8p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A párizsi ötkarikás játékok árnövekedést okoznak, de a francia fogyasztók valószínűleg nem érzik ezt. Hasonló hatása lehet Taylor Swift koncertjeinek.

Európában az infláció megugorhat az olimpia és Taylor Swift miatt, de az a svájci Union Bank of Switzerland (UBS) szerint nem fogja megterhelni a helyiek pénztárcáját. Ennek az az oka, hogy a fogyasztói árak változásának számítási módszere érzékelheti a turizmussal kapcsolatos iparágakban, például a szállodákban jelentkező áremelkedést, ami torz képet adhat — ismerteti a CNBC.

„Az olimpiai játékok vagy egy Taylor Swift koncert hirtelen keresleti sokkot okoz” — írta Paul Donovan, az UBS Global Wealth Management vezető közgazdásza egy minap kiadott elemzésében. „Ezeknek az áraknak a mérési módszere valószínű, hogy rögzíti a kereslet szokatlan és átmeneti növekedését, és emiatt következik be a fogyasztói árak mért inflációjának növekedése.” Ez már az Eras turnénál is látható volt, amely növelte a szállodai bevételeket azokban az amerikai városokban, ahol Swift fellépett.

Idén júniusban az Egyesült Királyságban is növekedtek a szállodai árak, de Donovan szerint a magasabb költségeket „valószínűleg egy kisebb csoport, Taylor Swift zenéjének rajongói viselték.”

Eközben a nyári játékok hasonló jelenséget idéztek elő Párizsban. „A turisták, akik az olimpia miatt özönlenek Párizsba, és megfizetik az árakat, nem képviselik a francia fogyasztókat” — írta az elemző.

Csalogató marketinganyagokból nem volt hiány
Csalogató marketinganyagokból nem volt hiány
Fotó: Florian Hulleu, NOB szórólap

Párizsi szállodai fellendülés

Bár a Fények Városában július elején a szállodák küzdöttek, a foglaltság becslések szerint 60 százalékkal csökkent, ami miatt a szállodák árengedményeket kínáltak, azonban a játékok ideje alatt a trend megfordult. A globális ingatlanpiaci adatokat szolgáltató CoStar szerint a párizsi szállodák foglaltsága az olimpia alatt magasabb volt, mint egy évvel előtte. Azonban a záróünnepség után a párizsi szállodafoglalások várhatóan csökkennek, még az egy évvel ezelőtti szint alá is mehetnek. A város szállodaipara jelentős éves áremelkedést is tapasztalt. A CoStar adatai szerint az idei játékok első teljes hetében, július 29-től augusztus 4-ig, az egy szobára jutó heti bevétel éves szinten 206 százalékkal nőtt. Ezt a foglaltság 17,4 százalékpontos emelkedése, 85,4 százalékra, valamint az átlagos napi ár 143 százalékos növekedése okozta.

Az árak jelentős emelkedése Franciaország más részein is tapasztalható volt. A fővárosi régióban a CoStar szerint az átlagos napi ár 83,4 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest a július 28-án zárult héten.

Ezzel egy időben Párizsban a foglaltság éves szinten 5,7 százalékponttal csökkent, míg az átlagos napi ár 90,8 százalékkal ugrott meg.

„Az átlagos francia ember Párizsban akart megszállni? Nem, semmiképp, hacsak nem őrült, vagy nem ment az olimpiára” — mondta az elemző. Hozzátéve: „A legtöbb franciát nem érinti az árak megugrása.”

Olimpiai turizmus

Ugyanakkor a játékok hatalmas számú turistát vonzanak. Már az első héten a párizsi turisztikai hivatal 1,73 millió látogatót jelentett Nagy-Párizsban, ami 18,9 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Ezek közül 924 ezer volt a nemzetközi turista – ez körülbelül 14 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest –, a legtöbb külföldi látogató az Egyesült Államokból érkezett. A városba érkező francia turisták száma 25,1 százalékkal, 803 ezerre emelkedett az előző évhez képest.

Összességében a turisztikai hivatal 15,3 millió látogatót becsül az olimpiai és az augusztus 28-án kezdődő paralimpiai játékokra, ebből 11,3 milliót az előbbire és 4 milliót az utóbbira. Ez idő alatt a játékok rekordjegyeladásokat is produkáltak. A Párizs 2024 Szervezőbizottság jelentése szerint összesen 10,6 millió jegyet adtak el vagy osztottak ki az olimpiai és paralimpiai játékokra, ebből legalább 9,4 milliót az olimpiára és legalább 1,2 milliót a paralimpiára. Az előző rekordot az 1996-os atlantai játékok tartották, 8,3 millió eladott vagy kiosztott jeggyel.

„Gyakran előfordul, hogy az olimpiától független turizmus teljesen visszaesik” – mondta Paul Donovan elemző a CNBC-nek.

Több repülőjárat, több bolti eladás

Keresleti ingadozások más, a párizsi gazdasághoz kapcsolódó területeken is megfigyelhetők, például a légiközlekedésben. Annak ellenére, hogy néhány légitársaság a forgalom csökkenését jósolta a harmadik negyedévre a Párizsba irányuló kisebb forgalom miatt ezen a nyáron, a Visa legfrissebb adatai azt mutatják, hogy

a városba történő repülőjegy-foglalások 39 százalékkal növekedtek az olimpiát megelőző időszakban az előző évhez képest. A városban található kisvállalkozások is nyereséget könyvelhettek el. A Visa kimutatta, hogy ezek a vállalkozások az első hétvégén éves szinten 26 százalékos növekedést értek el a kártyabirtokosok vásárlásai szerint.

Azonban a Delta Air Lines és az Air France-KLM arról számoltak be, hogy a turisták, akik idén nyáron elkerülték Párizst, rontották az eladásaikat.

A magyar aranygép is növelte a párizsi légiforgalmat
A magyar aranygép is növelte a párizsi légiforgalmat
Fotó: MOB-Média/Szalmás Péter

Míg a párizsi olimpia hosszú távú gazdasági hatása még bizonytalan, Donovan arra számít, hogy „összességében valószínűleg pozitív lesz,” utalva korábbi játékokra, amelyek turisztikai fellendülést eredményeztek, mint például az 1992-es barcelonai olimpia.

„Ha jól csinálják, ez egy lökést adhat” – mondta, megjegyezve, hogy a nyári olimpia általában nagyobb vonzerővel bír, mint a téli.

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Párizs 2024 akár 12 milliárd dollár, vagyis 11,1 milliárd euró hosszú távú gazdasági hatást is eredményezhet, a Sportjogi és Gazdasági Központ becslése szerint. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság szerint a következő két nyári olimpia még nagyobb nyereséget termelhet.

Ez lesz az első olyan nyári olimpia, amelynek költségei várhatóan 10 milliárd dollár alatt maradnak a Sydney 2000 óta. A pénzt úgy sikerült megtakarítani, hogy a helyszínek 95 százaléka már létezett vagy ideiglenes volt, és ez a stratégia „fordulópontot” jelenthet az olimpiai mozgalom számára – emelte ki Victor Matheson, a College of the Holy Cross közgazdász professzora. „A NOB lehetővé tette Párizs számára, hogy olyan olimpiát rendezzen, amely nem épít milliárd dolláros »emlékműveket«, és nem aranyozza be azokat. Az ilyen dolgok, amelyek gyorsan megemelhetik a költségeket, úgy tűnik, most nem jelennek meg.”

Növekedési hatások

A Franciaországban zajló olimpiai eseményeket rendező városokban a szállodákra fordított kiadások 16 százalékkal nőttek az előző évhez képest, miközben a turizmussal kapcsolatos eladások a múzeumokban és éttermekben 25 százalékkal emelkedtek éves összehasonlításban – mondta Olivia Grégoire, Franciaország turisztikai minisztere a La Tribune Dimanche című francia lapnak, ahogy azt az Euronews idézi.

A francia nemzeti bank, a Banque de France a harmadik negyedévre 0,35 és 0,45 százalék közötti gazdasági növekedést vár, szemben az első két negyedév 0,3 százalékos növekedésével.

Ez arra utal, hogy a növekedés akár 0,25 százaléka is az olimpiának köszönhető, a gazdasági előnyök jelentős részét a jegyeladások és a tévés jogdíjak hajtják. Júliusban az INSEE nemzeti statisztikai intézet is előrejelzést adott ki, miszerint az olimpia 0,3 százalékponttal járulhat hozzá a francia gazdaság növekedéséhez a szeptemberi negyedévben, ami az összesített növekedést akár 0,5 százalékra is emelheti.

Magánfinanszírozás, folyóba ölt pénzek

Sok minden, ami rosszul is alakulhatott volna, végül nem következett be. A metróvonalak zökkenőmentesen működtek, és kevésbé voltak zsúfoltak, mint ahogy azt előre becsülték, mert sok párizsi elmenekült vidékre. Emellett Párizsban sem jelentkeztek komoly biztonsági problémák, talán a városban járőröző, jól látható rendőrök és katonák ezreinek köszönhetően — írja a Bloomberg.

Magáncégek kulcsszerepet játszottak a párizsi játékok finanszírozásában. A szervezők 4,3 milliárd eurós működési költségvetést állítottak fel, amelyet nagyrészt a magánszektor finanszírozott. A francia LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton luxusvállalat egyedül 150 millió eurót költött, mint a játékok egyik prémium szponzora. További 4,3 milliárd eurót irányoztak elő infrastrukturális költségekre, amelyek célja a hátrányos helyzetű városrészek fejlesztése volt.

„Tekintettel a játékok szerény költségeire, várható, hogy az esemény rövid távon semleges hatással lesz a francia államra” – mondta Luc Arrondel, az École d'économie de Paris sportközgazdásza.

Ennél vitatottabb volt az a 1,4 milliárd euró, amit a Szajna megtisztítására költöttek, mivel sok párizsi továbbra is szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy a folyóban való úszás valaha is népszerűvé válik. Emmanual Macron francia köztársasági elnök és Párizs polgármestere, Anne Hidalgo ezzel szemben azt állítják, hogy ez lesz a 2024-es párizsi olimpia egyik maradandó öröksége.

Rövid távon Macron megpróbálja fenntartani a jó hangulatot a paralimpiai játékok alatt, amelyek augusztus 28-ától szeptember 8-áig kezdődnek, valamint a győztes sportolók szeptember 14-i felvonulásával a Champs-Elysées-n.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!