5p

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma levelet küldött az iskolák vezetőinek, hogyan járjanak el a március 16-án kezdődő pedagógussztrájk idején. Kérdés, hogy a január 31-i figyelmeztető sztrájk óta elindult polgári engedetlenségi mozgalom után mennyire akarják vagy tudják kordában tartani az elkeseredett tanárokat.

„Kreatív sztrájkot fogunk tartani. Olyat, amibe nem tud belekötni a kormány, mert sztrájk közben is megfelelünk a kritériumoknak. Március 16-18-ig a tanítási órák közül a sztrájk első három napján egyet se tartunk meg, az elmaradt 50 százalékot viszont a következő három napban igen a többi órával egyetemben, de ezek is sztrájknapok lesznek” – jelentette ki Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke ma reggel az ATV Startban.

Ma például a váci Juhász Gyula Általános Iskolának tanári polgári engedetlenkedtek. Fotó: PDSZ/Facebook
Ma például a váci Juhász Gyula Általános Iskolának tanári polgári engedetlenkedtek. Fotó: PDSZ/Facebook

Bíznak abban a 27 ezer pedagógusban, akik a január 31-i figyelmeztető sztrájkban is részt vett (2016 óta nem volt ilyen magas a tanársztrájkban résztvevők száma), sőt, az iskolákban, sőt, már az óvodákban is zajló polgári engedetlenségi mozgalmakban résztvett többszáz tanár megnyilvánulása is arra enged következteni, hogy a részvétel magas lesz.

A pedagógusok március 16-tól kezdődő sztrájkjával kapcsolatban március 7-én levelet küldött az iskolák vezetőinek az Emberi Erőforrások Minisztériuma. A lapunkhoz eljuttatott levélből kiderül, hogy ebben Kisfaludy László államtitkár-helyettes arról ír az igazgatóknak, hogy joguk van utasításokat adni kollégáiknak „a még elégséges szolgáltatás” biztosításának érdekében. Azaz arra kéri az intézményvezetőket, hogy sztrájk helyett arra kötelezzék a sztrájkoló pedagógusokat, hogy tanítsanak, akár az órarendek átalakításával. Ennek érdekében különböző határidőket szabott ki a kormány, például azt, hogy a sztrájk első napján az igazgatók mindennap reggel hirdessék ki az aznapi munkabeosztást (bennük az sztrájkoló tanárokkal). De azt is kikötik, hogy voltaképpen listát kell vezetni a sztrájkoló tanárokról, akiknek kötelező a munkabeszüntetés ideje alatt is az iskolában tartózkodniuk.

De a levél a szülőket is figyelmezteti: törvényszegést követnek el azzal, ha nem viszik iskolába gyermekeiket.

PSZ és a PDSZ: valótlanok az állítások

Minderre a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) közleményében úgy reagált, hogy a levélben valótlan tényállítások és nem létező határidők szerepelnek, akadályozva ezzel az országszerte nagy erőkkel szervezett sztrájkot. Hozzáteszik:

1. A szakszervezetek által benyújtott, sztrájk alatti még elégséges szolgáltatásról szóló ajánlatról a kormányoldalt képviselő Kisfaludy László még csak tárgyalni sem volt hajlandó. A szakszervezetek csak elhúzódó sztrájk esetére tették azt az ajánlatot, hogy az érettségi tantárgyak a tanítási órák ötven százalékában meg legyenek tartva, és szó sem volt a tanítási órák 100 százalékának megtartásáról.

2. A még elégséges szolgáltatás megszervezése nem irányulhat a sztrájk ellehetetlenítésére. Mint írják: Kisfaludy Lászlónak lett volna lehetősége erről egyeztetni, utólag viszont ezt nem teheti meg. A Fővárosi Ítélőtábla jogerős végzést hozott a sztrájk alatti még elégséges szolgáltatásról, amelyben helybenhagyta az elsőfokú végzést, amely kimondta: „KIZÁRÓLAG A KORMÁNYRENDELET RENDELKEZÉSEIT LEHET ÉS KELL ALKALMAZNI A MÉG ELÉGSÉGES SZOLGÁLTATÁSOK VONATKOZÁSÁBAN”.

Kisfaludy Lászlónak, az intézményvezetőnek vagy bárki másnak tehát nincs joga határidőket szabni a még elégséges szolgáltatásokra vonatkozóan. A határidőkre vonatkozóan a szakszervezetek kiadtak ajánlást, amely alapján helyben egyeztetnek a sztrájkszervezők az intézményvezetővel, de központi előírás nincs.

3. A szülők felé kérést bárki megfogalmazhat, mivel a kérés nem utasítás. A szülőknek pedig szíve joga eldönteni, hogy a sztrájkot támogatják-e azzal, hogy nem küldik gyermeküket a közoktatási intézménybe.

4. Arra kérnek minden sztrájkolni kívánó pedagógust, hogy kövesse a szakszervezetek által kiadott tájékoztatókat. Ezek alapján egyeztessenek az intézményvezetővel, ne fogadjon el olyan utasításokat, amelyek minden jogi alapot nélkülöznek, és amelyek tovább korlátozzák a sztrájkjog gyakorlását!

Egyúttal arra kérik a kormányt, hogy a pedagógusok munkabeszüntetések idejére levont munkabérét fordítsa az Ukrajnából menekülni kényszerülő családok támogatására, gyermekeinek taníttatására! Utalja át olyan szervezetek és önkormányzatok számlájára, akik részt vesznek a fenti célok megvalósításában, illetve az ellátások megszervezésében!

Csatlakozó megmozdulások

Mindeközben március 18-ára, a Kossuth térre megmozdulást szerveznek a diákok, így fejeznék ki szolidaritásukat a tanárok mellett. Az esemény kapcsán kijelentik: független diákokként szeretnének kiállni tanáraik mellett, mert őket is ugyanannyira érinti az oktatás élhetetlen állapota.

A megmozdulást szervező fiatalok azt írják, „szimbolikus tanítási napot” szerveznek a parlament elé március 18-án 11 órától 14 óráig.

Lesznek civil szervezetek által tartott órák, közös tanulás a Kossuth téren, és molinókat is visznek majd.

A Civil Közoktatásért Program (CKP) március 16-án „Egy nap, egy óra bátorság gyermekeinkért, a jövőért” címmel polgári engedetlenségre és szolidaritási akcióra hív mindenkit a pedagógussztrájk melletti alternatívaként a több hete tartó elégedetlenségi hullámot kezdő tanárokkal együtt.

Az Adom Diákmozgalom pedig március 10-én közös matricázásra hív, hogy Budapest forgalmas utcáit a tanárok helyzetére felhívó matricákkal lássák el. Gyülekező a Deák téren 16 órakor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!