Ez 3,4 százalékkal haladja meg az előző évit, amikor 791 ezer volt a belföldi átírások száma. Ezzel a használt személyautók hazai piacának forgalma nem egészen egy évtized alatt a duplájára emelkedett - közölte a JóAutók.hu az MTI-vel.
A piac növekedését két tényező is segítette, rövid távon az autóipart sújtó chiphiány játszott fontos szerepet: az újautó-piacon kialakult hiány a kereslet egy részét a használtautó-piacra terelte - magyarázta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a közleményben. Hozzátette: hosszabb távon a magyar személygépkocsi-park folyamatos, dinamikus növekedése önmagában is élénkíti a használtautó-piacot, míg 2012-ben a forgalomban lévő személygépkocsik száma nem érte el a 3 milliót, addig 2021 végére ez a szám már 4 millió felett járt.
A forgalomban lévő személyautók átlagéletkora 15 év, ami a használtautó-piacon gazdát cserélő járművek összetételében is meglátszik: tavaly az adásvételek több mint 75 százalékának tárgya legalább tízéves jármű volt.
Normalizálódhat a helyzet
A JóAutók.hu várakozása szerint 2022 második felére várhatóan normalizálódik majd az újautópiac, így az év egészében a tavalyi 122 ezernél 2-3 százalékkal több új személygépkocsit értékesítenek majd a márkakereskedők. Mindez a lecserélt autók révén élénkíteni fogja a használtautó-piacot is, melynek másik utánpótlási forrása, a használtautó-import szintén várhatóan enyhe bővülést mutat majd 2022-ben.
Mindezek hatására a JóAutók.hu néhány százalékos bővülésre számít a belföldi használt autók piacán, ami 840 ezer körüli átírást jelent az idén.
A használtautó-kereskedők között egyedüliként országos hálózattal rendelkező Das WeltAuto az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy a használtautó-piac felpörgését az emelkedő kínálati árak sem fékezték tavaly. Bizonyos modellek esetében akár 15 százalékos drágulás is megfigyelhető volt, és az árak várhatóan addig emelkednek, amíg az újautó-piacon helyre nem áll a rend - jelezték.
Új helyett inkább régi
Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója a közleményben kifejtette: a chiphiány miatt jelentősen megnőtt a gyártási és kiszállítási idő a világ összes autógyártójánál, ennek köszönhetően a vásárlók az új autók helyett a használt autók felé fordultak. A növekvő kereslet viszont csökkenő kínálatot eredményezett, ami pedig felhajtotta az árakat.
A piaci várakozások alapján az árak tovább emelkedhetnek 2022-ben, hiszen az újautó-piac az előzetes prognózisok szerint legkorábban 2022 második felében, pesszimista vélekedések szerint 2024-re állhat helyre - tették hozzá a közleményben.
A Das WeltAuto a Volkswagen konszern márkáit forgalmazó Porsche Hungaria használt autó üzletága, amely 30 márkakereskedésből álló értékesítői hálózattal rendelkezik. A teljes hálózat 2021-ben 7442 gépkocsit értékesített Magyarországon, amellyel a 0-7 éves korosztályban, a kereskedések által eladott használt autók között közel 20 százalékos részesedést ért el.
(MTI)