A döntés értelmében a politikai hirdetést megjelentetőknek hamarosan már csak arra lesz lehetőségük, hogy korra, nemre, illetve lakhely szerint célozzák a felhasználókat – írja a Financial Times.
A Google arra vállalt kötelezettséget, hogy az intézkedést Nagy-Britanniában még hetekkel a választások előtt bevezetik, az EU-ban az év vége előtt, és 2020. január 6-i határidővel pedig az egész világon érvénybe fog lépni a változtatás.
Addig is a hirdetők célozhatnak a Google keresésekben, a hirdetési technológiát használó webhelyeken és a YouTube videóplatformján az általuk összegyűjtött e-mail listák alapján, vagy valamilyen érdeklődési kör alapján, így például egy adott sportág rajongóira.
Az Egyesült Államokban a Google emellett lehetővé tette a nyilvános választói nyilvántartások célzását, és hogy erre politikai hovatartozás szerint is legyen lehetőség, bár az Egyesült Királyságban ez az érvényben lévő törvényi szabályozás szerint soha nem is volt engedélyezve.
A politikai hirdetések természetéről jelenleg is folyó viták, és az azokhoz fűződő aggodalmak, valamint a mindannyiunk által osztott demokratikus normák tisztelete okán a Google mindenképpen szeretné mostani intézkedésével növelni a választók bizalmát a képernyőkön megjelenő hirdetésekkel kapcsolatban – mondta Scott Spencer a Google Ads termékmenedzsmentért felelős elnökhelyettese.
A Google lépése vélhetőleg növeli majd a Facebookra nehezedő nyomást, hogy az kövesse a cég példáját. A social media egyik vezető cége jelenleg azt a politikát folytatja, hogy még azoknak a hirdetéseknek a megjelenést is engedélyezi, melyek egyértelműen félrevezetők lehetnek. A Twitter ezzel szemben nem jelentet meg politikusok által fizetett hirdetéseket, és egyértelműen korlátozza kampánycsoportok célzását.
De nem mindenki támogatja a tervezett változtatásokat. Donald Trump amerikai elnök kampánystábja szerdai tweetjében úgy fogalmazott, hogy a Facebook 2020-ra fontos kampányeszközöktől szándékozik megfosztani őket.
A Facebook szóvivője elmondta: „Több, mint egy éve példátlan átláthatóságot biztosítunk az összes amerikai szövetségi és állami kampányban, és minden hirdetésben tiltjuk a választók befolyásolását.”A politikai hirdetők számára ugyanakkor továbbra is nyitva áll az a lehetőség, hogy az úgynevezett kontextuális célzás technikáját alkalmazzák a Google-on – közölte a cég, hozzátéve, hogy félrevezető tartalmakat vagy „bizonyíthatóan hamis állításokat”, különösen azokat, amelyek célja az emberek elriasztása a szavazástól, egyértelműen tiltanak már most is.