll.

A korábbi választásokon az ellenzéki pártok sorra szembesültek azzal, hogy a kampányidőszakra már minden felület elfogyott. Hiába kértek ajánlatot az óriásplakátok és citylightok üzemeltetőitől, egyetlen üres reklámhordozó sem maradt számukra. Arra is volt példa, hogy a korábban lekötött plakáthelyeket mondták vissza. 

Eddig legalább az önkormányzatok is profitáltak valamit a rengeteg plakátból, de a kormány tavaly nyáron úgy döntött, hogy az önkormányzatok nem vethetnek ki többé adót az óriásplakátokra, így újabb bevételi forrástól estek el. Például Egernek évi 40 millió forintos bevétele volt az óriásplakátok után, de főleg a budapesti önkormányzatokat károsította meg a kormány döntése.

Jöhet a plakáterdő

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi a Kormányinfón azt mondta, hogy a miniszterelnök által bejelentette gyermekvédelmi népszavazást az idei év végén, legkésőbb a jövő év elején, január-februárban tarthatják meg. Ez garantáltan azt jelenti, hogy a karácsonyi időszak előtt és alatt is tele lesz az ország politikai plakátokkal. Ellenben azt még nem lehet tudni, hogy a Karácsony Gergely által kezdeményezett népszavazást mikor tarthatják meg, de vélhetőleg még arra is sorra kerülnek a tavaszi választások előtt.

A Magyar Reklámszövetség adatai szerint amúgy csaknem minden média szegmens reklámbevételei jelentősen apadtak 2020-ban. A legnagyobb csökkenést a mozi szenvedte el (-59 százalék), hiszen egyértelműen a Covid-korlátozások miatt 2020-ban az egyik legérintettebb piaci terület. A második legnagyobb csökkenési volumen pedig a rádiós piacon volt tapasztalható (-11 százalék). A rádiós reklámköltések tavaly megközelítőleg 10 milliárd forintra rúgtak, miközben a teljes reklámtorta 240 milliárd forint volt 2020-ban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!