4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez derül ki lapunk felméréséből. A mulasztók számláit a pénzintézeti szolgáltatójuk zárolja, így az azokon lévő összegekhez csak azt követően férhetnek hozzá, ha személyesen azonosítják magukat.

Nem sikerült maradéktalanul élni azzal a négy hónapos lauffal, amelyet a pénzintézeti – banki, biztosítós, önkéntes nyugdíjpénztári és önkéntes egészségpénztári – ügyfelek kaptak arra, hogy az adataikat egyeztessék a szolgáltatójukkal, már amennyiben ezt 2017. június 26-a előtt nem tették meg. Míg ugyanis az azonosításra eredetileg megszabott, idén június 26-ai határidőig még mintegy egymillió ügyfél nem aktualizálta az adatait, addig az Országgyűlés által október 31-ére – immár végérvényesen kitolt – második céldátumig csak a kilenctizedük pótolhatta e kötelezettségét.

Ami azt jelenti, hogy mintegy 100 ezer pénzintézeti kliens számláját zárolhatta hétfőn a szolgáltatójuk, aminek következtében például a bankszámlák egyes funkciói nem elérhetőek, ezekre a bank megbízást sem személyesen, sem pedig elektronikus csatornán nem fogadhat be.

Azt, hogy ez a korlátozás hány ügyfélre vonatkozik, pontosan nem lehet megmondani. Már csak azért sem, mert lapunk körkérdésére például a leginkább érintett kör tagjai, a nagybankok konkrét számokat nem, legfeljebb csak arányokat közöltek – de azt sem mindegyikük –, így a nyilvánosan elérhető adatokból, információkból végeztünk becsléseket.

Ezek szerint az UniCredit vállalati ügyfélkörének mintegy két százaléka, míg a lakossági és kisvállalati ügyfélkörének kevesebb mint egy százaléka (3 ezer) esetében nem történt meg az azonosítás a törvényben előírt határidőig.

A CIB ügyfelei mintegy 5 százalékának (ez körülbelül 2,5 ezerre tehető) van még adategyeztetési kötelezettsége.

A K&H-nál mindössze 0,5 százalék körüli azok aránya, akik még nem azonosították magukat, ez 1600-1700 klienst jelenthet.

A többi nagybank közül az OTP ügyfeleinek „túlnyomó többsége” átesett az azonosításon, a Raiffeisenének „nagyon kis százaléka” nem azonosította még magát, míg az MKB „közel teljes érintett ügyfélköre eleget tett adategyeztetési kötelezettségének”, az Erste pedig az október 31-ei módosított határidőig lényegében minden olyan ügyfele adategyeztetésével végzett, akivel aktív, élő kapcsolata van.

Érdekesség, hogy a Budapest Bank (BB) lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat (például a kiemelt közszereplői státuszt) a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során a hitelintézet rögzítette. Ám az érintett, aktív vállalati ügyfeleik közül az adataikat még nem egyeztetők aránya közel tíz százalékra tehető.

Az Erste és a BB válaszában kihangsúlyozott aktív kitétel azért indokolt, mert léteznek olyan számlák, amelyeken már hosszabb ideje – akár évek óta –, nincs forgalom. Ezek száma akár a százezret is elérheti.

E tekintetben a leginkább a Takarék Csoport érintett. Legalábbis erre lehet következtetni a szerdától már egységes univerzális hitelintézetként kinyitó Takarékbank elnök-vezérigazgatójának a Piac és Profitnak adott interjújából. Vida József szerint szeptember 18-áig százezres nagyságrendben nem történt meg az azonosítás, ez a teljes ügyfélkör mintegy 10 százalékát takarta, jellemzően a vidéki, idősebb korosztály tagjait. Az ő tájékoztatásukért a határidő előtti időszakban is mindent megtett a csoport – derült ki a lapunk kérdésére most adott válaszból –, s bankfiókjaiban az utolsó napokban is aktívan tartott az ügyfelek törvény szerinti azonosítás. Ennek ellenére vannak olyanok, akik nem tettek eleget a törvényi kötelezettségüknek. Köztük lényegesen kisebb arányban vannak azon ügyfelek, akik a számlájukat, a netbankot, a bankkártyájukat aktívan használják. Mindenesetre az immár egységes Takarékbankban felkészültek arra, hogy a takarékok végső egyesülése okán elrendelt kétnapos bankszünnapot követően, szerdától fogadják az ügyfeleket, akik a számlavezető fiókjukban tudják az azonosítás után kérelmezni a zárolt számlájuk feloldását.

Fontos, hogy míg korábban nem volt szükség a személyes jelenlétre, elektronikusan (emailen, videohívással), valamint postán feladott levélben is el lehetett végezni a kötelező adategyeztetést, addig az ahhoz szükséges nyilatkozatokat és okmánymásolatokat október 31-ét követően már csak személyesen lehet leadni. A magánszemélyek a személyi okmányaik bemutatásával azonosíthatják magukat, a cégeknek viszont a tényleges tulajdonosok beazonosítását lehetővé tevő nyilatkozatot kell tenniük. Csak ezt követően oldhatja fel a pénzintézet a bank- és egyéb számlák zárolását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!