5p

Az Mfor Üzemanyagár-figyelő az utóbbi hetekben jelezte, hogy a hazai üzemanyagárak meglehetősen lassan követik az olaj áresését. Ennek most kézzelfogható bizonyítéka is lett, hiszen a gázolaj esetén a régióban a magyar áraknál már csak az osztrák szint magasabb.

Egy héttel ezelőtt nem változtak az üzemanyagárak, miközben múlt heti elemzésünkben is jeleztük: akár az olajár, akár a dollárárfolyam indokolttá tenné az árcsökkentést. Szerencsére ezen a héten reagáltak végre a nagykereskedelmi árak, és így a magyar benzinkutaknál is olcsóbb lett a tankolás.

Az árcsökkentés az Mfor Üzemanyagár-figyelő elemzéséhez szolgáló Weekly Oil Bulletin adataiban még nem szerepel, hiszen az uniós kutatás a hétfői árakat vette alapul. Így viszont a statisztika azt mutatja, hogy a magyar autósok helyzete romlott. A friss adatok szerint ezúttal 11 olyan ország volt, ahol alacsonyabb a benzin átlagára, mint Magyarországon.

A helyzet egyébként azért is elkeserítő, mert ugyanezen statisztika három héttel korábban még csak hét ilyen országot mutatott.

A romló magyar helyzet a régióban is visszaköszön, hiszen itt is megfigyelhető a relatív drágulás. Az egy héttel korábbi kimutatáshoz képest eggyel több olyan régiós ország van, ahol olcsóbban lehet tankolni, mint Magyarországon. Így a friss adatsor szerint csupán két helyen, Szlovákiában és Ausztriában magasabb az átlagár.

A gázolaj esetén még rosszabb a helyzet, Weekly Oil Bulletin adatai szerint ugyanis 15 olyan uniós ország van, ahol a hazainál alacsonyabb az átlagár. Itt is érdemes citálni a három héttel korábbi számokat, hiszen akkor csupán 8 ilyen ország volt. Ezek után persze nem kell csodálkozni azon a tényen, hogy nálunk a régióban az egyik legdrágább a dízel. A friss adatsor ugyanis arról tanúskodik, hogy egyedül az osztrák árszint haladja meg a magyart.

Hogy április óta mennyit változott a helyzet a két üzemanyagtípusnál, azt jelzi a KSH kísérleti statisztikája is. Mint írják, az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára április hónapban 589 forint volt, ami 17 forinttal, azaz 2,8 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 606 forintos átlagértékénél. A régió országaiban az áprilisi átlagár 585 forint volt, a magyar ár 0,7 százalékkal, azaz 4 forinttal magasabb volt ennél. Az előző havi adathoz képest 12 forinttal csökkent a 95-ös benzin átlagára hazánkban. Ezzel párhuzamosan a szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag is mérséklődött, 1, illetve 4 forinttal.

A dízelüzemanyag havi átlagára Magyarországon 600 forint volt, ami 13 forinttal, 2,1 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 613 forintos átlagértékénél. Az 588 forintos régiós átlagárat 12 forinttal, 2,0 százalékkal meghaladta a dízelüzemanyag hazai átlagára. Az előző havi adathoz képest 18 forinttal mérséklődött a gázolaj magyarországi havi átlagára. A szomszédos országokban 11, a régiós országokban megfigyelt átlag pedig 12 forinttal csökkent a márciusi adathoz képest.

Nincs jó hírünk a magyar autósoknak

Sajnos úgy tűnik, hogy a magyar kutaknál nem lesz a jövő héten további árcsökkenés. A nemzetközi piacon ugyanis az olaj fordulatot vett és a hét második felében érezhetően drágult. Az Európában irányadó Brent jegyzése pénteken megközelítette a 64 dolláros szintet, miközben egy héttel korábban még a 60 dolláros szint közelében is járt.

Az olaj árának megugrása mögött az elemzők szerint az áll, hogy a befektetők bíznak a pragmatikusabb politikusi hozzáállásban, és az elkezdődő amerikai-kínai tárgyalások szerintük ésszerű kompromisszumokat és végül megállapodást eredményezhetnek.

Scott Bessent, az Egyesült Államok pénzügyminisztere május 10-én Svájcban találkozik Kína legfőbb gazdasági tisztviselőjével, He Lifeng alelnökkel, hogy közösen dolgozzanak az olajkeresletet fenyegető kereskedelmi viták megoldásán. A szakértők szerint önmagában a diplomáciai kapcsolatfelvétel is fontos, biztosan nem fognak azonnal megállapodni. De ha az irreális vámtarifák csökkennének, akkor a piacok lélegzethez jutnak, és a nyersolaj ára hordónként további 2-3 dollárral is emelkedhet.

A magyar autósok megint nem jártak jól
A magyar autósok megint nem jártak jól
Fotó: Depositphotos

Eközben a kínai export a vártnál gyorsabban nőtt áprilisban, míg az import csökkenése mérséklődött, derült ki pénteken a vámügyi adatokból, ami némi megkönnyebbülést jelentett Pekingnek a vámtárgyalások előtt. Az ország nyersolaj-importja áprilisban csökkent az előző hónaphoz képest, de éves szinten 7,5 százalékkal nőtt.

Az is segítette az árak emelkedését, hogy Líbiában, Venezuelában és Irakban a termelés visszaesése meghaladta a többi OPEC-ország által tervezett kitermelésnövelést, így a kínálat minimálisan csökkent. A fentiek alapján a szakértők inkább további kisebb áremelkedést valószínűsítenek.

Az olajpiacon látható folyamatok eredményeként a hazai kutakon nem várható, hogy a következő héten árcsökkentés legyen. Sőt, ha az árak változását látjuk, az inkább áremelést jelent majd. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint a jövő héten 3-5 forintos áremelkedés jöhet mindkét üzemanyagnál.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatják, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!