8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Csak a vendéglátásból és a szálláshelyszolgáltatásból 500 milliárd forintot meghaladó bevétel esett ki 2020-ban a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. A kiesésen nagyjából fele-fele arányban osztozott a két szektor, ám egyiküknek ez a 2019-es bevétel felét, másikuknak csak a negyedét vitte el. Vannak persze olyan szektorok is, amelyek nagyot szakítottak a járványon, mások pedig szerencsével és némi hátszéllel csekély növekedést is elértek.

A gazdasági szervezetek negyedéves adatait feldolgozó statisztika szerint nemzetgazdasági szinten 1028 milliárd forinttal marad el a vállalkozások éves értékesítési bevétele a 2019-es adattól 103 ezer milliárd forint árbevételt produkálva. Ez nagyjából egy százalék visszaesést jelent nominálisan – miközben a korábbi években 11 százalékot meghaladó volt a növekedés.

Megfogyva bár, de törve nem

Az ipar a kényszerű tavaszi leállás miatt összesen mintegy 600 milliárd forinttal kisebb árbevételt ért el, mint 2019-ben, ami nagyjából 1,5 százalék mínuszt jelent. Ehhez jön az építőipar több mint 350 milliárd forint értékű mínusza, ami arányaiban jóval komolyabb ütés volt, itt a visszaesés 6,5 százalék.

Az idegenforgalom volt a tavalyi év egyik nagy vesztese (Fotó: Pinterest)
Az idegenforgalom volt a tavalyi év egyik nagy vesztese (Fotó: Pinterest)

A kereskedelem és gépjárműjavítás majd 2000 milliárd forinttal nagyobb árbevételt produkálva hozta az évet, ebből a kiskereskedelmi forgalom növekedése 400 milliárd forint volt. Bár ez nagyon jól hangzik, valójában a korábbi évek dinamikus, tíz százalék feletti bővülése után ez szerény, 5 százalékos növekedést jelent a négyfősnél nagyobb cégek esetében.  (Érdemes kiemelni, hogy a KSH jellezően az 5 főnél nagyobb vállalkozások adatait dolgozza fel, ebben a kutatásban viszont ettől eltérően a legalább négy főt foglalkoztató cégeket vizsgálta - szerk.) Az egyszemélyes kisboltok adati nem szerepelnek a statisztikában. Az év elején jelentős forgalomcsökkenést hozott a tavaszi korlátozott nyitva tartás. Jelentős visszaesés volt az idegenforgalmi szempontból népszerű helyszíneken, így Budapest belső kerületeiben, de ott is, ahol az ingázó és átutazó forgalom jelentős keresletet generált, főként a nyugati határmenti járásokban.

A főváros 23 kerülete közül mindössze ötben értek el az üzletek 2020 tavaszán az egy évvel korábbinál magasabb kiskereskedelmi forgalmat. Az egy lakosra jutó forgalom alapján kiemelkedőek voltak a megyeszékhelyeket magukba foglaló járások, a turisztikai szempontból jelentős Balaton-parti, valamint a kiugróan magas forgalmú bevásárlóközpontoknak és hipermarketeknek otthont adó Pest megyei járások. Ezek esetében az első hullámban bekövetkezett visszaesést némileg csökkentette a szigorítások feloldását követően a nyári hónapokban visszatérő belföldi vásárlóforgalom, a végeredmény pedig egy szerény mértékű növekedés lett.

Éjfél van a presszóban

Azt már az év közepén tudni lehetett, hogy 2020 és a járvány nagy vesztese a turizmus. A tavaszi leállás után a nyár hozott némi enyhülést, ám a határzár bevezetésével szinte nullára esett a külföldi vendégek száma. A 2020. június–augusztusi vendégéjszakában mért vendégforgalom a járások ötödében meghaladta ugyan az előző év azonos időszaki forgalmat, de ezek között nincsenek ott a kiemelt turisztikai vonzerővel bíró, döntően a belföldivendég-forgalomra alapozó Balatonparti járások.

Az egész évet tekintve a szálláshelyek árbevétele a 2019-es érték 53,5 százalékával esett vissza. A második negyedévben mindössze 25 milliárd forint bevételt mutattak ki a szálláshelyek az egy évvel korábbi 125 milliárdhoz képest.

A harmadik negyedévben 148 milliárd után 87 milliárd forint volt a bevételük, az utolsó három hónapban pedig 124 milliárd forint után mindössze 40 milliárd forint jött össze. Mindösszesen 257 milliárd forint mínusz lett a vége a 2019-es bevételekhez képest. Miközben a szektor a korábbi években rendre 11-13 százalékkal bővült, tavaly a 2013-as szintre esett vissza a forgalom.

A vendéglátásban nem volt ennyire brutális a mínusz, hiszen legalább elvitelre lehetett dolgozni. Ezzel együtt 244 milliárd forinttal lett karcsúbb a bevétele a szektornak a 2019-esnél, ami azt jelenti, hogy a 2017-es szintre zuhant vissza az ágazat, ez 24 százalékos visszaesést jelent egyetlen év alatt. A turizmusban érdekelt utazásközvetítői szektor gyakorlatilag eltűnt 2020-ban: 235 milliárd forint bevétel után tavaly mindössze 58 milliárd forintot produkáltak az irodák, utaztatók és szervezők, ami 75 százalékos visszaesést jelent.

Nincs Beethoven nincs rock and roll

A járvány egyik legnagyobb károsultja az alkotó és előadóművészek csoportja, de hogy mennyire, az csak most lett számszerűsítve.

Itt a 2019-es bevétel kevesebb, mint felére zuhant: 73 milliárd forint után 33 milliárd forintot realizált mindössze a szektor – ennek javát az előadók produkálták.

A második negyedévben a korábbi 19 milliárd forinthoz képest mindössze 3 milliárd forint jött össze, ami dermesztő zuhanás. A szektor ezzel a 2015-ös szintre esett vissza. Azt is hozzá kell azonban tenni, hogy ebben a szektorban meglehetősen nehéz a korábbi éveket hitelt érdemlően összehasonlítani. A tao-támogatások begyűrűzése majd átalakítása ugyanis jelentősen befolyásolja a szektor jövedelemezőségét. Vagyis itt nem lehet piaci alapon nyugvó trendet megfigyelni – ezzel együtt tény, hogy a 2020-as bevételfeleződés a járványhelyzetnek köszönhető.

Hasonlóképpen nehezen számszerűsíthető a személyes szolgáltatások köre. A fodrász, kozmetikus és masszőr is ide tartozik. Az itt tevékenykedő szolgáltatók tavasszal kénytelen volt leállni, de az év második felében sem tért vissza a korábbi forgalmuk. A statisztikák alapján a 2019-es bevételekhez képest 110 milliárdról 82 milliárd forintra esett a bevételük. Hogy ez hány éves visszaesésnek felel meg, azt nehéz megmondani. Nem lehet ugyanis figyelmen kívül hagyni, hogy ez a szektor valamelyest a szürke zónába tartozik. A kata ugyan jelentős fehérítést hozhatott, ám a bevételek valós szintjét így sem biztos, hogy pontosan meg lehet határozni. Ez azt jelenti, hogy a korábbi évek adatainak változását mindenképpen azzal a tudattal kell szemlélni, hogy ezek a számok vélhetően még most sem fedik a valóságot. Azt pedig csak tippelni lehet, hogy mekkora lehet az eltérés a lejelentett adat és a valóság között. Különösen igaz ez annak fényében, hogy a KSH adatai a legalább négy főt foglalkoztatók adatait tartalmazza, vagyis az egyéni vállalkozó vagy alkalmazottal nem rendelkező katás cégek nem szerepelnek a kimutatásban. Ez nemzetgazdasági szinten nem sokat számít, egy-egy szektor esetében azonban fontos lehet.

Pihen a komp, kikötötték

Az egyéni vállalkozókat illetően meglehetősen kevés adat áll egyelőre rendelkezésre – csak a személyi jövedelemadóbevallások feldolgozását követően lehet pontos számokhoz jutni. Egyelőre azt lehet tudni, hogy a tavaszi korlátozások azonnali változtatásra sarkalltak sok vállalkozót. Április végére összesen 108 ezer vállalkozó döntött úgy, hogy szünetelteti a tevékenységét, ez azt jelenti, hogy minden ötödik vállalkozó ideiglenesen felhagyott a működéssel.

Főként Budapesten, Pest megyében álltak le, a legkevésbé pedig az északkeleti térséget érintette. Könnyű belátni: ott maradtak munka nélkül a vállalkozók, ahol fejlettebb, kiterjedtebb a szolgáltatószektor. Nyáron volt némi javulás, ám az év végére tovább romlott a helyzet és a vállalkozóknak már több mint 20 százaléka akasztotta szögre a lantot legnagyobb mértékben tipikusan a Balaton környékén, valamint a Dunántúl egyes járásaiban. A Balaton déli partján ez az arány elérte a 25 százalékot, vagyis minden negyedik vállalkozó lehetetlennek látta tavaly év végén, hogy vállalkozásából éljen, azt működtesse.

Siker, pénz, csillogás

Nem minden szektorban volt persze gond a zárás és a korlátozás. Vagy azért, mert az adott szektorra nem vonatkozott a szigor vagy azért, mert kifejezetten hasznára vált.

A szerencsejáték és sportfogadás hónapok óta vörös posztó: a kaszinók, játéktermek akkor is fogadták a vendégeket, amikor a színházak, mozik már nem.  Ennek meg is lett az eredménye. Miközben a művészeti szektor padlót fogott, mert nem mehettek be a nézők, a szerencsejáték és sportfogadás képes volt növelni bevételét – igaz, a korábbi évek tíz százalék feletti szintjéhez képest szerény 5 százalékkal.

A "félkarú rabló" mellett azért más szektor is hozott pluszbevételt akár kifejezetten a járványnak köszönhetően.

A kiskereskedelmen belül a ruházati szektor beszakadt 2020-ban, hiszen otthonra nem kell új táska vagy új cipő. Szükség volt viszont számítógépekre. A számítógépek, kütyük, könyvek, újságok és egyebek kereskedelme pedig kilőtt 2020-ban. A korábbi, 8-9 százalékos bővülés után tavaly 15 százalék fölötti növekedést ért el a szektor 820 milliárd forint bevételt generálva. Ennél is brutálisabbat szakított az IT-szolgáltatások piaca. Bár itt egy évek óta tartó trend alakulásáról van szó, fontos, hogy ez a trend nem szakadt meg tavaly sem. A szektor évről-évre 15 százalékos bővülést produkál, 2020-ban is 12 százalék felett nőtt az értékesítés. Csak a növekmény volt 300 milliárd forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!