4p

Úgy tűnik, mégsem az OMV schwechati üzemzavara miatt döntött a kormány 50 millió liter gázolaj beszerzéséről a stratégiai készlet számára, az olajcég tájékoztatása szerint ugyanis a számukra felszabadított készletet a határidőig vissza fogják tölteni. A stratégiai gázolajkészlet feltöltésére 47,8 millió liter dízel mennyiségre az MSZKSZ a Mollal kötött szerződést.

„A visszatöltés már megkezdődött, jelenleg is folyamatosan zajlik, és a kapott határidőig vállalatunk eleget tesz a kötelezettségének” – válaszolta az OMV arra a megkeresésünkre, hogy mi a protokoll akkor, ha az osztrák olajcég nem tölti vissza a schwechati finomítójában történt júniusi üzemzavar miatt Magyarországon felszabadított tartalékot.

Mint arról lapunk is beszámolt, a kabinet október közepén közölte, 50 millió liter gázolaj megvásárlásáról döntött, ennek formáját, kereteit, forrását azonban nem hozta nyilvánosságra.

Lapunk az október 22-i Kormányinfón kérdezett rá a stratégiai gázolajkészlet visszatöltésére, amire Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azt válaszolta,

„az OMV nem tudta visszatölteni a megfelelő időpontra ezt a stratégiai készletet, ez tolódik”,

ezért a kormány a Technológiai és Ipari Minisztérium javaslatára úgy döntött, lépni fog.

Csakhogy a történet nem ilyen egyszerű. A schwechati üzemzavar után a kormányzat valóban felszabadított egy jelentős mennyiséget az üzemanyagkészletből, csakhogy – a 204/2022. (VI. 11.) Kormányrendelet értelmében – ebből 18 millió liter 95-ös benzin és 29 millió liter gázolaj volt. A rendelet előírta, hogy ebből a mennyiségből az OMV elsőbbségi hozzáférésre jogosult, és azt csakis Magyarországon értékesítheti kiskereskedelmi célból. Emellett a rendelet előírta azt is, hogy az olajtársaság

a felszabadított készletből értékesített mennyiség 40 százalékát augusztus 31-ig, 60 százalékát pedig október 31-ig visszatölti

a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) tárolóiba az MSZKSZ által meghatározott áron. Az OMV vélhetően nem tudta volna teljesíteni ezt a vállalást, mert a rendeletet szeptember 7-én a 336/2022. (IX. 7.) Kormányrendelettel módosították, mégpedig úgy, hogy beillesztették ezt a passzust:

„az OMV Hungária Kft. és az MSZKSZ megállapodást köthet arról, hogy az OMV Hungária Kft. a felszabadított készletből értékesítésre kerülő teljes mennyiséget 2022. december 31-ig pótolja vissza az MSZKSZ részére”.

Az OMV lapunknak adott válasza tesz is utalást arra, hogy az „üzemanyagellátás fenntartása érdekében a vállalat a kormányzathoz fordult a kormányrendeletben szereplő eredeti határidő meghosszabbításáért, melyről a kormányrendelet módosítása rendelkezett”. Ezt a mondatot összevetve a cikkünk elején idézett mondattal, arra a következtetésre juthatunk, hogy az OMV és az MSZKSZ minden bizonnyal megkötötte a megállapodást a határidő december 31-ig történő meghosszabbításáról. (Sejtésünk megerősítése érdekében megkerestük az MSZKSZ-t is, amennyiben válaszolnak, frissítjük cikkünket.)

A pétfürdői stratégiai tározó (Fotó: Google Street View)
A pétfürdői stratégiai tározó (Fotó: Google Street View)

Vagyis az október 22-i kormányinfón még az eredeti rendeletben előírt határidő sem járt le (bár gyanítható, az OMV nem tudta volna teljesíteni azt), ráadásul akkor már másfél hónapja hatályban volt a határidő kitolását lehetővé tevő rendeletmódosítás is. Sőt, az OMV részére „csupán” 29 millió liter gázolajat szabadítottak fel. De akkor mi is ez az 50 milliós gázolajtartalék?

A MSZKSZ honlapján szeptember végi hírként az olvasható, a szervezet egyfordulós pályázatot hirdetett 180 millió liter gázolaj beszerzésére. A szövetség október 14-én tette közzé, hogy a pályázaton a Mol győzött,

velük kötöttek meg 47,8 millió liter gázolajra adásvételi szerződést azzal, hogy a visszapótlást 2022 decemberében kezdik meg.

A szervezet közleménye azt is írja, a 2023. április 1-jei visszapótlási kötelezettség teljesítése érdekében hamarosan kiírják a pályázatot a fennmaradó gázolaj mennyiségére is.

Frissítés (2022. november 7., 13:06):

Az MSZKSZ válaszában megerősítette sejtésünket, az osztrák olajcég valóban jelezte nekik, hogy a visszapótlást év végéig szeretné végrehajtani. Ennek megfelelően a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség és az OMV Hungária Kft. módosította a korábban megkötött adásvételi szerződésben rögzített teljesítési határidőt 2022. december 31-re – írják.  A szövetség megerősítette, hogy az OMV a visszapótlást augusztus végén megkezdte és hétfőig 10,4 millió liter üzemanyag visszapótlása történt meg. Mint válaszukban jelzik, a szállítások az OMV által megadott visszapótlási ütemtervnek megfelelően zajlanak, és amely ütemterv szerint a felszabadított készletek teljes visszapótlása az év végéig megvalósul.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!