2027-ig biztosan rendeznénk Forma-1-et - évi 14 milliárd forintról indulunk
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója egy hete közölte az MTI beszámolója szerint: nagyjából szeptember környékén elindulhat a mogyoródi Forma-1-es pálya főépületének átépítésére, vagy újjáépítésére vonatkozó tervezési folyamat. "A héten megtörtént az áttörés, a mai, vagy a holnapi Magyar Közlönyben megjelenik az a kormányhatározat, amely egyrészt tartalmazza, hogy 2027-ig érvényes a szerződésünk és erre kormánygarancia van, valamint azt, hogy elkezdődhet a tervezési folyamat" - nyilatkozott Gyulay Zsolt. Jelezte, a tavaly kapott jelentés szerint a Hungaroring főépülete, a boxok és a versenyirányítási központ állapota már nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak.
A sportvezető által emlegetett közlöny végül szerda éjjel jelent meg. A 171-es sorszámot viselő Magyar Közlönyben szereplő kormányhatározat rendelkezik arról, hogy a kormány egyetért azzal, hogy a főépület felújítása történjen meg 1,6 milliárd forintból; ennek fedezeteként egy 2017-ben adott 5 milliárd forintos tőkejuttatást jelöl meg a kormányhatározat.
A határozatban van egyfajta szándéknyilatkozat is a kormány részéről: egyetértenek azzal, hogy a Magyar Nagydíj 2021–2027 között megrendezésre kerüljön azzal, hogy
a 2021-ben kifizetendő jogdíj összege 45 035 552,63 dollár (jelenlegi árfolyamon hajszál híján 14 milliárd forint), az ezt követő években kifizetendő éves jogdíj összege pedig az előző éves jogdíj összegének 4 százalékkal növelt összege.
Soknak tűnik a 14 milliárd? Rosszabb is lehetett volna
A kormány a friss határozat szerint visszavonja az 1865/2015. (XII. 2.) Korm. határozatot - ez a 2017-2026 közötti kötelezettségvállalásunkat tartalmazta. Ebben még az állt: a 2017-ben kifizetendő jogdíj összege 37 407 118,88 USD, az ezt követő években kifizetendő éves jogdíj összege pedig az előző éves jogdíj összegének 5 százalékkal növelt összege.
Ez alapján számítva 2021-ben 45,4 millió dollárnak kellett volna lennie a 2021-es jogdíjnak - ennél pár százezer dollárral olcsóbban megússzák az adófizetők a száguldó cirkuszt, ráadásul az új határozatban évi 5 helyett csak évi 4 százalékos emelést tartalmaz a határozat.
Lesz MotoGP is, évi 3,3 milliárdért
A kormány egy másik határozatban egyetért azzal, hogy a MotoGP futam magyarországi megrendezésére Hajdúnánás külterületén kialakítandó pályahelyszínen, versenypálya kialakításával kerüljön sor. Ezért megalapítják a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft-t 3 millió forint jegyzett tőkével és 100 millió forint tőketartalékkal.
A MotoGP versenysorozat jogait a Dorna Sports S.L. birtokolja, velük Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek kell leszerződnie 2023-tól a magyar futam megrendezésére. Ennek díja 2023-ban 9,45 millió euró (mintegy 3,3 milliárd forint), ami a következő években évi 5 százalékkal emelkedik.
(2019-ben a miniszter egyébként még azt jelentette be: Magyarország 2022-től rendezhet MotoGP futamot, mostanra a projekt egy évet csúszott.)
A magyar feltalálók támogatása helyett létrehoznak egy ügynökséget is
Egy harmadik kormányhatározatban rendelkeznek a a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség létrehozásáról. Az állami tulajdonú zrt-re
"a debreceni autóipari központ, illetve környezete gazdasági, oktatási és kulturális fenntartható fejlődéséért, valamint az autó-motorsport fejlesztéséért és a közlekedésbiztonság kiemelt kezeléséért felelős kormánybiztos feladatainak megvalósítására, valamint az autó-motorsporttal kapcsolatos célkitűzések végrehajtására"
van szükség.
Ehhez a meglévő Valor Hungariae nevű céget alakítják át - ez az innovációt, a magyar feltalálókat támogatni hivatott cég, melynek honlapja szerint ezek (voltak) a céljai:
"Minél több MAGYAR ÖTLETBŐL legyen értékesíthető termék! Egyetlen magyar találmány se vesszen el! Ne kerüljön magyar találmány külföldi eladásra az inkubáció korai szakaszában!"
A társaságot most átnevezik, és összesen 105 millió forint értékű tőkeemelést hajtanak benne végre.