A Magyar Lízingszövetség által vártnál nagyobb arányban, 13 százalékkal nőtt a magyarországi lízingpiac 2018-ban, s az új kihelyezések értéke 81 milliárd forintos gyarapodásnak köszönhetően megközelítette a 700 milliárd forintos határt – közölte Tóth Zoltán, a szövetség főtitkára. A piaci növekedés aránya 2008 óta a legmagasabb. Figyelemre méltó, hogy a kelet-közép-európai régióban csak Lengyelország tudott tavaly két számjeggyel bővülni.
A növekedés motorját – nomen est omen – továbbra is a gépjármű-lízing adta, nevezetesen az új autók és kishaszongépek finanszírozása, amelyek immár az új kihelyezések több mint a harmadát, egészen pontosan a 35 százalékát tették ki. A tehergépjármű-lízing aránya 27, míg a mezőgazdasági és a flottalízingé 12-12 százalékra rúgott. Az építőiparé csak 4 százalék volt, mégis ennek a bővülése volt a másik jelentős tényezője a 2018-as javulásnak.
A gép, az agrárium, a flotta és a teherautó finanszírozásában immár a 2008 őszén kitört válság előtti volumeneknél tart a magyar piac – állapította meg Nyikos Katalin, a Lízingszövetség elnöke. Hozzátéve: a múlt év elején még óvatosságból 5 százalék körüli növekedést terveztek, de a magánszemélyek és a cégek lízingfinanszírozásra való igénye, valamint a beruházások felfutása miatt sikerült túlszárnyalni a várakozást.
Az önerő és a 2,5 millió forintos állami támogatás valószínűleg kevés lesz ahhoz, hogy a legalább 3 gyermekes családok egy minimum 7 személyes autót tudjanak vásárolni – kommentálta az mfor.hu kérdésére Tóth Zoltán az Orbán Viktor által vasárnap bejelentett, s július 1-jétől hatályos intézkedést. Kézenfekvő lehet a hiányzó forrás kiegészítése lízingből, ám a szövetség főtitkára még korainak tartotta megbecsülni, ennek milyen hatása lehet a lízingpiacra, mondván, a részletek még nem ismertek. Például az, hogy az állami kedvezményt csak új autó vásárlására lehet igénybe venni, vagy használtéra is. Egyebek mellett ennek tisztázása végett kezdeményezett a Lízingszövetség párbeszédet a kormányzati illetékesekkel.
A bejelentett intézkedések hatását ebben a cikkünkben elemeztük.
Különösen a magánszemélyek körében nőtt a lízing népszerűsége – emelte ki Pfandler Tamás, a szövetség elnökségi tagja. Miközben a piac szerepet vállalt az építőipari boom-ban. Az építőipari gépek finanszírozott összege rekordmértékben, 46 százalékkal, 26 milliárd forintra nőtt a magunk mögött hagyott évben, miközben az építőipari cégek 31 százalékkal növelték a beruházásaikat. Az eszközök és nehézgépjárművek finanszírozott összege 8 százalékkal ért el magasabb, 337 milliárd forintot meghaladó értéket 2018-ban az előző év azonos időszakához képest. Továbbra is stabil az agárgép-finanszírozás, amelynek mértéke 14 százalékkal, 82 milliárdra bővült. A termelőeszközöknél ugyan a kihelyezett összeg 5 százalékkal, 63 milliárdra csökkent, de így is jóval meghaladta a 2014-2016 közötti évek 45-48 milliárdos összegeit.
Az idén pedig a nyílt végű pénzügyi, valamint az operatív lízing díjai áfa-tartalmának az egyszerűsítése fokozhatja a lízingelési kedvet. Hasonló pozitív hatást várható a haszongépjárműveknél a jegybank NHP Fix programjának az elindulásától.