7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hatalmas összegeket költöttek a hatalmas felhajtással felvezetett első Las Vegas-i nagydíjra. A pályával olyat csináltak a mérnökök, amire korábban még nem volt példa.

A hétvégén új helyszínen versenyez a Forma-1-es mezőny: Las Vegasban. Miután a szezont letarolta Max Verstappen és a Red Bull, a futamnak a világbajnoki címek szempontjából semmi jelentősége nem lesz. Mégis hatalmas várakozás övezi a versenyt, ami több szempontból is tökéletesen bemutatja, hogy a Forma-1 immár egyértelműen inkább szórakoztatóipari termék, mint olajtól csöpögő kezű szerelők és félelmet nem ismerő pilóták küzdelme a győzelemért. Nézőnek pedig szívesebben látják azokat, akik gleccservizet szopogatva a VIP-páholyokban feltűnő celebritásokra vadásznak, mint a sörrel a kézben felfüggesztés-beállításokról magyarázó autóőrülteket.

Már a tavaly először megrendezett Miami Grand Prix is hatalmas felhajtással lett felvezetve, de Miami – valljuk be – elég jellegtelen utcái után most Las Vegas híres főutcáján, a Stripen fognak végigdöngetni a versenyautók, a becslések szerint 350 kilométer per óra körüli végsebességet elérve. A hátteret pedig a Bellagio szökőkútjai és a Paris Las Vegas Eiffel-torony koppintása, a pálya másik szakaszán pedig a nemrég átadott, önmagában is elképesztő, nagyjából 800 milliárd forintból felépített 111 méter magas LED-gömb, az MSG Sphere biztosítja más ikonikus Las Vegas-i épületek mellett.

Minden egy helyen

A Forma-1 jogait birtokló Liberty Media vezetői láthatóan úgy döntöttek, a Forma-1 jövője nem a semmi közepén épült versenypályákon van elsősorban, hanem a nagyvárosokban. Ebben van is némi logika: ahelyett, hogy hőségben, szélben, esőben egy poros vagy sáros mező közepén kellene a nézőknek elfoglalniuk magukat a versenyhétvége üresjárataiban, több óra utazás után, egy nagyvárosban helyben van minden, a szállodáktól az éttermeken át a szórakozóhelyekig.

A Las Vegas-i Nagydíj megnyitóünnepsége a Paddock Club épületében helyet kapó szerencsésekkel és a többi nézővel 2023. november 15-én. Fotó? MTI/EPA/Etienne Laurent
A Las Vegas-i Nagydíj megnyitóünnepsége a Paddock Club épületében helyet kapó szerencsésekkel és a többi nézővel 2023. november 15-én. Fotó? MTI/EPA/Etienne Laurent

Nem csoda, ha a jegyárak a felhajtásnak megfelelően elszálltak voltak: egy teljes hétvégés, legolcsóbb lelátós helyért legalább 1500 dollárt (bő félmillió forintot) kellett előzetesen fizetni, az újonnan épített Paddock Clubba (a csapatok bokszainak helyet adó, szórakozóhelyként és VIP-nézőtérként is funkcionáló építménybe) való bejutás 15 ezer dollárt kóstál. Aki viszont igazán meg akarta adni a módját, az 5 millió dollárért vehetett olyan csomagot is, amely az ezer négyzetméteres Nobu Sky Villa, a hozzá tartozó, 75 vendég befogadására alkalmas terasz ötnapos kibérlését, 12 jegyet a Paddock Clubba, egy 12 fős, a Michelin-csillagos Nobu Macuhisa séf által prezentált vacsorát, illetve egy sofőrős Rolls-Royce bérletét tartalmaz.

A Liberty Media becslései szerint az esemény több mint 100 ezer embert fog a városba vonzani, akik nagyjából 1,7 milliárd dollárt fognak elkölteni itt, de a Las Vegas-i lakosok és vállalkozások így se repestek az örömtől, hogy a „száguldó cirkusz” a városba jön, és az építkezéssel, aszfaltozással együtt hónapokra zavarokat okoz a normális üzletmenetbe.

Forgalomirányítás

Valószínűleg ez is volt az egyik oka annak, hogy a verseny szervezői azt a döntést hozták, hogy forradalmi megoldást alkalmaznak a pálya esetében, amelyet – ellentétben más városi pályákkal, mint mondjuk a monacói vagy a szingapúri – nem zárnak le a versenyhétvégére, hanem csak azokra az órákra, amikor a versenyautók valóban a pályán tartózkodnak, tehát a szabadedzések, az időmérő, és maga a futam idejére.

Igen, néhány órával a Las Vegas-i futam rajtja előtt a normális esti forgalom fog közlekedni a Stripen, személyautókkal, buszokkal, teherautókkal. Ehhez pedig különleges aszfaltréteget kellett lefektetni.

„Különleges teljesítmény, hogy egy közutat versenypályává alakítottunk. Ennek semmi köze az út dőlésszögének, annál több viszont az aszfaltnak és alapozás összetételenének”

mondja Terry Miller, a Las Vegas Grand Prix építkezéseinek projektmenedzsere. A kérdéses szakaszokon 10-20 centi mélységig szedték fel a korábbi rétegeket, és aztán egy új, jóval sűrűbb alapozással készítették elő a terepet, amelynek összetételét sokat próbálgatták, aztán pedig nagy műgonddalt tömörítették össze. Erre került aztán a szintén különleges összetételű, elképesztően szilárd aszfaltréteg, amelynek bírnia kell, ahogy a Forma-1-es autók bőven 300-as tempó felett közlekednek, fékeznek és kanyarodnak rajta.

A körítés vagy a verseny a lényeg? Fernando Alonso halad a Las Vegas-i pálya különleges aszfaltján, a háttérben néhány ikonikus látványossággal. Fotó: MTI/AP/Nick Didlick
A körítés vagy a verseny a lényeg? Fernando Alonso halad a Las Vegas-i pálya különleges aszfaltján, a háttérben néhány ikonikus látványossággal. Fotó: MTI/AP/Nick Didlick

Az aszfaltnak azt is bírnia kell, hogy szükség esetén nagyon nagy nyomású vízsugárral tisztítsák meg, tulajdonképpen lecsiszolva róla az utolsó tizedmillimétereket. Ráadásul a felületnek elég tapadást kell biztosítani a versenyautóknak, de alkalmasnak kell lennie a polgári közlekedésre is. A tapadás különösen nagy jelentőséget kaphat azért is, mert a mind az időmérőt, mind a versenyt késő éjszaka, helyi idő szerint péntek éjfélkor, illetve szombaton este 10 órakor rendezik, így a várakozások szerint Forma-1 viszonylatban nagyon hideg lesz a pályán, így a gumik nehezen érik majd el az üzemi hőmérsékletet.

„Olyan fejlesztése ez közutaknak, amely messze meghaladja a várakozásokat”

– teszi hozzá Miller. A 6,2 kilométer hosszú pálya, illetve a bokszutca aszfaltozása nagyjából 80 millió dollárba, azaz közel 30 milliárd forintba került, de a szervezők azt remélik, hogy legalább három, de inkább öt évig nem kell majd érdemben hozzányúlni a pálya-közút borításához. A pályát körülvevő betonelemek telepítésével együtt a költségek 100 millió dollár fölé nőttek, a teljes előkészítés a Paddock Club telkének megvételével és felépítésével együtt 650 millió dollárba került.

Rossz kezdés

Ehhez képest a nagydíjhétvége rögtön egy hatalmas blamával kezdődött, az első szabadedzésen ugyanis az egyik csatornafedelet kitépte az aszfaltból az autók kifejtette hatalmas erőhatás, a ferraris Carlos Sainz pedig áthajtott rajta, totálkárosra törve az autóját. Az edzést fel kellett függeszteni addig, amíg újra nem hegesztették a Strip összes ilyen fedelét, a nézőket pedig haza kellett küldeni, mert a későbbi folytatásra már a munkaidőkorlátozások miatt nem volt elég biztonsági ember, hogy biztosítsák a helyszínt.

A hatalmas költségek és a kellemetlen kezdés, valamint a „keményvonalas” autóversenyrajongók, sőt a csapatok és a pilóták egy részének morgolódása ellenére a Liberty Media eddig saját céljait tekintve nagyon jól teljesített: 2017-ben 4,6 milliárd dollárért vették meg a Forma-1-et, ma pedig 15 milliárd dollárra értékelik a versenysorozatot. A csapatok sem jártak rosszul, a tíz istálló átlagban 1,9 milliárd dollárt ér a becslések szerint, a Ferrari és a Mercedes felkerült (egyenként 3,8 milliárd körüli becsült értékkel) immár bármilyen sportot tekintve a legértékesebb 50 csapat amerikai franchise-ok dominálta listájára is.

A show tehát minden bizonnyal folytatódni fog, unalmas világbajnoki küzdelem és leszakadt csatornafedelek ide vagy oda. Abban viszont talán reménykedhetünk, hogy az új aszfaltozási megoldások – ahogy korábban annyi minden, a Forma-1-ben kifejlesztett technológia – lassan elterjed a polgári életben is, és talán egyszer Budapesten is képesek lesznek olyan aszfaltfelületet lefektetni, amely hosszú éveken át bírja a megpróbáltatásokat anélkül, hogy újra és újra hozzá kellene nyúlni.

A futamot magyar idő szerint vasárnap reggel 7 órai kezdéssel közvetíti az M4 Sport. Az időmérőt a ferraris Charles Leclerc nyerte csapattársa, Sainz és Max Verstappen előtt, de Sainz autójának újjáépítése miatt tízhelyes büntetést kapott.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!