2018. április 15. 13:13
mfor.hu

Tegnap több tízezren vettek részt a Budepesten tartott,  "Mi vagyunk a többség! - Tüntetés a demokráciáért" nevet viselő tüntetésen, amelyen  a felszólalók az Országház előtt a demokraták összefogását és egységet sürgettek a szabadságért, a demokráciáért, a jogállamért, a szabad sajtóért, valamint az ellenzéki pártok közös fellépésért a kormány leváltása érdekében. A világsajtó elég terjedelmesen számolt be az eseményről, és az MTI is lehozott egy tudósítást, mad Rogán Antal reagálását is hozta az állami hírügynökség. A világsajtó reakciójáról azonban az MTI már nem látta érdemesnek beszámolni.

A tüntetés nagy visszhangot keltett szerte a világon (voltak külföldi városok, ahol szintén tartottak megmozdulásokat, így Berlinben, Londonban vagy Dublinban is demonstárciókat tartottak az ott élő magyarok), így a BBC is beszámolt róla, hogy Orbán Viktor migránsellenes szólamokkal nyert kétharmadot a választásokon, ez ellen és a nem fair választási rendszer ellen tüntettek a népek. Megemlítik, hogy a Mi vagyunk a többség nevű Facebook-csoport szervezte az egészet, a tömeg pedig békés maradt, magyar és uniós zászlókat lobogtatott.

Megemlítik külön azt is, hogy a tüntetők jelentős része fiatal volt, illetve hogy több párt politikusai is részt vettek a tüntetésen.

A New York Times is beszámolt, ahogy a The Washington Post is.  A NYT szerint a tüntetés nem fog változtatni Orbán Viktor politikáján, ami elveti a nyugati liberális értékeket. Az amerikai lap megemlíti Orbán március 15-i bosszúálló beszédét, majd a Figyelő listáját, amin még a CEU oktatói is helyet kaptak.

A Stop Soros törvénytervezet sem marad ki, ami a migránsokat segítő szervezeteket büntetné. Ahogy az sem, hogy egy minapi uniós jelentés keményen beszólt a jogállamot erodáló Orbánéknak, bár a lengyel-magyar barátság miatt az unió nem fog tudni lépni Magyarország ellen. Az alapvetően pesszimista cikk végén az NYT megemlíti, hogy Orbán hatalmára csak egyetlen veszély leselkedik: a saját népe, aminek több mint a fele nem a Fideszre szavazott - emelte ki a 24.hu.

A Post már csütörtökön egyik blogjában a demokrácia haldoklásáról írt Magyarország kapcsán. Az írás azzal zárul, hogy a szerző megemlíti, hogy milyen vicces, hogy amikor egy politikai erő kampányszlogenjeiben a saját országát helyezi első helyre, rendszerint azzal jár, hogy a demokrácia számít számukra utolsónak. A szombati tüntetésről az AP tudosítását vették át.

A Yahoo is kiemelte, hogy több tízezren voltak a demonstráción, amelyet fiatal egyetemisták szerveztek, a szavazatok újraszámolását , új választásokat, ellenzéki egységet  követeltek.

A Die Welt is beszámolt a szombati eseményről, azzal, hogy tízezrek tüntettek Orbán Viktor politikája ellen.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung videóriportban tudósított az eseményről, Stop Viktátor, felcímmel.


Kína állami hírügynöksége, a Xinhua Masszív demonstráció Orbán ellen Budapesten címmel számol be a történtekről. Ők is százezres számról írnak és megismétlik Gulyás Balázs szónok mondatát, hogy jövő szombaton is lesz tüntetés. Szóba kerülnek a választásokat ért kritikák, kiemelten az EBESZ-é is, hogy szabad, de igazságtalan volt a szavazás.

Egy civil fotója a tüntetésről Egy civil fotója a tüntetésről


Kiemelik a tegnapi tüntetés talán legszürreálisabb vonulatát is: hogy együtt tüntetett jobbikos szélsőséges, fiatal, liberális momentumos és idős szocialista, Orbán összehozta az ősellenségeket. Megemlítik, hogy több kisebb szolidaritási tüntetést is tartottak vidéki magyar és európai városokban. A cikk szerint a tüntetés jól jelzi a nagyon mély megosztottságot a magyar társadalomban. Balázs Péter volt külügyminiszter is megszólal: szerinte feszültséggel teli időszak következik.

A francia Le Monde százezer masírozó tüntetőről írt, ami az egyik legfontosabb esemény volt az utóbbi évek Magyarországán, megmutatta a nemzet azon felét, amelyik nem Orbánra szavazott. Itt is megemlítődött, hogy újraszámolást akarnak a tüntetők a győztes párthoz húzó választási rendszerben.

Szó van a cikkben arról is, hogy egy kormányközeli hetilap (a Figyelő) listát készített a zsidó-magyar származású amerikai üzletember, Soros György embereiről. Nem hagyják ki az Orbánnal szembekerült oligarcha megszüntetett lapját, a Magyar Nemzetet sem.

A teljesség igénye nélkült készült összeállításunkban szereplő visszhangról egy szót sem írt a 80 milliárdos közpénzből fenntartott állami hírügynökség.  Írtak viszont a zavargásokba torkolló francia tüntetésekről, a mai Vivicittá-futásról, valamint arról, hogy Kínában a vártnál kevésbé nőtt az új hitelek kihelyezése márciusban...