A Mol az idegenforgalom beindulásával, a rendelkezésre álló korlátozott üzemanyagmennyiséggel, technikai okokkal, a háború hatásával, a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulásával és az árszabályozási rendelettel indokolta, hogy 50 literre csökkentette a 480 forintos hatósági áron egy ügyletben vásárolható üzemanyag mennyiséget.
Később az OMV is hasonló döntést hozott, és több hálózat is korlátozásokat vezetett be.
A Népszava cikkében alaposan körbejárta a kérdést, és olajpiacon le nem kötelezett forrásokra hivatkozva arra jutott: üzemanyaghiány valóban nincs, és a Mol-vezérigazgató érvei legalábbis sántítanak. A Mol ugyanis például változatlanul vásárolhat orosz olajat, a schwehati üzemben történt robbanás miatt kiesett készletet a kormány a hazai stratégiai készletek feloldásával pótolta.
Az OMV „logisztikai kihívásokról” és infrastrukturális problémákról beszélt, de a konkrét ok az ő válaszukból sem derült ki. Eközben a Népszava forrásai 500-700-ra becsülik azoknak a kutaknak a számát, ahol a hét néhány napján nem kapható benzin vagy gázolaj vagy egyik sem.
A cikk végül egy szakmai forrásra hivatkozva kimondja azt, hogy
„a sok hivatalos magyarázat ellenére valójában azért akadozik az üzemanyagellátás, mert az iparágnak a 480-as ársapka miatt egyszerűen nem éri meg az értékesítést.”