4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szerdán éjszaka megjelent Magyar Közlöny tele van olyan kormányhatározatokkal, amelyek kisebb-nagyobb fejlesztési projektek támogatásáról szólnak - ezek közül most a közlekedési infrastruktúrát érintő bejelentéseket összegezzük. 

Közúti és más infrastrukturális felújítások

Összesen 157 milliárd forint forrást biztosít 3 év alatt a kormány a közúti felújításokra vonatkozó kiemelt társadalmi igények megvalósítására - ebből az idei évre 14,3 milliárd forint jut, 2021-re 108 milliárd, 2022-re pedig közel 35 milliárd forint. A projektlista 82 projektet tartalmaz, köztük kisebb, 5 számjegyű bekötőutak és elsőrendő főutak is vannak.

Egy másik határozatban

a) az M6 autópálya, Bóly és Ivándárda, országhatár közötti szakasz,
b) a 37. számú főút, Gesztely és Szerencs közötti szakasz négynyomúsítása,
c) a 260. számú főút, Sajószentpéter–Berente elkerülő szakasz, valamint
d) az M76 gyorsforgalmi út, Keszthely-Fenékpuszta és Zalaegerszeg (észak) közötti szakasz

megvalósításának szükségességéről írnak, amire 2022 és 2024 között összesen 338 milliárd forintot kell biztosítania a minisztereknek. 

Az M76-os autóút (b) és az M7-es autópálya Holládi csomópontja 2020. október 22-én az M76-os autóút első szakaszának átadásakor. MTI/Varga György
Az M76-os autóút (b) és az M7-es autópálya Holládi csomópontja 2020. október 22-én az M76-os autóút első szakaszának átadásakor. MTI/Varga György

A Közlönyben van egy kormányhatározat átcsoportosításról is - a már rég kiürült Gazdaságvédelmi Alap terhére (tehát a hiányt növelve) több mint 27 milliárd forintot csoportosítanak át térségi fejlesztésekre. 65 projekt részesül a pénzből, túlnyomó többségük útfejlesztésre, útfelújításra, járdahálózat fejlesztésére irányul, de van köztük csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítésére, idősek otthona kialakítására, óvoda-felújításra, könyvtárfejlesztésre, temető kialakítására, játszótérépítésre, ivóvízrendszer rekonstrukciójára, állatmenhely létesítésére irányuló projekt is. Az érintett települések száma több mint 50.

A Tokaj-Zemplén Térség fejlesztéséhez szükséges fejlesztéseket is támogatja a kormány - a  Tokaj-Zemplén térség fejlesztéséért felelős kormánybiztos, azaz Waberer György vezetésével. 2020 és 2024 között közel 150 milliárd forintot költ erre a kormány az adófizetők pénzéből. Bár az egyes programelemek között lehet mozgatni a pénzt, a kiindulási pont szerint a legtöbb forrás

  • a közutak rekonstrukciójára megy majd (52 milliárd forint),
  • turizmusfejlesztésre 22,51 milliárd forint jut,
  • kerékpárutakra 13,35 milliárd,
  • szálláshely és gasztronómiai szolgáltatásfejlesztésre 12,65 milliárd,
  • városrehabilitációra pedig 10,6 milliárd forint - csak hogy a 10 milliárdnál nagyobb tételeket emeljük ki.
  • 500 milliót egyébként a Hernád vadvízi élményfejlesztésre is elkölthetnek majd a 4 év alatt.

Növelik a Közép- és Kelet-Magyarországi szennyvízelvezetési és -kezelési fejlesztés 2. elnevezésű projekt támogatását is, az eredeti 5,7 milliárd körüli támogatási összeget mintegy 665 millió forinttal egészítik ki.

Repterek

Egy határozatban a székesfehérvári Alba Airport Repülőtér sport- és üzleti célú nyilvános polgári kisrepülőtér fejlesztését támogatja a kormány, ehhez 750 millió forintot kell biztosítania a pénzügyminiszternek.

A Győr-Pér Repülőtér fejlesztését is támogatja a kormány, erre a mostani fázisban pénzt nem adnak, az innovációért és technológiáért felelős miniszternek kell előterjesztést készítenie a fejlesztés megvalósításáról. 

Fejlesztik a honvédséghez tartozó, az állami repülések céljára szolgáló Pápa Bázisrepülőteret is. Itt meg kell hosszabbítani a reptéri kifutópályát, ezért elbontják a 13. számú Pápa–Tatabánya vasútvonal útban lévő, érintett szakaszát, és újra üzembehelyezik helyette a Franciavágás és Veszprémvarsány közötti szakaszt. A bontást a honvédelmi miniszter felügyeli és finanszírozza, a másik szakasz üzembehelyezését az innovációs és technológiai miniszter intézi, ehhez 2,5 milliárd forintot biztosít a kormány.

Kikötő

Az egyik kormányhatározat szerint kiemelt társadalmi igény van egy új közforgalmú kikötő építésére Mohácson, ennek korábban megítélt támogatását növeli most a kormány. Eredetileg 4,75 milliárd forintot kapott volna erre Mohács önkormányzata, most újabb 2,8 milliárd forinttal fejelik meg a támogatást - ami így eléri a projekt összköltségének 97 százalékát.

A fenti kormányhatározatok összesen több mint 678 milliárd forintos pénzosztást jelentenek - ez az öszeg több évet ölel fel és 150-nél is több projektet érint. És ez még korántsem minden: számos további, szerdán közzétett kormányhatározat oszt szét további milliárdokat - ezek között természetesen szép számmal akadnak sportfejlesztések is. A közel 13 milliárd forint sorsát itt ismertettük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!