3p

A hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, csaknem 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát tavaly.

Ez 3,4 százalékkal haladja meg az előző évit, amikor 791 ezer volt a belföldi átírások száma. Ezzel a használt személyautók hazai piacának forgalma nem egészen egy évtized alatt a duplájára emelkedett - közölte a JóAutók.hu az MTI-vel.

A piac növekedését két tényező is segítette, rövid távon az autóipart sújtó chiphiány játszott fontos szerepet: az újautó-piacon kialakult hiány a kereslet egy részét a használtautó-piacra terelte - magyarázta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a közleményben. Hozzátette: hosszabb távon a magyar személygépkocsi-park folyamatos, dinamikus növekedése önmagában is élénkíti a használtautó-piacot, míg 2012-ben a forgalomban lévő személygépkocsik száma nem érte el a 3 milliót, addig 2021 végére ez a szám már 4 millió felett járt.

Új helyett inkább régi autót vettek a magyarok (Fotó: Pixabay)
Új helyett inkább régi autót vettek a magyarok (Fotó: Pixabay)

A forgalomban lévő személyautók átlagéletkora 15 év, ami a használtautó-piacon gazdát cserélő járművek összetételében is meglátszik: tavaly az adásvételek több mint 75 százalékának tárgya legalább tízéves jármű volt.

Normalizálódhat a helyzet 

A JóAutók.hu várakozása szerint 2022 második felére várhatóan normalizálódik majd az újautópiac, így az év egészében a tavalyi 122 ezernél 2-3 százalékkal több új személygépkocsit értékesítenek majd a márkakereskedők. Mindez a lecserélt autók révén élénkíteni fogja a használtautó-piacot is, melynek másik utánpótlási forrása, a használtautó-import szintén várhatóan enyhe bővülést mutat majd 2022-ben.

Mindezek hatására a JóAutók.hu néhány százalékos bővülésre számít a belföldi használt autók piacán, ami 840 ezer körüli átírást jelent az idén.

A használtautó-kereskedők között egyedüliként országos hálózattal rendelkező Das WeltAuto az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy a használtautó-piac felpörgését az emelkedő kínálati árak sem fékezték tavaly. Bizonyos modellek esetében akár 15 százalékos drágulás is megfigyelhető volt, és az árak várhatóan addig emelkednek, amíg az újautó-piacon helyre nem áll a rend - jelezték.

Új helyett inkább régi

Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója a közleményben kifejtette: a chiphiány miatt jelentősen megnőtt a gyártási és kiszállítási idő a világ összes autógyártójánál, ennek köszönhetően a vásárlók az új autók helyett a használt autók felé fordultak. A növekvő kereslet viszont csökkenő kínálatot eredményezett, ami pedig felhajtotta az árakat.

A piaci várakozások alapján az árak tovább emelkedhetnek 2022-ben, hiszen az újautó-piac az előzetes prognózisok szerint legkorábban 2022 második felében, pesszimista vélekedések szerint 2024-re állhat helyre - tették hozzá a közleményben.

A Das WeltAuto a Volkswagen konszern márkáit forgalmazó Porsche Hungaria használt autó üzletága, amely 30 márkakereskedésből álló értékesítői hálózattal rendelkezik. A teljes hálózat 2021-ben 7442 gépkocsit értékesített Magyarországon, amellyel a 0-7 éves korosztályban, a kereskedések által eladott használt autók között közel 20 százalékos részesedést ért el.

(MTI) 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!