3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Idén már meg sem hirdették a keretet.

Eredetileg 100 millió forintot különítettek el a 2018-as büdzsében a költségvetési előrejelzések pontosságának javítására, de mint a most benyújtott zárszámadási törvényjavaslatból kiderül, erre végül egy forintot sem kellett költeni, vélhetően azért, mert a fejezetek nem teljesítették a követelményeket. Ezt egyébként megjósolta a pénzügyminiszter, Varga Mihály az mfor-nak adott interjúban 2017 májusában.

Varga Mihály pénzügyminiszter (Fotó: Bánkuti András)
Varga Mihály pénzügyminiszter (Fotó: Bánkuti András)

Ebben az interjúban rákérdeztünk a 100 millió tételre, amiről a pénzügyi tárca vezetője az alábbiakat mondta:

"Igen, van egy ilyen előirányzat, lehet, hogy meg is marad a jövő év végéig. Van egy olyan kezdeményezésünk a tárcák felé, hogy ha a tervezettnek megfelelően gazdálkodnak, akkor plusz támogatást tudunk számukra biztosítani. Ez egy formája az ösztönzésnek. Azt szeretnénk elérni, hogy a minisztériumok sokkal feszesebb gazdálkodás szerint működjenek, mert azzal megkönnyítik a költségvetési tervezhetőségét és kontrollját. A lényeg, hogy havi szinten várnánk tőlük jelentést az év egészére vonatkozóan, így hamarabb látnánk az éves egyenleg teljesítésének esélyét. Az ötlet frissességének tudom be, hogy egyelőre nem tapasztalni a minisztériumok lelkesedését."

Vagyis Varga Mihály nem sok reményt fűzött ahhoz, hogy a fejezetek fel tudják használni első körben az előirányzatot, és ebben igaza is lett. Olyannyira, hogy a következő, 2019-es költségvetésben már nem is szerepel ilyen sor a tárca fejezetében.

Ami egyébként a 2018-as keretet illeti, első olvasatra azt hihetnénk, hogy a fejezetek szinte maradéktalanul felhasználták az összeget. A főkötetben ugyanis azt látni, hogy a 100 milliós előirányzatból végül 99,4 milliós lett, amit el is költöttek.

A Pénzügyminisztériumról (PM) szóló fejezeti kötetből aztán kiderül, hogy mégsem a megcélzott költségvetési szervek kapták a pénzt, hanem más célra fordították: a PM fejezetet terhelő befizetési kötelezettség teljesítésére ment el a 99,4 millió forint. Egyben azt is rögzítik ebben a részben, hogy a fejezetek részére 2018. évben kifizetés nem történt. Azt nem részletezik, hogy az átcsoportosításnak mi volt az oka - már látszott, hogy nem teljesülnek a feltételek, vagy másra kellett a pénz - mindenesetre a pénzügyminiszter idézett nyilatkozata alapján az előbbinek van nagyobb valószínűsége.

Azt nem közölte a pénzügyi tárca, hogy milyen kritériumrendszert állított fel a fejezeteknek. A költségvetési beszámolókban az látjuk, hogy 2018-ban a központi alrendszerben a 18 751 milliárd forintos bevételi előirányzathoz képest a teljesítés 19 922 milliárd forint lett, míg a kiadások az előirányzott 20 112 milliárd forinthoz képest 21 374 milliárdra emelkedtek. A bevételek többlete miatt biztos nem kell szégyenkezniük a költségvetési tervezésben közreműködőknek, a kiadásoknál már inkább lehet ok erre, bár a Fidesz-kormányra jellemző, hogy év közben dönt a büdzsé keretszámait érdemben befolyásoló intézkedésekről.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!