3p

A benzinkutas kisvállalkozók a rossz, a rosszabb és a még rosszabb lehetőségek közül választhatnak. Ha betartják a hatósági árat, akkor alig marad hasznuk, ha nem, megbünteti őket az adóhatóság. Ha bezárnak, akkor elveszik a boltjukat.

Gyurta Tibor ügyvéd szerint a benzin és gázolaj hatósági árának bevezetése ügyében teljesen jogszerűen járt el a kormány, hiszen erre felhatalmazzák a veszélyhelyzeti jogszabályok, amelyek alapján az ármegállapítási törvény hatálya alá helyezte az üzemanyagárat. Az úgynevezett árrendelet hatálya a veszélyhelyzethez van kötve, ami most december 31-ig tart, tehát e pillanatban - a sajtóban megjelentekkel szemben - nem 3 hónapig hatósági áras a benzin, hanem bő másfél hónapig.

Ez a kormányzati kommunikáció ugyanakkor implicit azt jelentheti, hogy a kabinet a veszélyhelyzet meghosszabbításával számol. A szakértők egyetértenek abban, hogy a hatósági árak bevezetése a benzin- és gázolajárak esetében elsősorban a benzinkutas kisvállalkozók létét fenyegeti. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének volt főtitkára, a Demokratikus Koalíció gazdasági szakértője, Dávid Ferenc a Privátbankárnak egyenesen vérfagyasztó helyzetről beszél. 

A jogász szerint szerződés enyhíthet a bajokon

A jogszabály két körre vonatkozik. Egyrészt azokra, akik önként bezárnak, mert nem tudják a kiadott hatósági árakon folytatni a vállalkozásukat, másrészt azokra, akik megszegik a szabályokat, például az elrendelt maximumnál drágábban adják az üzemanyagot. Ezt az adóhatóság jogosult ellenőrizni. Önkéntes bezárás, vagy szabályszegés esetén az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kijelölhet egy másik üzemeltetőt ideiglenesen a hatósági áras időszakra. Ilyen ideiglenes üzemeltetőnek már lehet is jelentkezni a Minisztériumnál.

A későbbi jogviták elkerülése érdekében Gyurta Tibor jogász szerződést javasol. (mfor.hu)
A későbbi jogviták elkerülése érdekében Gyurta Tibor jogász szerződést javasol. (mfor.hu)

Gyakorlatilag a kijelölés után egy polgárjogi viszony jön létre a régi és az új üzemeltető között. Ugyanakkor a jogszabály nem mondja meg egyértelműen ennek a polgárjogi viszonynak a jogcímét, amelynek a felelősség miatt is van jelentősége, ezért Gyurta Tibor azt javasolja, hogy a felek nagy óvatossággal járjanak el. Az ideiglenes üzemeltető jogosult az ingatlant és az eszközöket használni, valamint értékesítheti az árukészletet, ami  hasonlít ahhoz, amit a felszámolási és végrehajtási eljárásokban látunk. Ez utóbbi esetében a korábbi üzemeltetővel az új a nyilvántartott beszerzési áron számol el.

A régi üzemeltető tehát hatalmas veszteség elé nézhet, amennyiben új üzemeltetőt jelöl ki valahová a Minisztérium. Mindazonáltal mivel egy ideiglenes polgárjogi viszonyt hoz létre a kormány jogszabálya, a jogász azt tanácsolja, hogy az üzemeltetők szerződjenek egymással, tételesen rögzítsék  jegyzőkönyvben a használatra átvett dolgokat. Mi történik ugyanis, ha valami váratlan esemény következtében kár keletkezik? A rendelet szerint a korábbi üzemeltető viseli az eszközökben beállott olyan kárt, amelynek megtérítésére senkit nem lehet kötelezni, azonban kérdés, mi van akkor, ha az ingatlanban esik kár? Célszerű ezért tisztázni tehát a használati jogcímet, a felelősségi viszonyokat, rendelkezni például a biztosításról.

Egyelőre tehát az látszik, hogy az üzemanyag forgalmazók a rossz, rosszabb és a még rosszabb forgatókönyvek közül választhatnak, mind gazdaságilag, mind jogilag. És a legrosszabb, hogy e kaotikus helyzetnek nem látszik a vége. Vannak, akik már 100 dolláros olajárat vizionálnak. Nyeregben egyértelműen az olajtermelők vannak és élnek is az előnyös helyzettel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!