3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Továbbra is a járműgyártás húzza le a hazai ipar teljesítményét, de vannak reményre okot adó jelek. Havi bázison, mind a magyar, mind a német adatok a kilábalást jelzik.

Éves bázison nézve tovább csökkent az ipari termelés volumene. Ugyanakkor a havi statisztikák azt mutatják, hogy a magyar gazdaság folyamatosan kapaszkodik ki a gödörből. 2020 júliusában az ipari termelés volumene 8,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Ugyanakkor a visszaesés mértéke 28,8 százalékponttal kisebb volt az áprilisi mélyponthoz képest.

Védőfelszerelésben dolgoznak a kecskeméti gyárban (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)
Védőfelszerelésben dolgoznak a kecskeméti gyárban (Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary)

Kellemetlen, hogy a KSH pénteken publikált első becslése szerint jelentős visszaesés volt a legnagyobb súlyú járműgyártásban. (A visszaesés pontos mértéke egy hét múlva, a részletes adatokból derül ki.) Ez egyébként abból a szempontból nem meglepő, hogy a nagy hazai autógyártók továbbra sem termelnek teljes kapacitással, ami magával hozza a beszállítók alacsonyabb termelését is. Havi bázison itt is hasonló a helyzet, mint a teljes ipari termelés esetén, hiszen az áprilisi mélyponthoz képest kapaszkodik felfelé a járműgyártás is.

A járműgyártás esetén egyébként az augusztus fordulatot hozhat, amely véleményünk szerint két fontos okra vezethető vissza. Az egyik, hogy világszerte tapasztalható a gazdasági kilábalás, miközben a járvány veszélye továbbra is fenyegető, ezért (például a tömegközlekedés helyett) sokan használnak saját kocsit, ezek révén pedig a járművek iránt nőtt a kereslet. A növekvő fogyasztói igények pedig feltételezhetően a termelés volumenében is jelentkeznek. A másik ok, ami miatt a járműgyártás augusztusban felülmúlhatja az egy évvel korábbi számokat, hogy a nagy gyárakban ugyan a szokásos augusztusi leállás idén is megtörtént, információink szerint ez a szokásosnál rövidebb ideig tartott.

A németeknél is megmozdult valami

Péntek reggel publikálták a német ipari megrendelésekre vonatkozó adatokat is. A normál körülmények között kisebb figyelmet kapó számsor ugyan vegyes képet fest, ám vannak kifejezetten biztató mutatók, amelyek remélhetőleg a magyarországi vállalatok termelésére is pozitívan hathatnak. A rendelésállomány 2,8 százalékkal bővül az előző hónaphoz képest, ami a mostani helyzetben biztató, bár az elemzők nagyobb bővülést prognosztizáltak. Érdekesség, hogy éves bázison pont fordított volt a helyzet, hiszen 2019-hez képest 7,3 százalékkal volt alacsonyabb a feldolgozóipari megrendelésállomány, ugyanakkor az elemzők 20 százalékos visszaesést jeleztek előre.

Előretekintve az adhat okot bizakodásra, hogy mind a belföldi, mind a külföldi megrendelések száma elérte a válság előtti szint 90 százalékát. Ráadásul júliusban a külföldi megrendelések állománya 14 százalékkal emelkedett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!