6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Keserű pirula lesz a magyar autósok számára a januári jövedékiadó-emelés. A Mol szeretné kicsit kevésbé fájdalmassá tenni a kormány döntését, és a 41 forintos plusztételt két lépésben ereszti rá a fogyasztókra. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő 2023-as utolsó elemzése szerint ennek ellenére érdemes még idén megtankolni.

A hazai és az európai üzemanyagárakat monitorozó körképünk, az Mfor Üzemanyagár-figyelő utolsó 2023-as írásában megpróbáljuk azokat az egymással szemben álló hatásokat szintetizálni, amelyek a következő időszak áraira hathatnak. Vannak ugyanis olyan tényezők, amelyek a komoly áremelés irányába hatnak, de ezzel ellentétes folyamatok is körvonalazódnak.

Ahogy azt egy héttel korábban a nemzetközi trendek alapján előrevetítettük, a hazai kutaknál karácsony után áremelkedést láthattunk. A karácsony előtti időszak viszonylag alacsony árai ráadásul azért sem fognak jó ideig visszatérni, mert januártól komoly, 41 forintos jövedékiadó-emelésre kerül sor. Ennek hátteréről korábban több alkalommal is írtunk. Dióhéjban összefoglalva a lépésről annyit érdemes írni, hogy Magyarország uniós kötelezettsége miatt kell megemelni a jövedéki adót, azt ugyanis euróban állapítják meg, ám a forint gyengülése miatt a minimálisan kötelező mértéktől elmarad a hazai terhelés. Az viszont leginkább a hazai költségvetés siralmas állapotával magyarázható, hogy a kormány végül a szükséges mértékhez képest kétszeres adóemelésről döntött.

Orosz András, a Mol magyarországi kiskereskedelmi igazgatója az Indexnek azt jelezte, hogy az első emelésre január elsején, a másodikra pedig nagyjából január 15-én lehet számítani. Először húsz, majd huszonegy forinttal drágulnak az üzemanyagok. Miután idén újabb árváltozásra már nem kerül sor, ezért a jövő évet a benzin 590 forinton kezdheti, míg a gázolaj ismét jócskán 600 forint fölé kerülhet, átlagosan 613 forint lesz ez az üzemanyagfajta.

Pedig az elmúlt hetekben a hazai árak euróban számolva nagyobb mértékben csökkentek, mint Európa más államaiban. Ennek köszönhetően

a nyáron még az uniós középmezőnyben lévő hazai árak az év végére a legolcsóbbak közé került, csupán öt országban lehet ennél alacsonyabb áron tankolni.

Mindez azt jelenti, hogy a régiós rangsorban is javítottunk, a magyar benzinár a bolgárnál és a románnál jóval alacsonyabb, míg a szlovénnel hasonló szinten van.

A gázolaj esetében már korántsem lehet ilyen szép képet felfesteni, hiszen ennél az üzemanyagfajtánál a magyar árak továbbra is az európai középmezőnyben találhatóak.

Értelemszerűen ez a régiós rangsorban is visszatükröződik, így a gázolaj esetében továbbra is Magyarországon az egyik legmagasabb ennek a típusnak az ára.

Ha figyelembe vesszük, hogy a januári adóemelés nagyjából 10 eurócenttel emeli a magyarországi árakat, akkor

a dízelnél a hónap második felében nálunk lehet a legdrágább a tankolás a régióban.

Mi ellensúlyozhatja az adóemelést?

A következő hetek nagy kérdése lesz, hogy az alapanyagok ára tovább emelkedik, ami magával húzza a finomított termékekét is, vagy az olajnál ismét gyengülés jön? Az utóbbi hetek történései alapján nagyon nehéz akár hetekre előre megbízható prognózist adni, hiszen az árfolyamokat sokkal inkább a politikai, geopolitikai történések mozgatták, mint a piaci folyamatok. A legutóbbi drágulás például a Vörös-tengeren történt támadások számlájára volt írható, ami miatt számos cég döntött úgy, hogy elkerüli ezt és nem a Szuezi-csatornát használva hajózza be a termékeket Európa irányába. Ez időben és költségben is pluszt jelent, így értelemszerűen ez az árakban is visszaköszönt.

Ezen a héten viszont lejtőre kerültek az árak, csütörtökön például mind a Brent, mind az Amerikában irányadó WTI 3-3 százalékot esett. Ennek hátterében az áll, hogy némileg csillapodtak a kedélyek, és több hajózási társaság is közölte, hogy készen áll ismét a Vörös-tengeri útvonalon való áthaladásra. Ez pedig megnyugtatta a befektetőket, akik már kisebb ellátási zavarokat kezdtek árazni a tőzsdéken. Ugyanakkor a helyzet kiszámíthatatlan, a közel-keleti régióban továbbra is rendkívül feszült a helyzet, bármikor érkezhetnek negatív hírek.

A képletet ugyanakkor bonyolította az, hogy az amerikai készletadatok negatív meglepetést okoztak. Míg decemberben jellemzően a vártnál magasabb készletszinteket jeleztek a hivatalos statisztikák, addig a december 22-ével záródó hét adatai azt mutatták, hogy az amerikai nyersolajkészletek 7,1 millió hordóval csökkentek a várt 2,7 millió hordó helyett. Más kérdés, hogy az adatok részletes elemzését követően az elemzők kevésbé látták aggodalomra okot adónak a helyzetet: a készletcsökkenés nagy része ugyanis olyan régióból származik, ahol a finomítók igyekeznek kiüríteni a készleteket, hogy elkerüljék az év végi szintek alapján kirótt magas raktározási adókat.

Az feltételezhető, hogy

a nyersolaj és a finomított termékek tőzsdei árának csökkenése a hazai kutakon is érvényesülhet, így január első hetében ezek miatt kisebb árcsökkenés várható.

A következő hetek mozgására pedig az általános makrogazdasági adatok, a készletadatok és a geopolitikai történések is hatással lesznek. Amennyiben az infláció az év második felében látott módon tovább csökkenne és alacsony szinten stabilizálódna az Egyesült Államokban és az EU-ban is, az kamatvágásokat és gazdaságélénkítést hozhatna, a magasabb kereslettel pedig magasabb árak jöhetnek. Ha az infláció nem csökkenne tovább, esetleg az év eleji átárazások miatt növekednének, az akár olcsóbb olajárat is hozhat. Közben persze a kínálati oldal változásai is hatással lesznek az árakra, ezek közül az OPEC+ által bejelentett kitermelés visszafogás már ismert, kérdés, hogy az idén a termelésüket növelő államok képesek lesznek-e még több olaj bányászatára. És végül, de nem utolsósorban ott vannak a különböző konfliktusok kérdései, az elhúzódó ukrajnai háború, az egyelőre lokalizált gázai harcok, de az elemzők szerint a Guyana és Venezuela közötti konfliktus vagy éppen Tajvan esetleges megtámadása is óriási kilengéseket hozhat a piacokon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!