5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kijött a friss kiskereskedelemi adat, amelyből kiderült: három terület tudott nagyot nyomni a júliusi mérlegen. Több pénzt költöttünk élelmiszerre, gyakrabban vásároltunk a weben, szárnyra kapott a bútorok és a műszaki cikkek értékesítése. Az előző hónapok gyengébb adatai mögött a kormány családtámogatási programjai és az új szuperállampapír iránti kereslet állhatnak. Idén 5 százalékkal nőhet a kiskereskedelem, ami nem egy rossz eredmény.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán közölt adatai szerint júliusban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 6,9, naptárhatástól megtisztítva 6,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 4,5, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 9, az üzemanyag-kiskereskedelemben 5,3 százalékkal nőtt az értékesítés volumene - írja a Privátbankár.hu.

Az év első hét hónapjában a forgalom volumene a naptárhatástól megtisztított adatok szerint 5,8 százalékkal haladta meg a tavalyit.

A szerdán publikált, júliusi adat az év harmadik legerősebb eredménye volt a gyenge májusi és a júniusi adat után, mikor is 3, illetve 4,3 százalékkal haladta meg a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene az előző évit.

 

Hullámzó növekedés

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a kiskereskedelmi adatokra reagálva a Privátbankár.hu-nak elmondta: év közben mindig hullámozni szokott a növekedési ütem, s a 2019-es év sem kivétel.

A májusi és a júniusi kiskereskedelmi forgalom kisebb növekedési üteme az akkor meghirdetett családtámogatási programokkal (az érintett háztartások a program részleteinek megismeréséig kivártak a nagyobb költekezéssel, elkezdtek tervezni, mire érdemes költeni), és a június elején megjelent Magyar Állampapír Plusszal magyarázhatók az OKSZ főtitkára szerint. (Hogy mennyi pénz folyik egy-egy nap az új állampapírba, arról itt írtunk a héten.)

Ezzel szemben a júliusi adat három terület erőteljesebb bővülésének köszönhető:

  • újból nagyobb mértékben nőtt az élelmiszerek forgalmának volumene (4,5 százalék),
  • valamint a bútor- és műszakicikk- (6,6 százalék),
  • valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumenének (40 százalék) növekedésével.

Néhány konkrét példát hozva: az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmának júliusi megugrása mögött megfigyelhető az iskolaszünet is. Azaz a gyerekek nem a menzán, hanem otthon étkeznek. További tényező, hogy az április óta gyenge forint miatt a határ melletti forgalom szintén megélénkül. Az élelmiszerpiac megugrásának oka közé sorolható továbbá, hogy a zöldség és gyümölcs júliusban olcsóbb a korábbi hónapokhoz képest.

Szép teljesítmény, nincs miért aggódni

Vámos György úgy számol, idén bár a növekedés üteme mérsékeltebb lesz, mint a tavalyi, így is erőteljes, 5 százalék körüli éves kiskereskedelmi forgalom várható. (Tavalyi 6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom a nyers és a kiigazított adat szerint egyaránt.)

(Fotó: depositphotos.com)
(Fotó: depositphotos.com)

Az OKSZ főtitkára egyúttal azt is hangsúlyozta, hogy ez még mindig kiváló eredmény. A mérséklődés üteme semmiféle hanyatlását, visszaesését nem jelzi a gazdaságnak, hanem egyfajta átrendeződés történik. A családsegítő programok a második félévben el fognak venni valamennyi pénzt a kiskereskedelemből, lesznek olyan családok, akik a már ténylegesen elérhető segítség mellett átcsoportosítják a költekezésüket. Például nagyobb súlyt fog jelenteni a családi összköltésen belül a lakhatással kapcsolatok kiadás. Emellett azt is megfigyelhető, hogy nő a szolgáltatások súlya a vásárlásokban. Például gyakrabban étkezünk vendéglőben, utazásra és járművekre is többek költünk.

Romló külső környezet mellett teljesít a magyar gazdaság

Virovácz Péter, az ING senior elemzőjének kommentárja szerint kedvezően indult a harmadik negyedév. Mindenképp bizakodásra ad okot, hogy a belső tényezők képesek lesznek húzni a magyar gazdaságot, még akkor is, ha a külső környezet tovább romlik. A dinamikus bérnövekedés továbbra is elegendő forrást biztosít mind a megtakarítások, mind a fogyasztás növekedéséhez.

Júliusban egyedül az üzemanyag-kiskereskedelem forgalma növekedett lassabb ütemben, mint a megelőző hónapban, ami az akkor dráguló üzemanyagárak eredménye lehet. Ezzel szemben érzékelhetően gyorsult mind az élelmiszer, mind a nem-élelmiszer üzletek forgalma.

Nemzetközi szinten elbizonytalanodni látszik a lakosság – ezt már Németh Dávid, a K&H vezető makrogazdasági elemző látja. Mindez hatással lehet a magyar gazdaságra és az exportra, munkahelyeket is veszélyeztethet, ezen keresztül pedig áttételesen a magyar kiskereskedelem teljesítményére is hatással lehet. A szakember szerint nemzetközi szinten a fogyasztói bizalom a korábbinál kedvezőtlenebb képet mutat. Vannak statisztikák, amelyek a luxustermékek iránti kereslet visszaesését mutatják, emellett az autóeladások Európában, Kínában és Amerikában is csökkenést mutatnak.

Olcsóbb a családi bevásárlás

És hogy mi várható a július utáni hónapokban? Legutóbbi árfelmérésünk során, augusztusban az előző hónapok tempós áremelkedését követően szokatlanul nagy csökkenést mértünk. Az Árkosár-felmérésünkben az általunk vizsgált három hipermarketben 5-7 százalék körüli havi árcsökkenést regisztráltunk. Ez vélhetően kedvezően hatott a kiskereskedelmi forgalomra abban az időszakban. (A frissebb, szeptemberi felmérésünk jövő hétfőn, az augusztusi inflációs adat keddi közlése előtt fog megjelenni.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!