5p

Az európai benzinárakat összehasonlító listán régen romlott ennyit Magyarország pozíciója. Ráadásul az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint az áremelkedés a jövő héten folytatódhat.

Akik december végén tankoltak utoljára, és nem figyelték a változásokat, azok számára kellemetlen meglepetést jelenthet, hogy azóta mind a két üzemanyagtípus közel 20-20 forinttal lett drágább. Ráadásul akár a forint árfolyamát nézzük, akár a nyersolaj tőzsdei jegyzését, a további áremelkedés valószínűsége igen magas.

Az idei év első tíz napjának ármozgása mögött a fentiek (vagyis az olajdrágulás és a forint gyengélkedése) mellett az év elején életbe lépő inflációkövető adóemelésnek is fontos szerepe volt. Autósként ugyan kellemetlen, de a fogyasztási adó emelésére előbb-utóbb sort kellett volna keríteni. Már csak azért is, mert az uniós előírások szerint euróban határozzák meg a legkisebb adómértéket, amelyet minden országnak alkalmazni kell. A forint romlása miatt pedig a forintban kifejezett értéknél az adóemelésre belátható időn belül sort kellett volna keríteni. A kormány összességében ezt előzte meg, igaz, így a költségvetés is jobban jár, hiszen a megemelt adóösszeg már az év első napjától befolyik az államkasszába.

Az adóemelés hatására ugyanakkor a magyar árak nagyobb mértékben emelkedtek, mint az európai átlag. A Weekly Oil Bulletin adatai szerint uniós összevetésben a magyar benzinárak ezúttal érezkelhetően drágultak. Az év végi adatok alapján készített összeállításban csupán hét olyan országot találhattunk, amelyekben a 95-ös benzin átlagos ára meghaladta a magyarországi szintet, ezúttal viszont már tíz ilyen ország van a listán.

A magyar áraknál két olyan országban is olcsóbb lett a benzin, mint Svédország, vagy Luxemburg, amelyekben az életszínvonal jócskán megelőzi a hazait. De ezek mellett egy régiós ország is előzött „olcsóságban”, ez pedig Szlovénia.

A gázolaj esetében eleve rosszabb helyzetből indultak a magyar árak a már említett Weekly Oil Bulletin adatai szerint, hiszen az az év végén tíz országban is olcsóbb volt. Ugyanakkor ennél az üzemanyagtípusnál kisebb mértékű volt a magyar visszaesés, hiszen 2025 első adatsora alapján egy hellyel csúsztunk vissza.

A dízel üzemanyag esetén az uniós visszaesés egy régiós ország miatt következett be. Horvátországban ugyanis olcsóbb lett a gázolaj, mint a magyar kutakon.

A megugró olajár nem sok jó ígér

Az elmúlt hetekben elsősorban a forint mélyrepülése miatt kellett a magyar autósoknak aggódnia, ez generálta elsősorban az áremelkedést. Látványos forinterősödésről sajnos továbbra sem beszélhetünk, de legalább a gyengülés megállt. Az üzemanyagárak szempontjából mérvadó dollár esetében továbbra is 400 feletti szinteket látunk, pénteken a nap nagy részében 403 körül jegyezték a dollár-forint keresztárfolyamot.

Ugyanakkor az adóemelés mellett az árakra ható harmadik fontos tétel, a nyersolaj ára hirtelen erősödni kezdett a héten, ez pedig a benzinkutakon is áremelkedést vetít előre. Pénteken az Európában irányadó Brent olaj jegyzése átlépte a 80 dolláros lélektani szintet, és a piaci bizonytalanság miatt akár további erősödés is jöhet.

A korlátozások és szankciók áremelkedést hoznak
A korlátozások és szankciók áremelkedést hoznak
Fotó: Depositphotos

Az olajpiacon azért indult meg felfelé az árfolyam, és emelkedett pénteken 4 százalékkal, mert a befektetők szerint Oroszország és Irán ellen is olyan szankciók léphetnek életbe, amelyek szűkíthetik az olajpiacon a kínálatot. A Reuters által közölt hír szerint az Egyesült Államok az eddigi legszigorúbb szankciókat fogja bevezetni az orosz olajipar ellen, ami 180 hajót, több tucat kereskedőt, két nagy olajtársaságot és néhány vezető orosz olajipari vezetőt érint.

Donald Trump megválasztott amerikai elnök január 20-i beiktatása előtt egyre erősödtek a várakozások, hogy Joe Biden elnök kormánya szigorítja az Oroszországgal és Iránnal szembeni szankciókat egy olyan időszakban, amikor az olajkészletek továbbra is alacsonyak. Ráadásul az elmúlt éveknél hidegebb időjárás miatt a kereslet egyébként is erősödött, és ez az árak emelkedését vetítette előre.

A Biden-adminisztráció által az utolsó pillanatban hozott intézkedések kapcsán több vita is kibontakozott arról, hogy azok mennyire bírják Donald Trump támogatását, vagy szándékosan törnek borsot ilyen módon a hamarosan hivatalba lépő elnök orra alá. Bár továbbra sem egyértelmű, hogy az új Trump-adminisztráció miként viszonyul Oroszországhoz, az emelkedő árak a megválasztott elnököt támogató olajcégek szempontjából kedvezőek. Más kérdés, hogy a hírek szerint az utolsó pillanatban életbe léphet – környezetvédelmi okokra való hivatkozással – a partmenti fúrások korlátozása, amelyet Trump vélhetőleg rövid időn belül visszavonhat majd. Mindenesetre ezek az intézkedések rövid távon bizonytalanságot és kínálatcsökkenést hozhatnak, ami pedig az olaj tőzsdei jegyzésében is látszik.

A fentiek miatt az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint a jövő héten további áremelkedést láthatunk majd a hazai benzinkutakon. Ennek mértéke a korábbi tapasztalatok alapján 6-8 forintos lehet literenként.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!