Egyelőre az igényelt mennyiségnek a negyedét szállítja a Mol a múlt héten még ellátatlan kis hazai töltőállomásoknak, amelyek megkezdték piacaik apránkénti visszaszerzését. Már importálnak is - mondta Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke a Világgazdaságnak.
A hétfőn beindult szállításról a Mol múlt pénteken tájékoztatta az érintetteket, ahogyan előzőleg is mindig péntek délután küldte ki a következő hétre vonatkozó levelét. Bár a most érkező mennyiség még a töredéke a szükségesnek, arra már elég, hogy e fehér – vagyis nem a nagy márkákhoz tartozó – töltőállomások elkezdjék visszapótolni a készleteiket. Megindult a náluk tankoló autósok visszaszokása is, igaz, közülük egyesek átpártolhattak más benzinkutakhoz. A kis töltőállomások kínálata egyelőre messze nem maximális, bár Egri Gábor tudomása szerint már nincs mennyiségi korlátozás a kis kutaknál.
A visszaszokást élénkíti, hogy az üzemanyagár-sapka december 6-án késő estétől elrendelt megszüntetésével újból megjelentek az árkülönbségek a hazai töltőállomásoknál, így ismét él az olcsóbban forgalmazó fehér kutak árelőnye.
Ennek különösen nagy a vonzereje az autósok szemében olyan időszakban, amikor már csak magas, piaci áron lehet normál üzemanyagot vásárolni, amelynek az árába az eredeti nagyságában került vissza az ársapkás korszakban megnyirbált jövedéki adó, és amikor a térségen belül éppen Magyarországon a legdrágább az üzemanyag.
A visszarendeződésről számolt be a lapnak a nagyobb (színes) töltőállomás-láncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó is. Szerinte a folyamatot segíti, hogy újraszerveződik a kis kutak behozatala is, mellesleg e kör eredeti ellátója eredetileg sem a Mol volt, hanem az importőrök. Grád Ottó is reméli, hogy rövidesen visszaáll a hazai üzemanyagpiac normál állapota, elsősorban persze a normál benzinről és gázolajról van szó, és csak utána a prémiumtermékekről.