A 95-ös benzin és a gázolaj hatósági árassá tétele már az intézkedés bevezetésekor nagyjából lenullázta a benzinkutak üzemeltetőinek profitját. Szerdától újabb öt forinttal emelkedik a benzin nagykereskedelmi ára, már ez az emelés is elég lehet ahhoz, hogy a kutak működtetése veszteségesbe forduljon. Igazán nagy gondokat ez rövid távon a független, kisebb tartalékokkal rendelkező töltőállomásoknak jelenthet, persze hosszabb távon egyetlen vállalkozásnak sem tesz jót, ha veszteségesen működik.
További gondot okozhat, ha közben a forgalom is megugrik – például a határon túlról érkező autósok következtében. De várható az, hogy a szomszédos országokból megindul a benzinturisták hada a magyar kutak felé? Mivel a környező országok nagy részében drágább az üzemanyag mint itthon, biztosan van, akinek megéri átjönni a határon tankolni. Persze nem mindegy, pontosan mennyit spórolhatnak az ilyen autósok. Számolgattunk kicsit.
Az üzemanyagárak a holtankoljak.hu adatbázisából származnak, az oldal 365,4 forintot érő euróval számolt. Mivel Romániában és Ukrajnában még mindig olcsóbb az üzemanyag, így ezt a két országot kihagytuk a számolgatásból. Egy átlagos tankolást az egyszerűség kedvéért 40 liternek számoltunk, feltételezve, hogy a legtöbben 50 liter körüli tankkal felszerelt autókkal járnak, de nem szeretik az utolsó cseppekig kicentizni a tankolást. Ez a 40 liter ugyebár Magyarországon most mindenhol pontosan 19 200 forintot kóstál.
Ausztriában hétfőn 522 forintra jött ki átszámolva a benzin, és 517-re a gázolaj ára, tehát egy-egy tankolás 20 880, illetve 20 680 forintba kerül. Tehát egy osztrák autós csak 1680 forintot spórolhat egy tankoláson, amiből a magyar kúton 3,5 litert benzint tankolhat. Ha így a tél felé közeledve 7 litert számolunk átlagfogyasztásnak, akkor ez pont 50 kilométernyi autózást tesz lehetővé, tehát elméletben a határtól nagyjából 20 kilométeren belülről már megéri megindulni a legközelebbi magyar kúthoz. Persze, a gyakorlatban nem valószínű, hogy néhány száz forintnak megfelelő euróért sokan lennének hajlandóak néhány percnél többet áldozni életükből, így csak azok járhatnak át a határon, akiknek ez nem jelent többet egy-két kilométeres útnál.
Horvátországban gyakorlatilag ugyanez a helyzet (95-ös: 519 forint, gázolaj: 521 forint). Szlovéniában a 95-ös benzin olcsóbb, csak 500 forintba kerül, a gázolaj viszont 538 forint. Egy teletankolás tehát már 2320 forinttal olcsóbb a magyar kútnál, mint ott, ez közel 5 liter, ebből már majd’ 70 kilométert lehet autózni. Ha beleszámoljuk a dízelek átlagosan alacsonyabb fogyasztását, illetve azt, hogy ezzel működnek a jellemzően nagyobb tankkal szerelt kisteherautók is, itt már lehetnek olyanok, akik bevállalnak 10-20 plusz kilométert és rááldoznak egy fél órát az életükből, hogy olcsóbban tankoljanak.
Szlovákiában a benzin drágább, méghozzá nem is kevéssel (95-ös: 548 forint, gázolaj: 511 forint). Egy tank benzinen tehát már 2720 forintot takaríthat meg egy Szlovákiából érkező autós, 5,5 literből pedig már közel 80 kilométert lehet autózni. Ez megint már csábító lehet, és ha figyelembe vesszük a két ország hosszú közös határszakaszát, ez önmagában is növelheti a forgalmat a magyar kutakon.
De mi akadályoz meg abban valakit, hogy még két húszliteres kannát is bedobjon a csomagtartóba, ha már tankolni indul? Semmi. Nos, úgy már rögtön sokkal izgalmasabbak a számok, a legnagyobb különbséget véve alapul egy szlovák autós tehát 5440 forintot spórolhat így. Pozsony belvárosától a legközelebbi magyar (MOL) benzinkút nagyjából 22 kilométerre van, egy kassainak pedig nagyjából 32 kilométert kell egy irányba megtennie egy gönci kútoszlopig.
A legutóbbi adatok szerint Szlovákiában 4,6 személyautó jut 10 lakosra, ez alapján Pozsonyban nagyjából 200 ezer, Kassán 100 ezer autó van, persze kérdés, ezek közül hány benzines és hány dízel akad.
Ahogy az is, néhány ezer forintért hányan kerekednek fel Magyarországra tankolni. Azt sem szabad viszont elfelejteni, hogy a forint-euró árfolyam változásai, és a külföldi üzemanyagárak változásai is tovább billenthetik még a mérleget. Ha pedig elég nagy lesz az árkülönbség, biztosan sokan megindulnak, ez pedig még tovább súlyosbíthatja a magyar benzinkutak üzemeltetőinek veszteségét.