4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ahogy arra előzetesen számítani lehetett, az EU27-ek vezetői a rendkívüli uniós csúcs első napján csak „bemelegítettek” a késhegyre menő vitára, ami az Unió 2021 és 2027 közötti keretköltségvetésének az elfogadásáról szól. Az Európai Parlament elnöke ugyanakkor arra figyelmeztette a kormányokat, hogy a képviselők megtorpedózhatnak majd egy nekik nem tetsző megállapodást.

Az Európai Parlament elnökével tartott rövid eszmecserével kezdődött csütörtök délután az Európai Tanács rendkívüli ülése, amit a következő hétéves uniós keretköltségvetés elfogadására hívtak össze Brüsszelben. David Sassoli arra figyelmeztette az EU27-ek vezetőit, hogy az Európai Parlament nem fogja a beleegyezését adni egy olyan megállapodáshoz, ami nem veszi figyelembe a képviselőtestület prioritásait.

Emmanuel Macron és Giuseppe Conte beszélget az EU-tagországok állam- és kormányfőinek rendkívüli találkozója előtt Brüsszelben, 2020. február 20-án. (MTI/AP/Olivier Matthys)
Emmanuel Macron és Giuseppe Conte beszélget az EU-tagországok állam- és kormányfőinek rendkívüli találkozója előtt Brüsszelben, 2020. február 20-án. (MTI/AP/Olivier Matthys)

"Elmondtam a vezetőknek, hogy az EP nem fog elfogadni bármilyen megállapodást. Egy nagyon nagy többség kész elutasítani minden olyan javaslatot, ami nem veszi figyelembe a Parlament pozícióját" – szögezte le az olasz szocialista politikus a találkozót követően.

Bár az Európai Parlament nem módosíthatja a kormányok megállapodását a hétéves pénzügyi tervről, de elutasíthatja (vagy jóváhagyhatja azt). Sassoli szavai azért is érdemelnek figyelmet, mert az EP pozíciója rendkívül távol áll attól a javaslattól, amit Charles Michel, az Európai Tanács elnöke egy hete letett az asztalra. Michel az EU27-ek nemzeti összjövedelmének (GNI) 1,074 százalékát javasolja a kiadások fő összegének, miközben a Parlament minimum 1,3 százalékot akar. A két szám között 230 milliárd euró a különbség, de még nagyobb, 300 milliárd euró a legspórolósabb tagállamok (Ausztria, Dánia, Hollandia és Svédország) pozíciója között.

Ilyen előzmények után csütörtökön este 6-tól 8-ig a 27 tagország vezetői a plenáris ülésen egymás után elmondták, milyen büdzsét szeretnének és melyek számukra a vörös vonalak. Mint utóbb források elmondták, Charles Michel a bevezetőt egyfajta „csoportterápiára”, mások szerint bemelegítésre használta még a vita élesebbre fordulása előtt.

A levezető elnök ezt követően szünetet rendelt el, majd rögtön elkezdődtek a kétoldalú konzultációk az összes tagállam vezetőjével olyan sorrendben, hogy melyikük, mikor látja majd el az EU rotációs elnökségét. Elsőként Andrej Plenkovic következett, és mivel Magyarország legközelebb 2024-ben ad elnökséget, Orbán Viktor – akivel csütörtök délelőtt már egyszer megbeszélést tartott Michel – a 9-10-ik volt a sorban.

A kétoldalú találkozók valamikor éjfél körül értek véget. Ezt követően a szakértők vették át a stafétabotot, akik legkésőbb péntek reggelig elkészítették a módosított szöveget, amit a nap folyamán a vezetők újra megvitathatnak.

A megbeszélések tartalmáról nagyon kevés információ szivárgott ki, lényegében csak annyi, hogy egyelőre minden ország, illetve országcsoport tartja magát a saját álláspontjához, a kompromisszumkészség kevés jelét mutatva.

Az Európai Tanács elnöke által kidolgozott javaslat magyar szempontból több kedvező elmozdulást is tartalmazott az előző, finn tárgyalási kerethez képest. A gazdagabbaktól 5,4 milliárd euró felzárkóztatási pénzt átcsoportosítottak a szegényebb országokhoz és régiókhoz. Az ügylet magyar hozadéka az első becslések szerint plusz 600 millió euró, amivel még mindig nagyjából 6 milliárd euróval elmaradna a magyar kohéziós csekk a 2014 és 2020 közötti időszakhoz képest.

Egy további, figyelemreméltó fejlemény annak a javaslatnak a felpuhulása, amely jogállami feltételekhez kötné az uniós kifizetéseket. Az Európai Bizottság rendszerszintű problémák esetén kezdeményezhetné a kifizetések felfüggesztését vagy csökkentését. Az esetleges szankciók tanácsi elfogadása azonban nehezebbé válna, mint a korábbi tervezetben a szavazási szabályok módosítása miatt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!