3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közzétette piacelemzését, amely az online kiskereskedők adatvagyonának keletkezését és szerepét járta körül. A versenyhatóság az elemzés alapján több javaslatot tett a fogyasztói bizalom erősítése, illetve a hazai kkv-k fejlesztése érdekében.

Az online kiskereskedelemben nagyívű fellendülés tapasztalható az elmúlt években, így a nemzeti versenyhatóság is kiemelt figyelemmel követi a piaci szegmenst. A GVH frissen lezárt piacelemzésének célja az online kiskereskedők adatvagyonával kapcsolatos tájékozódás volt – különös tekintettel arra, hogy az miként keletkezik, milyen szerepet tölt be a webáruházak között folyó versenyben, és mindezzel mennyire vannak tisztában a fogyasztók - áll a GVH közleményében.

A fogyasztók attól tartanak, adataik rossz helyre kerülhetnek. Fotó: Deposiphotos
A fogyasztók attól tartanak, adataik rossz helyre kerülhetnek. Fotó: Deposiphotos

A versenyhatóság piacelemzéseinek szempontjai között első alkalommal jelentek meg párhuzamosan fogyasztóvédelmi és versenypolitikai aspektusok is.

Az elemzés a műszaki cikkek, a ruházati termékek, az élelmiszerek és a napi fogyasztási cikkek online kiskereskedelmére terjedt ki, és egyaránt feltérképezte a fogyasztók ismereteit és elvárásait, illetve a kereskedők viszonyait.

A vizsgálat feltárta, hogy a hazai webáruházak többsége jelenleg nem él az adatvagyonban rejlő lehetőségekkel, így annak hiánya önmagában nem jelent lényeges piacra lépési vagy terjeszkedési korlátot. A fogyasztók oldaláról az elemzés megállapította, hogy bár a magyar lakosság motivált az adatai feletti tudatos rendelkezésben, de az időhiány, illetve a minél gyorsabb vásárlás célja ezt sokszor felülírja.

Az eredmények alapján a fogyasztók keveset tudnak a webáruházak adatgyűjtési és adatkezelési gyakorlatáról, és jelentős hányaduk kifejezetten tart tőle, hogy visszaélnek az online vásárlás során megadott adataival.

A GVH a piacelemzés tapasztalatai alapján több fogyasztóvédelmi és versenypolitikai javaslatot fogalmazott meg. A javaslatok részeként – egyebek mellett – a Versenyhivatal megkeresi a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot, hogy az online kiskereskedők támogatása érdekében együttesen dolgozzanak ki egy segédanyagot a korszerű, közérthető és áttekinthető fogyasztói adatkezelési tájékoztatás követelményeiről.

A versenyhatóság továbbá a hazai kkv-k digitális és adatelemzési kompetenciáinak fejlesztését célzó, állami és vállalati programok kialakítását és támogatását javasolta, amelyek bemutatják az online térben való sikeres jelenléthez szükséges eszközöket, módszereket és lehetőségeket.

A Versenyhivatal emellett javasolja a webáruházak működtetéséhez kapcsolódó, marketing- és adatinformatikai szolgáltatásokat nyújtó jelentősebb piaci erővel rendelkező vállalkozásoknak, hogy tegyenek aktív megelőző lépéseket a jogi szabályozásnak való megfelelés érdekében, különös tekintettel az esetleges erőfölényes helyzetükkel való visszaélés elkerülésére.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!