Az Otthon Centrum idei értékesítési statisztikái szerint a főváros a legkedveltebb a határainkon túlról érkezők körében. „Továbbra sem a külföldiek diktálják a tempót a magyar ingatlanpiacon” – összegezte Soóki-Tóth Gábor az Otthon Centrum elemzési vezetője az év első hat hónapjának adatait.
Az Otthon Centrum közreműködésével az ingatlanpiacra lépő ügyfelek mindössze 2,4 százaléka volt külföldi ebben az időszakban. Túlnyomó többségük régóta Magyarországon él, a lakcímük alapján nem az országban élő, de Magyarországon ingatlant vásárlók aránya mindössze 0,7 százalék volt, ismertette a szakember.
Fotó: Depositphotos
A külföldiek átlagosan 89,284 millió forintért vásároltak ingatlant, ami a magyar átlagár másfélszerese. A hatalmas különbség oka, hogy a külföldiek több mint fele Budapest mellett döntött, ahol az irányadó árak meghaladják az országos átlagot. Ugyanakkor a nemzetek között jelentős különbségek rajzolódtak ki: amíg a kínaiak átlagosan 139 millió forintot költöttek vásárláskor, addig a németek csak 60,7 millió forintot.
Az árakat azonban igen jelentősen befolyásolja az elhelyezkedés: a kínaiakat ugyanis szinte csak a legmagasabb árfekvésű, budapesti belváros érdekli, a németek viszont döntően Somogy és Zala vármegyére koncentrálnak – igaz, köztük is akadt egy budaörsi tranzakció, ami jelentősen emelte az általuk vásárolt ingatlanok átlagárát.
A vásárlások kilencven százaléka a határmenti térségekre és a fővárosra, valamint közvetlen környezetére koncentrálódott. E két térségen kívül a külföldiek körében csak eseti vásárlások fordultak elő.
Abban sincs változás, hogy a külföldiek továbbra is döntően készpénzzel fizetnek (86 százalékuk), hitelt jóval kevesebben vesznek fel (14 százalék).
A határon túlról érkezett vevők 55 százaléka használt házra voksolt. Budapesten a használt téglalakás a favorit (34,5 százalék), az új építésű lakások aránya ettől jócskán elmarad (10,5 százalék), míg a panellakásokat elkerülik a külföldiek. A korosztályok közül kiemelkednek a nyugdíjas vásárlók: a 65 év feletti vevők aránya 28 százalék, ami a magyar nyugdíjasok 10 százalékos arányával összevetve kiemelkedő mutató. A legritkábban a 30 év alattiak vásárolnak Magyarországon, a külföldi vevők mindössze 6,9 százaléka kerül ki ebből a generációból, ami alacsonyabb a magyar átlagnál.