2023. szeptemberétől aki szabálytalanul halad át egy vasúti átjárón vagy jelentősen túllépi a megengedett legnagyobb sebességet akár 390 ezer forintos közigazgatási bírsággal is sújthatják - hívja fel a figyelmet a MÁV Zrt.
Az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúthasználó figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta.
Az idei baleseti statisztikai adatok egyébként azt mutatják, hogy tavalyhoz képest körültekintőbbek és szabálykövetők az autósok a vasúti átjárók közelében.
2023-ban vasúti átjáróban eddig 31 baleset volt, egy ember meghalt és 2-en súlyos megsérültek.
Tavaly ugyanebben az időszakban 54 vasúti átjárós baleset történt, ebből kilenc volt halálos, 19 áldozattal, és 6 végződött súlyos sérüléssel.
A MÁV szerint egyetlen baleset is sok, az esetszámok idei csökkenése a 2022-ben elindított vasútbiztonsági kampány sikerét igazolja.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal közelítse meg.
- Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/h-ás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtson be járművel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható.
- Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
- Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.
- A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.
- A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.