7p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kinek egy luxusillat, kinek egy akciós tusfürdő: a magyarok évente több százmilliárd forintot költenek szépségápolásra. A drogériák és parfümériák forgalma évről évre nő, a nyereség pedig gyakran külföldi tulajdonosoknál landol. Május óta az állam is beleszól az üzletbe: harmincféle termék árrését korlátozza a kormány – épp ott, ahol a legnagyobb a tömeg.

A magyar fogyasztók évente több százmilliárd forintot hagynak a parfümériákban és drogériákban – legyen szó luxusillatokról vagy alapvető tisztálkodási szerekről. A szektor a kiskereskedelem egyik legdinamikusabb ága, így nem kerülte el a kormányzat figyelmét sem. 2025. május 19-től hatóságiárrés-korlátozás lépett életbe harminc háztartási és higiéniai termékkategóriára: az érintett termékekre a boltok legfeljebb 15 százalékos árrést alkalmazhatnak, de az új szabály a 2025. januári átlagos árrésnél sem enged magasabbat. Az intézkedés főként azokat az üzleteket érinti, amelyek jelentős mennyiségben forgalmaznak például sampont, pelenkát, mosószert, fogkrémet vagy izzadásgátlót – vagyis jellemzően a nagy drogérialáncokat, de egyes vegyes profilú üzletekre is kihat.

Elsőként azonban nem ezeket a nagyobb láncokat néztük meg, hanem azokat, amelyek jellemzően felsőbb kategóriás termékeket árulnak és személyes megjelenésben utaznak, nem tisztítószerekben.

A Douglas üzleteket üzemeltető Parfümerie Douglas Illatszer Kereskedelmi Kft. az Opten céginformációs rendszer adatai szerint a 2023. október 1. és 2024. szeptember 30. közötti üzleti évében 19,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el, amely több mint 15 százalékos növekedést jelent az előző évi 16,77 milliárd forinthoz képest. Az értékesítés az elmúlt években folyamatosan bővült: 2021-ben még csak 12,96 milliárd, 2020-ban pedig 8,75 milliárd forint volt a forgalom. A vállalat adózott eredménye a legfrissebb adatok szerint 2,25 milliárd forint, amelyből az alapítói határozat alapján 300 millió forintot osztalékként fizetnek ki. A társaság mérlegfőösszege 10,57 milliárd forint, saját tőkéje 6,66 milliárdra emelkedett. A cég egyedüli tulajdonosa a németországi székhelyű Parfümerie Douglas International GmbH.

A magyarországi Douglas üzleteket működtető társaság közvetlen tulajdonosa a németországi Parfümerie Douglas GmbH, amely a nemzetközi Douglas-csoport része. A csoport végső tulajdonosa a CVC Capital Partners luxemburgi befektetési társaság, amely többségi részesedéssel rendelkezik, valamint a Kreke család, amely kisebbségi tulajdonosként maradt a vállalatban a 2015-ös felvásárlást követően. Az osztalék így hozzájuk csorog. A német anyavállalat egyébként az egyik legnagyobb szereplő az európai prémium parfüm- és szépségápolási szegmensben.

A zsebükbe nyúlnak a magyarok, ha a piperékről van szó
A zsebükbe nyúlnak a magyarok, ha a piperékről van szó
Fotó: Pexels

A Marionnaud márkanév alatt működő Midio Hungary Kft. 2023-ban 3,1 milliárd forintos árbevételt ért el, azonban a társaság gazdálkodása veszteséges volt: az év végi adózott eredmény -255 millió forintra jött ki (tavalyi beszámolóját a kft. még nem hozta nyilvánosságra – a szerk.). A cég közvetlen tulajdonosa az osztrák Marionnaud Parfumeries Management GmbH, amely a svájci CK Hutchison Holdings érdekeltségébe tartozik. A Marionnaud magyar üzleteiben prémium kategóriás illatszerek, smink- és bőrápolási termékek széles kínálata érhető el, hasonlóan a Douglas boltjaihoz.

Mások többet szánnak erre...



A személyes higiéniai termékekre fordított kiadások a magyar háztartások fogyasztási szerkezetében az Eurostat adatai szerint 2022-ben a végső fogyasztási kiadások 1,7 százalékát tették ki, az uniós tagállamoknál az átlag 1,8 százalék volt. A rangsor élén Luxemburg (2,5 százalék), Ausztria (2,4 százalék) és Németország (2,3 százalék) áll, míg a legkisebb arányt Románia (1,4 százalék), Bulgária (1,5 százalék) és Görögország (1,5 százalék) mutatták ki. Magyarország a 21. helyen áll.

A különbségek mögött részben a vásárlóerő eltérései állnak: Magyarországon a tényleges egy főre jutó fogyasztás (AIC) az EU-átlag 70 százalékát éri el, míg Luxemburgban ez az érték 138 százalék. A személyes higiéniai kiadások relatív aránya ezért egyszerre utalhat a jövedelmi viszonyokra, a fogyasztási preferenciákra és az árszínvonalra is. Míg a magasabb aránnyal rendelkező országokban valószínűleg nagyobb szerepet játszanak a prémium termékek és a tudatosabb szépségápolás, addig Magyarország esetében az alacsonyabb érték takarékosabb fogyasztási mintázatot és szűkebb jövedelmi lehetőségeket jelez.

Az alapvetően online tevékenységéről ismert Notino mögött a cseh Notino s.r.o. magyarországi leányvállalata áll, amely a 2023. április 1. és 2024. március 31. közötti üzleti évben 9,44 milliárd forintos árbevételt ért el. Adózott eredménye 258 millió forint volt, amelyet nem fizettek ki osztalékként, hanem eredménytartalékba helyeztek. Az anyavállalat az egyik legnagyobb online illatszer-forgalmazó Európában. A Forbes cseh kiadása szerint szerint a Notino-csoport teljes forgalma meghaladta az 1 milliárd eurót, és több mint 20 országban van jelen. Bár a Notino elsődlegesen online értékesítéssel foglalkozik, Magyarországon két üzletet is működtet: az Allee és az Arena üzletközpontokban. A Notino termékkínálata rendkívül széles: a belépő szintű drogériai parfümöktől a prémium illatokig gyakorlatilag minden megtalálható, így átmenetet képez a niche és a hagyományos parfümériák, valamint az olcsóbb drogérialáncok között. 

A Müller 34 üzlettel van jelen Magyarországon. A Müller Drogéria Magyarország Bt. a 2023. július 1. és 2024. június 30. közötti üzleti évében 108,58 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 21,6 százalékkal haladta meg az előző évi, 89,25 milliárd forintos bevételt. Az adózott eredmény 5,76 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 5,01 milliárddal. A cég saját tőkéje 30,87 milliárd forintra emelkedett, miközben a kötelezettségek állománya 7,24 milliárd forintra csökkent az előző évi 23,53 milliárdról. A cég végső tulajdonosa a németországi Müller GmbH & Co. KG,  amely 100 százalékos befolyással rendelkezik. Az árrésstop kifejezetten a Müllerr volt kihegyezve. 

A 2024 májusában bevezetett intézkedés célja elvileg az, hogy korlátozza a legnagyobb forgalmú drogériai termékkategóriák – például dezodorok, borotválkozási szerek, samponok, mosószerek és pelenkák – kiskereskedelmi árrését. A szabályozás értelmében ezeknél a termékeknél az eladási ár és a beszerzési ár különbsége nem haladhatja meg a kormány által előírt százalékos mértéket. Az árrésstop hatálya alá tartozik a Müller, a dm és a Rossmann is. Áprilisban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arról beszélt: a háztartási és piperecikkek is jelentősen befolyásolják az inflációt és a megelőző időszak áremelkedésében igencsak ludasak voltak. 

A 263 egységből álló DM-lánc mögött álló, érdi székhelyű dm Kft. a 2023. október 1-jétől 2024. szeptember 30-ig tartó üzleti évében 217,9 milliárd forint árbevételt ért el, ami több mint 17 százalékos növekedés az előző üzleti évhez képest.

A vállalat adózott eredménye 6,1 milliárd forint volt, amelyből 4,91 milliárd forintot osztalékként fizettek ki.

A társaság tulajdonosa a német dm-drogerie markt GmbH + Co. KG, amely Európa számos országában működik. A cég kínálatában elsősorban napi fogyasztási cikkek, háztartási szerek, higiéniai termékek és saját márkás kozmetikumok szerepelnek, de néhány felsőbb kategóriás márka is elérhető.

A Rossmann ugyancsak bivalyerős játékos: több mint 250 egységük van Magyarországon és több mint 2300 embert foglalkoztatnak. A Rossmann Magyarország Kft. 2024-ben 175,5 milliárd forint árbevételt ért el, ami az előző évhez képest csaknem 13 százalékos növekedést jelent. Az adózott eredménye 4,71 milliárd forint volt, amelyet teljes egészében eredménytartalékba helyeztek, osztalékot nem fizettek. A Rossmann lánc 1972-ben jött létre, amikor Dirk Roßmann megnyitotta az első önkiszolgáló drogériáját Hannoverben – napjainkban a Dirk Rossmann GmbH Európa egyik legnagyobb drogérialáncává nőtte ki magát, és 2024-ben 15,3 milliárd eurós forgalmat ért el 4 966 üzlettel és 65 500 munkavállalóval.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!