Korábban az volt fő szempont az áruházak esetén, hogy lehetőleg a közelben legyenek és egy helyen mindent megkapjon a vevő. Ma már kizárólag az árak számítanak – mondta Heiszler Gabriella, a Spar elnök-ügyvezetője a közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadásában Azénpénzem.hu beszámolója szerint.
A mennyiségi kedvezmény sem működik: kevesebbet vásárolnak az emberek és az olcsóbb áruk keresik. A Sparnál az árbevétel 25 százalékáról 33 százalékra nőtt a saját márkás termékekből származó bevétel aránya, ami rosszul érintheti a nagyobb élelmiszer-termelőket. A fogyasztói szokások változása a szakember szerint tartós lehet. A vevők ugyanis rájöhettek, hogy az olcsóbb saját márkás termékek jó minőségűek.
Tejes fordulat
A Spar vezetője arról is beszélt, hogy az árstopok sokba kerültek a szektornak. Például az 1,5 százalékos UHT tej 2021-ben az eladások 70 százalékát adta, ami 2022-ben 26 százalékra csökkent. Az árbefagyasztás ugyanis a 2,8-as tejre vonatkozott, aminek eladása közel megnégyszereződött, így átvette egykor olcsóbb társa helyét.
Annak ellenére, hogy az elmúlt évek arról szóltak, hogy miként lehet támogatni a magyar áruházláncokat – például nem fizetnek „extraprofitadót” és nem kell adatokat szolgáltatniuk az árfigyelőbe –, jócskán vesztettek piaci súlyukból. A diszkontok közben majdnem megduplázták részesedésüket a Spar vezetője szerint.
Heiszler Gabriella közölte továbbá, hogy a hazai árak jelentős emelkedését jórészt az állami beavatkozás és a beszállítók okozták, a nagy láncokat folyamatosan ellenőrzik a hatóságok. Jelenleg a Spar ellen 1600 fogyasztóvédelmi eljárás folyik, amin 8 jogász dolgozik.