3p

A nagy techcégek forgalmát sújtó digitális, EU-s adó helyett sokkal kisebb ambíciójú megoldást dobtak be a közösbe: a hirdetéseket adóztatnák csak meg. Ez nagy visszalépés - az eredeti tervre valószínűleg válaszlépésekkel reagált volna az USA, ettől tartva puhítottak inkább a korábbi koncepción.

Elállt az EU-s digitális adó bevezetésének tervétől Franciaország és Németország, írja a Financial Times. A nagy techcégek éves forgalmára kivetendő sarc helyett a két ország jóval kisebb ambíciójú reformjavaslattal állt elő: a digitális hirdetési bevételeket adóztatnák csak meg, ráadásul úgy, hogy az alól valószínűleg az Amazon és az Apple is kivételt képeznének.

A lap betekintést nyert a törvénytervezetbe, melyet Párizs és Berlin kedden mutat be. Az előterjesztés koncepciója megegyezik a korábbi, nagyszabású EU-s digitális adó tervével, vagyis itt is 3 százalékos sarcot vetnének ki - csak már nem a nagy techcégek éves forgalmára, hanem csupán a digitális gazdaság által értékesített hirdetések bevételeire.

Az EU-s digitális adó francia-német verziójának hatálya alól ráadásul egy sor nagyvállalat is mentesülne, árulták el a lapnak uniós tisztviselők. Míg a Facebook és a Google biztosan adózna a reklámbevételek után, addig például az Amazon, az AirBnB és a Spotify valószínűleg nem. A tervezet szövege szerint a reklámbevételek francia-német-féle lefölözése lenne a "legkisebb közös nevező" az EU techadójában.

A felhigított, kompromisszumos megoldással szemben az eredeti digitális adó a 180 legnagyobb techcéget célozta volna meg, melyeknek mások mellett a felhasználói adatok értékesítése után is kellett volna pénzt utalni. A becslések szerint ezzel évi 5 milliárd eurót fizettek volna be az európai közösbe.

Németország november elején kezdett el kifarolni az egységes, uniós techadó-tervezet mögül. Aggodalmukban több EU-tagállammal, főképp az északiakkal osztoztak, miszerint egy ilyen sarc az USA válaszlépéseit vonhatja maga után, hiszen a legtöbb nagy techvállalat, melyet a digitális adó érintene, amerikai hátterű. A Financial Timesnak nyilatkozó tisztviselők szerint az, hogy a franciákkal közös, új tervezetük csak a hirdetésbevételekre koncentrál, épp az északi tagállamok csitítása miatt alakult így, illetve azért, mert Németország maga is aggódott, hogy az eredeti techadó áttételesen a járműiparát is sújtotta volna.

Az uniós digitális adó ügyét az államszervezet még a 2019 májusi európai parlamenti választások előtt mindenképpen rendezni akarja. Erre ráerősített a francia-német tervezet is, mely szövege szerint az új terhet "késedelem nélkül, és mindenképpen 2019 márciusa előtt" meg kell szavazni. Ehhez az összes EU-s kormány egyhnagú beleegyezése kell. 2021-től lépne érvénybe, ha addig nem sikerülne megegyezni az OECD - még kidolgozás alatt álló - globális techadó-tervezetéről.

A francia-német tervezet nem tartalmaz becslést arra nézve, hogy az erősen szűkített adó mennyi bevételt jelentene éves szinten az EU-nak.

Mindeközben Nagy-Britannia saját digitális adót készül bevezetni, melyet a techcégek éves bevétele után szednének be.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!