4p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Egy uniós precedensítélet miatt utólag is vizsgálhatóak lehetnek az állami cégfelvásárlások, így például a Vodafone-ügylet. 

Érdemi változás jöhet a magyarországi gazdasági játékszabályokban, ami az energiaszektortól a távközlésig számos iparágat érinthet, ahol a kormány az elmúlt években nemzetstratégiai jelentőségű címkét tett bizonyos ügyletekre. Egy közelmúltbeli uniós precedensítélet alapján ugyanis – nagyon leegyszerűsítve – akkor sem lehet lényegesen rosszabb helyzetbe hozni a fogyasztókat egy, a versenyt romboló felvásárlással, ha az adott kormány ezt közérdeknek vagy bármi más kivételnek kívánja besorolni. A magyar kormány több tucatszor élt ilyen kivétellel a vonatgyártástól a dohánymonopóliumon át a bankszektorig - írja a szabadeuropa.hu. 

Új fejezet nyílhat a magyar Vodafone ügyében
Új fejezet nyílhat a magyar Vodafone ügyében
Fotó: Depositphotos

A cikk szerint az újdonság az, hogy e felvásárlások egy részét utólag is lehet vizsgáltatni, és érdemi torzítás esetén meg is kell változtatni a helyzetet.

Az biztosnak tűnik, hogy elsőként a Vodafone felvásárlását lehet kötelező vizsgálnia a versenyhivatalnak.

A magyar Vodafone-leány felvásárlása végül 660 milliárd forint körüli összegért zajlott le, a többségi tulajdonos a 4iG lett, 49 százalékban pedig a magyar állam is beszállt.

A rá eső vételáron kívül az állam még hitelt is adott a 4iG-nek, így a finanszírozásból hozzávetőleg ötszázmilliárd forintnyit az adófizetők biztosítottak. Azt, hogy a kormány kiemelten fontosnak tartotta a Vodafone-ügyletet, jelzi azt is, hogy a felvásárlás bejelentése idején például pedagógusbér-emelésre négyszázmilliárd forintot szánt volna a kormány, viszont nem volt pénz rá.

A GVH nem vizsgálódott

Magyarországon a kormánytól elvileg független GVH magától egyáltalán nem érezte a vizsgálat szükségességét a Vodafone-ügylet kapcsán, sőt tavaly januárban Rigó Csaba, a GVH elnöke - a Fidesz korábbi zalaegerszegi alelnöke - még azt a közgazdasági meglátását is bejelentette, hogy szerinte a kevesebb szereplő „éppen hogy erősítheti a versenyt a telekommunikációs szektorban”.

A lap megkereste a GVH-t, többek közt azzal kérdéssel, hogy mennyire fontos nekik, hogy a korábbi iparági döntéseikkel konzisztens megállapításokra jussanak. Válaszuk szerint törekednek a konzisztens jogalkalmazásra.

" Tekintettel azonban arra, hogy a piaci környezet akár jelentősen is változhat a korábban született döntésekhez képest, ezért a GVH minden esetben vizsgálja azt is, hogy az időközben bekövetkezett változásokra is figyelemmel szükséges lehet-e a korábbi gyakorlatától eltérni" - tették hozzá.

A portál arra is kíváncsi volt, hogy az említett precedensértékű ítélet nyomán várható-e talán, hogy GVH az idei év során önmagától is érdemben vizsgáljon utólag más, korábban kormányrendeletben nemzetstratégiai jelentőségű ügynek megjelölt fúziókat. A GVH szerint nem, illetve jogszerű volt, hogy eddig sem vizsgált, egyébként pedig megjegyezték, hogy ilyen "nemzetstratégiai" jellegű kivétel több más uniós államban is létezik.

Mindenesetre valószínűsíthető a cikk alapján, ha a lehető legtovább kívánják húzni ezt az ügyet, kétszer két hónapjuk van gondolkodni a kötelezővé tett vizsgálaton, utána kiderül, hogy indítanak-e eljárást, vagy sem. Amennyiben úgy alakul, hogy szakmailag súlyosan gyenge színvonalú eredményre jutnak, újra beperelheti őket egy károsult.

Cáfol a hivatal

A Szabad Európa hibás következtetéseket tartalmazó cikke alapján hivatkozott bírósági ítélet semmilyen módon nem kötelezte arra a Gazdasági Versenyhivatalt, hogy utólagosan vizsgálja a korábban nemzetstratégiai minősítéssel ellátott összefonódást – írta cikkünkre reagálva a hivatal. Mint fogalmaznak, a bíróság vonatkozó döntése mindössze azt írta elő a GVH számára, hogy megismételt bejelentéses eljárásban vizsgálja meg, az összefonódás következtében előállt piaci helyzet tekintetében fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás megindításának törvényi feltételei. A vizsgálat lefolytatására a GVH-nak 2 hónap áll rendelkezésére, amely határidő egy alkalommal, legfeljebb 2 hónappal meghosszabbítható – tájékoztatnak.

Felhívják a figyelmet arra is, hogy a bíróság döntéséből semmilyen módon nem következik a cikkben szereplő következtetés. A GVH mint jogalkalmazó minden esetben a vonatkozó és hatályos jogszabályi előírások szerint jár el. Ebből következően – a bíróság által is megerősítetten – a GVH a továbbiakban sem végezhet vizsgálatot (utólagos vizsgálatot) a nemzetstratégiai jelentőségűként megjelölt fúziók tekintetében, mivel ezzel túllépne a jogszabályokban meghatározott hatáskörén – zárul a versenyfelügyeleti hivatal tájékoztatása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!