5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A divatcikkeket gyártó ipar felelős a világ szén-dioxid-kibocsátásának nagyjából tizedéért. Ezért be kellene fejezni a pocsékolást és meg kell oldani az irtózatos mennyiségű ruhahulladék újrahasznosítását. 

Az európai országokban keletkező évi 5,2 millió tonna ruhahulladéknak kevesebb mint negyedét hasznosítják újra, a többi a hulladéklerakókban végzi – idézte az Európai Bizottság júliusban nyilvánosságra került adatait a Reuters. Bár a kidobott ruhák mennyiségének növekedését nehéz megbecsülni, szerencsére számos uniós tagállamban fokozatosan növekedett ezek újrahasznosítása 2010 és 2021 között. 

Rengeteg ruha megy a szemétbe. Lépni kell az EU szerint. Fotó: Depositphotos
Rengeteg ruha megy a szemétbe. Lépni kell az EU szerint. Fotó: Depositphotos

A szakértők szerint az úgynevezett fast fashion-fogyasztás, azaz az éppen divatos ruhadarabok olcsó megvásárlása és gyors eldobása az emberek legkevésbé fenntartható fogyasztási szokásai közé tartozik. A divatipar felelős a világgazdaság szén-dioxid-kibocsátásának nagyjából tíz százalékáért

Egy példa az elkerülhetetlen változásokra az Inditex esete. A világ egyik legnagyobb ruházati vállalata márciusi jelentése szerint 10 százalékkal növelte kínálatát 2022-ben 2021-hez képest, ám azt tervezi, hogy termékeinek 40 százaléka újrahasznosított szövetrostokból fog készülni 2030-ban. 

A legnagyobb gond a túlfogyasztás – mondta a hírügynökségnek nyilatkozva Dijana Lind, a frankfurti Union Investment vagyonkezelő cég elemzője. Ez a vállalat rendelkezik részesedéssel az Adidasban, a Hugo Bossban, az Inditexben és a H&M-ben. A Hugo Boss elismeri, hogy a túlfogyasztás és a túltermelés általános gond az ágazatban. Ez a cég adatelemzéssel igyekeznek jobban összehangolni beszerzéseit és értékesítéseit.

Sok pénzt kell fordítani az újrahasznosításra

Nagyjából 6-7 milliárd eurót (2339-2728 milliárd forint) kellene fordítani a textilből készült anyagok újrahasznosítását végző ipar megteremtésére Európában 2030-ig – derül ki a McKinsey tanácsadó cég becsléséből. A Reuters nem tudta megbecsülni, hogy jelenleg mekkora tőke fekszik ebben az iparágban. 

Az Inditex beszámolója szerint a következő három évben 3,5 millió eurót (1,34 milliárd forint) fektetnek a több spanyolországi városban telephellyel rendelkező Moda Re vállalatba. Ez a cég évi 20 ezer tonna ruha újrahasznosításáról gondoskodik, amit meg akar duplázni. A Fashion For Good befektetési vállalat szerint, amely a szövetek újrahasznosításával foglalkozó cégekbe fektet be, húsz a Moda Rehez hasonló vállalat van Európában, amely növelni akarja kapacitását. Jelenleg a Moda Rehez érkező ruhák 40 százalékát küldik tovább újrahasznosító üzemekbe, ennek ötödét használják fel újra ruhaszövetként. A következő években radikálisan növelni akarják ezt az arányt. Közben csökkenteni szeretnék az afrikai országokba adományként eljuttatott ruhák arányát a jelenlegi 50 százalékról. Mégpedig azért, mert utóbbiak jelentős része végül a szemétbe kerül.

Kopogtat az extra díj? 

Az EU-nak egyébként nincs célértéke az újrahasznosításra, de 2030-ra el akarja érni, hogy a ruházati termékek „nagy része” újrafelhasznált szövetből készüljön. A Brüsszel előtt fekvő egyik javaslat szerint a divatcikkekkel foglalkozó kiskereskedőknek, minden eladott termék után 12 eurócentet (50 forint) kellene fizetniük – a nehezebben újrahasznosítható anyagból készült áruk után többet –, az újrahasznosítás finanszírozásához.

Spanyol mintára textilhulladékokkal foglalkozó szervezetek jönnének létre minden tagállamban. A fentiek alapján elképzelhető, hogy a ruházati termékek árában is megjelennek az újrahasznosításra fordított kiadások, valamint 12 eurócentes extra díj, azaz drágábbak lehetnek ezek a termékek. 

Mennyivel drágultak a ruhák a magyar piacon? 

Magyarországon eltekintve ez elmúlt másfél évben látott drágulástól hosszabb távon minimálisan nőtt a ruházkodási cikkek ára. 2000 óta lényegében minden évben az átlagos inflációnál jóval visszafogottabb drágulás jellemezte ezeket a termékeket. 

A kétezres évek első felében - 2000-től 2005-ig - évente 0,2-5,8 százalékkal nőtt az áruk, míg az infláció azokbnan az években 3,6-9,8 százalékos volt. 2006-tól 2022-ig lényegében stagnálást mutatott a ruhainfláció. Majd a minden területet érintő drágulás eredményeként 2022-ben 5,5 százalékkal kerültek többe az egy évvel korábbihoz és a 14,5 százalékos éves átlagos inflációhoz képest. A legfrissebb inflációs adat szerint augusztusban 6,9 százalékos áremelkedésnél tartottak, ami szintén elmaradt a 16,4 százalékos adattól. 

Az árak alakulása alapján akár bele is férhetne egy kisebb mértékű áremelés, de nyilvánvalóan nem ez a cél, sokkal inkább az "egyszer használatos", illetve néhány alkalommal felvett ruhák forgalmának visszaszorítása. 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!