7p

Az amerikai Standard and Poor’s most még megkegyelmezett, ám a kilátások negatívra rontása leminősítést szokott maga után vonni. Ezt csak a költségvetési helyzet javításával érhetné el a kormány, ám ez egy választás előtti évben meglehetősen nehéznek tűnik. Kérdés, mit lép majd a másik két olyan nagy hitelminősítő, május végén, illetve június elején, amelyek szavait ugyancsak szentírásnak veszik a befektetők.

Meglepően nyugodtnak bizonyult a forint piaca hétfő délelőtt. Pedig az a péntek késő esti bejelentés, miszerint a három nemzetközi nagy hitelminősítő egyike, az amerikai Standard and Poor’s (S&P) bár meghagyta Magyarországot a befektetésre ajánlott kategóriában, a kilátást stabilról negatívra rontotta, akár a hazai fizetőeszköz leértékelődését is maga után vonhatta volna. A negatív kilátás ugyanis hosszú évek tapasztalatai szerint a leminősítésre szokott utalni.

Ennek ellenére a hetet például az euróval szemben hajszállal a 410-es szint felett kezdett forint nemhogy gyengült, hanem még erősödött is, délelőtt 9 óra után benézett 409 alá, igaz, később visszaaraszolgatott.

További részleteket laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Privátbankár piaci elemzéseiben olvashat.

Úgy tűnik, a piac egyelőre bízik abban, hogy a magyar adósbesorolás elkerüli minden ország rémálmát, a bóvli kategóriát, amelybe esnénk, ha az S&P leminősítene minket. A bóvli elnevezés ugyanis találó, nagyon is jól tükrözi azt a megítélést, amikor befektetésre már nem ajánlanak egy országot a nagy nemzetközi hitelminősítők. Akik hárman vannak: az S&P mellett a szintén amerikai Moody’s Investors Service és a brit Fitch Ratings. A két tengerentúli véleményére együttesen világszerte 80 százalékban adnak (kvázi ekkora a piaci részesedésük), de a Fitch-csel együtt már mintegy 95 százalékot tesznek ki. Nem véletlen tehát, hogy a Nagy Hármas (Big Three) értékítéletét szentírásnak veszik, még ha jelentőségük a 2008 őszén kirobbant pénzügyi válság miatt meg is kopott, miután az ő nyakukba is varrták, hogy nem látták előre a készülő világégést.

Ettől még rossz hír, hogy a trióból az S&P múlt pénteki lépését követően már kettőnél is egy fokozatra vagyunk a bóvlitól. Ráadásul ez az ominózus másik (angolul) rating cég nem a három közül kisebb súlyú Fitch, hanem a Moody’s, amely tavaly novemberben tette meg azt, amit most az S&P: a leminősítésre utaló negatívra rontotta Magyarország adósbesorolását.

Mindezek alapján sovány vigasznak tekinthető, hogy a hármak legkisebbike, a Fitch dacolt társaival, s ő meg negatívról stabilra változtatta a kilátásait.

Idegesen figyelhetjük tehát a következő heteket, azt, hogy a Moody’s valóban bóvliba vágja-e a magyar adósbesorolást, ahogy arra a tavaly november végi kilátásrontásából következtetni lehet. Bizonyosságot május 30-án kaphatunk – az ütemterv szerint akkor teszi közzé a Moody’s a magyar adósbesorolásról alkotott friss véleményét. A Fitch pedig – mondhatni, most már szokás szerint – egy héttel amerikai társa után, június 6-án.

De hogyan kerülhető el a bóvli?

Már csak az ütemezés (no meg a súlya) miatt is érdemes először megnézni a Moody’s tavaly novemberi véleményét. A kilátások stabilról negatívra rontását a hitelminősítő a magyar kormányzat döntéseivel indokolta, amelyek következtében jelentős uniós forrást veszíthet el az ország, hozzájárulva ezzel a GDP-növekedés gyengüléséhez, illetve az államháztartás romló helyzetéhez. Külön kiemelték, hogy nem is látják a kormány részéről a szándékot arra, hogy a források (az Európai Bizottság által a jogállamisági aggályok miatt stopolt mintegy 20 milliárd euróról van szó – a szerk.) megszerzése érdekében elvárt intézkedéseket meghozzák.

Tovább rontja a kilátásokat a német gazdaság gyengélkedése – ezt maga a kormány is elismeri, a gyenge ipari adatokat rendre nagyrészt ennek tudja be a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Bár az új német kormánytól a gazdaság helyzetének javulását is várják egyesek, növekedést akkor is csak 2026-ban tart elképzelhetőnek a Handelsblatt német lap a saját gazdaságkutató intézete prognózisára hivatkozva, az idén még újabb – még ha az előző évekénél enyhébb – zsugorodásra számít.

A jövő évre ugyanakkor egy másik negatív hatást is vizionált a Moody’s. Mint írták, a 2026 tavaszán esedékes magyar parlamenti választás előtt jelentős összegeket szórhat ki a kormány, ez az amúgy is magas adósságszint további emelkedéséhez vezethet.

E hitelminősítő akkor még nem sejtette, hogy a feltételes mód már idén februárban kijelentővé változhat, miután Orbán Viktor a 2024-es évet értékelő beszédében a két- és háromgyermekes anyáknak adómentességet jelentett be (mely kedvezményezettek körét aztán néhány nappal később az egygyermekesekkel bővítette), a nyugdíjasoknak pedig áfa-visszatérítést.

Their fingers are on the button
Their fingers are on the button
Fotó: Depositphotos

Az S&P viszont már be is árazhatta ezeket a – nyilvánvalóan szavazatmaximalizáló célzatú –hangulatjavító intézkedéseket. Eszerint csak a legalább két gyereket nevelő nők adómentessége 2,4 milliárd dollárba (jelenlegi árfolyamon 916 milliárd forintba) kerülhet. Más kérdés – tesszük hozzá –, milyen időtávon. Könnyen lehet, hogy ez az idén csak 100 milliárdos terhet ró a költségvetésre, s csak jövőre 900-1000 milliárdost.

Tavaly november végén a Moody’s még 0,7 százalékra tette a magyar GDP potenciális növekedését, a tényadat azonban 0,1 százalékponttal még ennél a pesszimista várakozásnál is alacsonyabb lett. A 2025-ös évre pedig 1,9 százalékot jósoltak, miközben a már több hónapnyi tudással felvértezettebb S&P most 1,5 százalékot (ez a fele a tavaly október végi országjelentésükben szereplő 3 százalékos idei prognózisnak).

Ezt a jelentős csökkenést az S&P több tényezővel indokolta: a bizonytalan külső gazdasági feltételekkel, az uniós források bizonytalanságával és azzal, hogy a visszatérő infláció növeli a stagfláció kockázatát. Úgy vélik, a következő két évben Magyarország költségvetési és külső stabilitásában erősödhetnek a kockázatok, melyeket többek között a vámháború, a globális kereslet gyengülése, a tőkebeáramlás szűkülése és az emelkedő kamatkiadások okoznak.

Miközben a jövőre nézve mindkét opciót felvázolták. A negatív szcenárió szerint abban az esetben kerülhet sor leminősítésre az S&P-nél, ha a költségvetési stabilitás a vártnál gyengébb lesz vagy a külső nyomás fokozódik. A pozítív szerint pedig akkor változhat ismét stabilra a kilátás e hitelminősítőnél, ha a költségvetési konszolidáció a vártnál gyorsabban következik be, és a GDP-arányos államadósság egyértelműen csökkenő pályára kerül, vagy kézzelfogható előrelépés történik az uniós forrásokhoz való hozzáférésben.

Csak remélni tudjuk, hogy a pozitív forgatókönyv valósul meg.

Mindenesetre egyelőre vigyázó szemünket még a Moody’s-ra vetjük, bízva abban, hogy meggyőzi őket az NGM-nek az S&P kilátásrontó döntése után kiadott közleménye. Eszerint nem lesz választási osztogatás, az ország finanszírozási helyzete változatlan módon stabil és biztonságos, a kormány pedig továbbra is elkötelezett az erős költségvetési kontroll fenntartása mellett, amely hozzájárul a költségvetési hiány és az államadósság csökkentéséhez. A fiskális szigorral összhangban a kormány olyan költségvetéssel tervez, amelynek elsődleges egyenlege – az államadósság után fizetett kamatok nélkül számított jövő évi költségvetési pozíció – egyensúlyi, azaz nullás.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!