A blokk legnagyobb gazdasága, Németország korábban elutasította azokat, és ezzel a Pekinggel az elmúlt évtized legnagyobb kereskedelmi vitája miatt kialakult szakadékot a felszínre hozta.
A Kínában gyártott elektromos autókra kivetett, akár 45 százalékos vámok az autógyártóknak több milliárd dolláros többletköltséget jelentenének, ha az autókat a blokkba hoznák, és a tervek szerint a jövő hónaptól öt évre vetnék ki őket – írja a Reuters.
A pénteki kulcsfontosságú szavazáson 10 EU-tag támogatta a vámokat, öt ellene szavazott, 12-en tartózkodtak - közölték uniós források. Az biztos, hogy Magyarország az egyik ellenszavazat volt, ugyanis Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már napokkal korábban jelezte, hogy rendkívül károsnak tartja az intézkedést, és nemmel fog szavazni. Források szerint egyébként Németország is nemmel szavazott, de a többi nem-szavazat kiléte egyelőre még nem ismert.
A szavazás után a Bizottság azt közölte, hogy megszerezte a szükséges támogatást a vámok elfogadásához, bár folytatja a tárgyalásokat Pekinggel egy alternatív megoldás megtalálása érdekében.
A vizsgált gyártókra a vám a következőképpen alakulhat:
- BYD: 17 százalék
- Geely: 18,8 százalék
- SAIC: 35,3 százalék
- Tesla (Kínában készült autók): 7,8 százalék
A többi gyártóra a tervek szerint 20,7 százalékos, súlyozott átlagú terhet vetnek ki, ha együttműködtek az uniós vizsgálattal, 35,3 százalékot, ha nem.