Az Atradius hitelbiztosító elemzése szerint nem csak a világkereskedelemre hat katasztrofálisan az amerikai-kínai vámháború, hanem a globális vegyipart is visszavetheti. Vanek Balázs országigazgató emlékeztetett arra, hogy Kína a világ legnagyobb vegyipari fogyasztója, míg az Egyesült Államok vegyipari exportja folyamatosan nő. - „A kínai belső kereslet a világ átlaga felett bővül, az idén 4,6 százalékkal, jövőre pedig 5,3 százalékkal, rövidtávon mégis visszaesik a jövedelmezősége. Az amerikai vámok ugyanis megdrágítják a kínai műanyagjátékok vagy kémiai anyagokat is igénylő textiláruk exportját. Az amerikai vegyipar i export az idén 10 százalékkal nőtt, a Kínába irányuló amerikai kivitel növekedése ugyanakkor visszaesett. A korábbi évek kétszámjegyű bővülése után 2018-ban mindössze 2,7 százalékkal nőtt a vegyipari export.” – mondta Vanek Balázs.
Az elemzés szerint az ágazat 1-1,9 százalékkal bővülhet az Európai Unió tagországai többségében, kivéve Németországot, ahol a tavalyi 1,6 százalékos csökkenés után az idén további 1,4 százalékos visszaesés várható. A szektorban a német vegyipar az első Európában, a világban pedig a negyedik. A körülbelül kétezer német vegyipari vállalat 90 százaléka kkv, és ezek a cégek foglalkoztatják a vegyipari dolgozók egyharmadát. „2018-ban már 3,6 százalékkal csökkent a német vegyipari termelés, a gyógyszergyártási adatokkal együtt. A tavalyi árbevétel 3,8 százalékos csökkenéssel 203 milliárd euró lett. Úgy becsüljük, hogy 2019-ben 4 százalékkal esik vissza a német vegyipar, az árbevétel pedig 3 százalékkal.” – mondta az országigazgató.
A német vegyipar csökkenését egyebek mellett az autóipari kereslet megváltozása okozza, ez pedig negatívan hathat a magyar gazdaság egészére. A magyar vegyipar tavalyi, Uniós átlag feletti növekedését (7,8 százalék) például az autógyártás tette lehetővé, de az idén már csak ennél kisebb növekedés várható. „A kereslet ciklikussága, a munkaerőhiány, vagy a brexit mind befolyásolja az európai autóipari trendeket, és mivel a magyar autóipar exportorientált, viszont nagy a súlya a magyar gazdaságban, az autóipari visszaesést a teljes magyar gazdaságban megérezzük majd, nem csak a vegyiparban, amely nagy beszállítója az autógyáraknak.” – mondta az országigazgató.