5p

A kormány árleszorító kampányának győzelmeként is lehet értékelni, hogy egy új kimutatás szerint a szomszédos országok átlaga alatt van az üzemanyagok hazai ára. A címben persze csak vicceltünk, a nemzetközi trendek alapján kisebb árakra lehet számítani – derül ki a legfrissebb Mfor Üzemanyagár-figyelőből.

Az idei év egyik kormányzati gumicsontja volt a „nyerészkedő benzinkutasok” sztori, a kabinet szerint ugyanis miattuk volt a régiós átlagnál magasabb az üzemanyagok hazai ára. Bár az érintett vállalkozások és számos szakember hívta fel a figyelmet a magas hazai adóterhekre, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ezt rendre lesöpörte. Az áfa és a jövedéki adó együttes mértéke ugyan valóban átlagosnak tekinthető, a kormány tagjai megfeledkeztek olyan egyéb terhekről, amelyek a környező államokban nem növelik az árakat. Így a készletezési díj, az EKR (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer) hozzájárulás és a kiskereskedelmi különadó összességében olyan tételek, amelyek miatt a magyarországi árak rendre a régiós szint felett alakultak.

Ezeket ugyan a költségvetés siralmas helyzete miatt a kormány nem akarja csökkenteni, vagy kivezetni, arra viszont hajlandónak mutatkozott, hogy a régiós átlag helyett a környező országok átlagárát vegye figyelembe. Ennek azért van nagy jelentősége, mert így három olyan ország – Bulgária, Csehország és Lengyelország – árai a képletből kiesnek, amelyek lefelé húzták eddig az átlagot. Felfelé ugyanakkor Szerbia, ahol a magyarnál drágábban lehet tankolni. Ráadásul július elején – ahogy arról korábban is írtunk – Romániában és Horvátországban jelentősen emelték a jövedéki adó szintjét. Mindezeknek köszönhetően a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által most közzétett adatok rögtön sokkal szebb képet festenek: a benzin ugyanis a szomszédos országok átlagáránál 6 forinttal volt a legutóbbi adatok szerint olcsóbb. Sőt, még az uniós szinten is viszonylag drágának számító gázolaj is "becsúszott a léc alá", ugyanis a szomszédos országok átlagánál a hazai ár egy forinttal alacsonyabb.

Az utóbbi időszakban az árak csökkenését a kormány rendre a saját eredményeként kommunikálta. Ezúttal a fanfárok a statisztikák bravúros farigcsálása kapcsán valószínűleg csak azért nem szólaltak meg, mert előbb Szijjártó Péter, majd a legutóbbi kormányinfón Gulyás Gergely révén a kormány elkezdett felépíteni egy olyan narratívát, amely szerint a bajok forrása Ukrajna. Kijev ugyanis megtiltotta, hogy az országon keresztülfutó vezetéken a Lukoil szállítást végezzen. (A témában született elemzésünket itt olvashatják.)

A helyzetet egyelőre sikerült kezelni, Lantos Csaba energetikai miniszter Tusnádfürdőn arról beszélt, hogy más forrásokból, az Adria-vezetéket használva sikerült pótolni a kiesett mennyiséget. De olyan pletykák is vannak, hogy a Barátság kőolajvezetékről ki nem tiltott orosz cég is növeli a tranzitot, továbbá a vezeték Fehéroroszország felé menő ágán is megindulhat szükség esetén a tranzit, így érdemben nem lesz hatása az ukrán lépésnek a magyar energiaellátásra. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy a magyar és a szlovák kormány által indított panasz kapcsán az uniós országok egy része inkább Orbán Viktor kormányának a felelősségét veti fel, ahelyett, hogy Kijevet elmarasztalnák.

Nem volt nagy mozgás az európai árakban

A hosszú bevezető után nézzük, miként mozogtak az üzemanyagárak az EU-ban. A benzin esetén az egy héttel korábbi helyünk nem változott, ezúttal is 9 olyan ország volt, ahol olcsóbban lehet tankolni.

A régiós összevetésben sem láthattunk elmozdulást, ennél az összevetésnél a szlovák, az osztrák és a horvát árak is meghaladják a magyarországit.

A gázolajnál az árak sorrendjében kisebb változás volt, Magyarország ugyanis egy helyet javított, ám így is a középmezőnyben állunk.

A régióban ugyanakkor csak két helyen, Ausztriában és Horvátországban drágább a dízel, mint nálunk.

Tovább csökkenhetnek az árak

A nemzetközi folyamatok a magyar autósok számára kedvezően alakultak, a nyersolaj ára ugyanis érdemben esett a tőzsdéken. Az Európában irányadó típus, a Brent a múlt héten még a 85 dolláros szint körül mozgott, ezúttal a hét utolsó munkanapján a 82-es szint alatt kereskedtek vele.

Olcsóbb lehet a benzin, de nem a kormány miatt
Olcsóbb lehet a benzin, de nem a kormány miatt
Fotó: Depositphotos

Az olaj ára elsősorban azért esett a nemzetközi piacokon, mert a világ legnagyobb importőre, Kína kapcsán a lassuló gazdasági növekedés miatt gyengébb keresletet prognosztizálnak a szakértők. Már az ázsiai birodalom múlt heti, a várakozások alatt maradó GDP-adata is aggodalmat okozott. Az olajpiaci szakértők számára a problémák nagyságát jelezte, hogy Peking ezen a héten váratlanul csökkentette a hitelkamatokat, remélve, hogy a lazább monetáris kondíciók lévén dinamizálni lehet a kínai gazdaságot. Ha mindez nem lenne elég, akkor a statisztikák is ráerősítettek erre, a héten publikált adatok szerint az ország olajkereslete 8,1 százalékkal, napi 13,66 millió hordóra esett vissza.

Kína mellett egy másik nagy importőr, Japán gazdasága kapcsán is sok a bizonytalanság a legutóbbi inflációs adatok miatt. Ráadásul a napokban publikált gyenge európai konjunktúraadatok is gazdasági gondokra utaltak, ezek ismét csak gyengébb keresletet feltételeznek.

Meg kell jegyezni, hogy az olajárak nagyobb csökkenése ellenére a finomított termékek jegyzése csak mérsékelten változott. Amennyiben ezek tőzsdei ára követni fogja a nyersolajét, úgy az a benzinkutakon is visszaköszönhet majd.

Az Mfor Üzemanyagár-figyelő heti prognózisa szerint, ha nem jön a következő napokban komolyabb fordulat, akkor a benzin ára becsúszhat a lélektani 600 forintos szint alá, és a gázolaj is közelíthet majd ehhez az árhoz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!