Oslóban jövőre 25 elektromos taxit szerelnek fel indukciós töltési lehetőséggel. Vagyis ez a 25 jármű már nem a szokásos töltőállomásokon kapja meg az áramot, hanem úgy tankol fel, hogy beparkol a drosztba, ahol az úttestbe töltőlap van építve, mely a kocsi aljára rögzített fogadóegységbe sugározza az energiát, vezetékmentes módon. A járművek a Jaguar I-Pace flottájából kerülnek ki.
Az elektromos járművek vezeték nélküli, más néven indukciós akkumulátortöltése nem új koncepció, az elmúlt években pörgött fel a fejlesztése, ám széles körben még nem vált elérhetővé. A technológia éles tesztelésére a taxi- és buszflották a legalkalmasabbak. Utóbbi járművei fix útvonalakon haladnak, fix megállóhelyekkel, így az indukciós töltőlapok elhelyezésén nem kell sokat töprengeni, az előbbiek pedig, bár változatos útvonalakon haladnak, az aktuális utas úti céljának megfelelően, az adott várost többnyire nem hagyják el, a droszt pedig egyértelmű megoldásnak tűnik arra, hogy töltőállomás-funkcióval bővítsék.
Az elgondolás szerint a járművek minden megállóhelyen - a taxik esetében ilyenek lehetnek a tipikusan nagy utasforgalmú helyek is, például pályaudvarok, repterek - kapnának egy röpke, indukciós energiafröccsöt, így kisebb adagokban pótolnák a közlekedés során csökkenő töltöttségüket. Ezzel kiváltható lenne a telephelyeken történő, az egész flottát egyszerre érintő, egész éjszakás töltés, mely nagy terhelésnek teszi ki a város elektromos hálózatát.
Az úttest- és alvázpanelek telepítése nem olcsó mulatság. Jelenleg 30 ezer dollárba kerül, hogy négy-hat töltőpanellel szereljenek fel egyetlen buszt - egy darab ilyen panel árát a Jaguar a jövőben ezer dollár alá csökkentené. A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) nevű nonprofit szervezet számításai szerint a panelek költsége együtt nő azok kapacitásával. Míg egy 1,2 kilowattos, otthoni indukciós töltőpanel telepítése csak 813 dollárba kerül (mai árfolyamon kicsit több mint 247 ezer forint), addig egy 50 kilowattos gyorstöltő már 28 ezer dollárt (8,5 millió forint), egy 150 kilowattos 75 ezer dollárt (22,8 millió forint), egy 350 kilowattos pedig 140 ezer dollárt (42,5 millió forint) kóstál.
A padlótöltésnek már meg is jelentek az első kritikusai, mégpedig a hagyományos elektromostöltő-állomások szolgáltatóinak személyében. Ezek az állomások ugyanis több helyütt már úgy működnek, mint a klasszikus benzinkutak: kapcsolt helyiségben ételt, italt árusítanak a töltésre érkező autósoknak, nagy haszonkulccsal. Az indukciós töltési módszer széles körű elterjedése megtorpedózná ezt a modellt. A brit BP Chargemaster képviselője például azt nyilatkozta az FT-nek, hogy szerintük egyetlen sofőr sem akarja egy alvázpanel felszerelésével plusz súllyal terhelni a kocsiját. A járműveket ráadásul szerintük a különféle autótípusok miatt különféle módokon kellene átalakítani, hogy fogadóképesek legyenek. Úgy látják, hogy a padlótöltés sokkal életképesebb megoldás a taxik és közösségi járművek esetében, melyek sokkal inkább standardizáltak.
Egyébként a vezetékes- és az indukciós akkumulátortöltésen túl más megoldás is kibontakozóban van: itt nyilvános depóba kell beparkolni a sofőröknek, ahol töltés helyett robotok cserélik ki az autó lemerülőben lévő akkumulátorát töltöttre. Ez az eljárás egy kicsit hosszadalmasabb a hagyományos, benzines, dízeles tankolásnál, a vezetékes elektromos töltési időnek azonban így is a töredéke. A NIO nevű kínai startup az FT szerint több mint 800 ezer akkumulátort cserélt ki így idén májusban.