A luxusmárkákat képviselő cégek mindeddig képesek voltak a hongkongi zavargások miatt Kínában elszenvedett veszteségeiket kompenzálni, hogy üzletüket átköltöztették az anyaországba, a koronavírus megjelenésével azonban mindez megváltozhat.
A luxustermékek piaca tavaly 5 százalékkal növekedett világszerte és értéke elérte az 1300 milliárd dollárt, a bővülés mintegy 90 százaléka pedig az odahaza és a külföldi luxusüzletekben vásárló kínaiak számlájára írható – írja a Financial Times.
Elemzők becslése szerint a kínai fogyasztás tíz százalékos visszaesése az év első felében mintegy 2 százalékkal csökkentheti a luxustermékeket forgalmazó világcégek bevételét, nyereségüket pedig 4 százalékkal vetheti vissza.
Makaó gazdasága is megsínyli a koronavírus terjedését. A legfrissebb adatok szerint a kínai holdújév harmadik napján 80 százalékkal kevesebben érkeztek az anyaországból, mint a korábbi években. A három nap során pedig 60 százalékos volt a visszaesés. Viszont Fülöp-szigetek profitálhat mindebből, az ország Ázsia online szerencsejáték központja; amikor a kínaiak otthon maradnak, előszeretettel fordulnak az online fogadások felé.
A vírus terjedése óta számos szabadidő és szórakoztató központot bezártak Kínában. Megelőző intézkedés gyanánt lakat került a sanghaji és a hongkongi Disneyland parkra, de a Kínai Nemzeti Múzeum, a Tiltott Város, a pekingi olimpiai stadion de a Nagy Fal egy része sem látogatható.
A nagyobb hotelláncok, mint a Hilton, a Marriott, az Accor és az InterContinental február 8-ig eltekintenek a lemondási illetékek megfizetésétől, és az Airbnb is hasonló szellemben kíván eljárni: azok, akik a koronavírus által leginkább fertőzött városokban foglaltak szállást, február 8-ig ingyenesen visszamondhatják a foglalást.
A kínai utakat kínáló nagy légitársaságok részvényei is azonnal reagáltak a betegségre, az Air France-KLM papírjainak értéke 6 százalékkal csökkent, a BA tulajdonolta IAG részvények 5,5 százalékot, míg a Lufthansa papírjai 4 százalékot veszítettek értékükből. Azok a cégek, melyeknek nincsenek kínai járataik, szintén veszteséggel kénytelenek számolni, az EasyJet papírjai 5 százalékkal, míg Ryanairé három százalékkal estek.
A fertőzés miatti hosszú távú pénzügyi következményeket ma még felmérni sem lehet, viszont az azonnali, közvetlen intézkedések is - melyek ma még jórészt a hongkongi munkavállalókat érintik – komoly fennakadásokat okoznak a napi ügymenetben.
A hongkongi székhelyű bankok és pénzintézetek többsége azt ajánlotta munkatársainak, hogy ne jöjjenek be munkahelyükre, és dolgozzanak otthonról, ha az elmúlt 14 napban látogatást tettek a kínai anyaországban. Az üzleti utakat is jelentős mértékben korlátozzák a banki szférában.
A járműipari beszállítói láncok is megbénulhatnak nagyon hamar, és az alkatrészek sem érkeznek meg időben a vírussal fertőzött területekről; ez a probléma nagyon hamar érintheti a Nissant, a PSA-t, a Hondát, a General Motors-t, és a Renault is. A Nissan, a PSA és a Honda lehet a leginkább érintett a beszállítók leállása miatt, mivel ezeknek a cégeknek jelentős gyártókapacitásaik vannak az érintett régióban.