5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A magyarországi forgalomban lévő cash augusztus végén már átlépte a 7 ezer milliárd forintos lélektani határt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból. S egyelőre nemigen látszódik annak a jele, hogy a 2008-as pénzügyi válság kirobbanása óta tartó növekedési tendencia megtörne. Pedig a csökkentésre számos javaslat született. Igaz, még azok megfogadása sem szorítaná vissza jelentős mértékben a készpénzhasználatot, legalábbis rövid távon.

Megállíthatatlannak tűnik a forgalomban lévő hazai készpénzállománynak a 2008-as pénzügyi válság kirobbanása óta tartó növekedése. Míg az 2007 végén még 2 ezer milliárd forintot tett ki, addig augusztus végén már 7031,9 milliárdot, miután a nyár utolsó hónapja 31,9 milliárdos gyarapodást hozott – tette közzé az MNB.

Elgondolkodtató eredményt hoz, ha a forgalomban lévő készpénzt a bruttó hazai termékhez viszonyítjuk. Eszerint míg az 2007-ben a GDP 9 százalékát érte el, 2019 végén már a 15 százalékát, s ha az idén bejön a Pénzügyminisztérium prognózisa és a gazdaság a koronavírus-járvány hatására tényleg legalább 5 százalékkal visszaesik az előző évhez képest, akkor az ez arány még tovább, 16-17 százalékra emelkedhet.

(MTI)
(MTI)

Ez azt jelenti tehát, hogy egyre több ügyletet rendeznek a magyarok kp-vel, ami nem segíti elő a pénzek nyomon követését, a korrupció kiszűrését, a gazdaság kifehérítését. Az is figyelemre méltó, hogy 2017 végén Magyarországnál magasabb GDP-arányos készpénzállománnyal az Európai Unióban csak Görögország, Lettország, Litvánia, Portugália és Szlovákia rendelkezett, azóta ez a helyzet nemigen változhatott. 

A magas hazai készpénzállomány egyik oka az, hogy miközben a nagy címletek bővülnek, addig a kisebbek használata gyakorlatilag stagnál. Ugyanakkor a cash-tengerhez a történelmi szinten alacsony, gyakorlatilag a nullához közeli betéti kamatok is hozzájárulnak, valamint azok az állami intézkedések, amelyek a készpénzhasználat felé terelnek. Ilyen a havi kétszeres ingyenes készpénzfelvétel 150 ezer forint értékhatárig, valamint a pénzügyi tranzakciós illeték.

Megfigyelhető, hogy a háztartások jövedelmének növekedésével fordított arányban változik a készpénz használata. Azaz azt az alacsonyabb jövedelműek gyakrabban választják, mint fizetési eszközt. Még mindig magas azok aránya, akik készpénzben kapják meg a rendszeres jövedelmüket. Az is a cash felé terel sok, községekben és falvakban élőt, hogy a lakóhelyükön a városokhoz képest jóval kevesebb a bankkártyát elfogadó hely.

Pedig a készpénzes fizetéseket helyettesítő eszközök használata is emelkedik. Egyre több a kártyás vásárlás (érintőkártyás tranzakció, online fizetés), az átutalások, a csoportos beszedések (netbank, mobilbank használata) száma. Csakhogy még az internetes vásárlások többségénél is kp-ban rendezik a számlát a vásárlók, aminek az oka a bizalom hiánya lehet, például az, hogy a vevők arra apellálnak, még az átvétel helyszínén is elállhatnak a tranzakciótól. Ugyanakkor a futároknál is még csak elvétve oldható meg a kártyás fizetés. 

De mit hozhat a jövő, megállítható-e a készpénzforgalom növekedése? A Magyar Bankszövetség szerint igen, már amennyiben a kormány a magáévá teszi a tavaly novemberben megfogalmazott, nyolc pontból álló javaslatcsomagját. Ezek a következők:

  • Készpénzhasználati limit bevezetése az 500 ezer forint feletti, a gazdaság bármely két szereplője közötti tranzakcióknál;
  • Kötelező elektronikus fizetési lehetőség biztosítása online pénztárgépek esetében;
  • Kötelező elektronikus fizetési lehetőség biztosítása, amennyiben a kereskedő árbevétele meghalad egy bizonyos szintet;
  • A pénzügyi tranzakciós illeték kivezetése, ösztönözve a banki csomagárazás elterjedését;
  • A díjmentes havi kétszeri készpénzfelvétel eltörlése vagy az összeghatár 50 ezer forintra csökkentése;
  • Sárga csekk fizetése során az elektronikus fizetések előnyben részesítése a készpénzzel szemben;
  • Az állam, az önkormányzatok és a magánszemélyek közötti pénzmozgás elektronikus irányba való terelése;
  • A fekete- és szürkegazdaságban keletkezett megtakarítási készpénzállomány számlapénzzé tételét támogató amnesztia támogatása. 

Ezek végrehajtása révén a Bankszövetség számításai összességében a GDP közel 2 százalékának megfelelő összeget, azaz mintegy 700 milliárd forintot lehetne megtakarítani. Amely tehát így is csak a most publikált augusztus végi számok egytizede.

A bankszövetségi javaslatokból a kormány eddig csak egyet fogadott meg, igaz, azt, amely talán az egyik leglényegesebbnek tekinthető. Nevezetesen, hogy az online kasszát használó kereskedők 2021 januárjától kötelesek mindenhol biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. A 2021. évi központi költségvetésről a parlament által elfogadott törvény szerint a boltosokon kívül a vendéglátóhely, vagy szálláshelyet nyújtó vállalkozás a jövő évtől köteles a fogyasztó számára legalább egy, nem készpénzes fizetési lehetőséget biztosítani, ez lehet kártyás fizetés, azonnali átutalásra épülő (például QR-kódos) fizetés, vagy más egyéb megoldás. Természetesen a fogyasztó dolga eldönteni, milyen módon fizet, készpénzzel, vagy bankkártyával.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!