4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Évtizedeken keresztül a rágógumi a fiatalos lázadás és ellenállás jelképe volt, amely bátornak, vonzónak és vadnak mutatta a rágózót – legyen szó akár rocksztárokról, akár olyan ikonikus filmek szereplőiről, mint a Grease. Az egykor oly divatos rágógumilufik azonban mára kipukkadtak, és az ágazat bajba került.
 

Elsőre nem is gondolnánk, de a rágógumigyártók igencsak megszenvedték a pandémia időszakát, hiszen mind a sorra lemondott események és találkozók, mind a kötelező maszkviselés visszavette az ágazat eladásait – világszinten összesen több mint 14 százalékos visszaesést könyvelhettek el az ezzel foglalkozó cégek, azonban a negatív tendencia már korábban elkezdődött. Mi lehet a magyarázat? Az Economist cikke erre keresi a választ.

A „szórakoztató rágcsálás” eredetét hosszú évezredekkel ezelőtt kell keresni, hiszen már az ógörögök is fakérgek nyammogásával szórakoztatták magukat. Az aztékok és a maják a mexikói sapodilla fák ruganyos, gumiszerű, "chicle" névre keresztelt gyantáját rágták – végül ez érkezett meg a korabeli USA-ba a XIX. században, ahol a helyi vállalkozások ízesítve kezdték el árulni rágógumiként. Az alapanyag az 1950-es években változott meg, ekkor a chicle helyét a jóval olcsóbb szintetikus gumi vette át, egyébként ekkortájt vezették be a cukormentes rágógumikat is.

Egy nehezen eladható termék

William Wrigley Jr., a Wrigley’s márka atyja elhíresült mondásában úgy fogalmazott, hogy

rágógumit bárki tud gyártani. Az eladás a probléma.

A kereskedők így kénytelenek voltak igazán a kreativitásuk mélyére nyúlni ahhoz, hogy megtalálják a választ: a rágógumi mindig az, aminek lennie kell. A Kis-Me (a név fordítása gyakorlatilag „csókolj meg!”) márka szlogenje „Far Better Than A Kiss”  („Sokkal jobb, mint egy csók”) volt, míg a kifejezetten a női piacra szánt Vassar az egyik legkiemelkedőbb amerikai női egyetem után kapta a nevét.

A rágógumi már nem divat? (Fotó: Pixabay)
A rágógumi már nem divat? (Fotó: Pixabay)

Bár a rágógumi a második világháborús fejadagokba bekerülve patrióta felhangot is kapott, a gyártók számára az igazi sikert mégis az hozta meg, mikor a rágózás a hatalom elleni lázadás egyik szimbóluma lett – a stigma minden addiginál jobban megdobta az eladásokat abban a világban, ahol az iskolákban tiltották a rágózást, és a fiatal lányoknak azt tanították, hogy nem nőies bekapni egy szemet. Az 1940-es évektől kezdődően Hollywood és az amerikai filmek az egész világban elterjesztették a szokást, és hamarosan a legnagyobb hírességek is büszkén rágóztak – 2004-ben egy Britney Spears által kiköpött rágógumi például 14 ezer dollárért kelt el az interneten.

Az ezredforduló nem sok jót hozott a piacon

A kétezres évek elején aztán csökkenni kezdtek a rágóeladások. Egyes vélemények szerint az okostelefonok elterjedése is szerepet játszhatott a rágógumi népszerűségének visszaesésében, hiszen a boltok soraiban várakozók figyelmét jellemzően telefonjaik terelik el (korábban a rágógumi eladások jelentős részét az unatkozó, várakozó vásárlók impulzus-költései tették ki), de a mentolos cukorkák népszerűségének terjedése, és az e-kereskedelem széleskörben elérhetővé válása is okolható.

A 90-es évek rágózó lázadói átadták helyüket az egészségkultúrának és az organikus ételeknek, ráadásul az évek során a fenntarthatóság iránti igény is egyre hangsúlyosabbá vált – az eldobható, mesterséges, környezetszennyező rágók pedig nem igazán illenek bele ebbe a világba, így az ágazat méginkább bajba került.

Az tehát egyértelmű, hogy a nagy gyártóknak minél gyorsabban megoldást kell találnia arra, hogy hogyan tegyék népszerűvé a rivaldafényből egyelőre kikerülő egykori kedvencet, ráadásul mindeközben új kihívók is érkeztek a piacra: a Simply Gum, True Gum és a Nuud Gum is olyan startupok, amelyek chicle anyagból készítenek lebomló rágókat – a környezettudatos új generáció pedig szívesebben nyúl ezekért.

(Economist)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!