6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A COVID-osztályokon és az intenzív osztályokon dolgozók valós beszámolói után itt vannak az alapellátásban dolgozó háziorvosok és fogorvosok vallomásai.

A Magyar Orvosi Kamara reális képet akar mutatni a koronavírus-járványról, ezért a felhívásukra érkezett beszámolókból először a COVID-osztályokon, majd az intenzív osztályokon zajló életről villantott fel pillanatképet, s most itt vannak a háziorvosok és fogorvosok történetei is.

A háziorvosokat elborítja az adminisztráció. Fotó: Depositphotos
A háziorvosokat elborítja az adminisztráció. Fotó: Depositphotos

A járványhelyzet legelső pillérei mindig a háziorvosok, akik a bizonytalanságot és az iszonyatos adminisztrációs terhelést tartják a legnagyobb problémának. A háziorvosoktól beérkező információk szerint, AMI VAN:

  • védőfelszerelések: a tavaszi nagy hiány ellenére, amikor sokszor saját költségen szerezték be ezeket, a második hullámban kiegyenlítettebb a központi ellátás. De például a november 21-én, pénteken kiküldött központi levélre pár órát hagytak csak nekik, hogy jelezzék az eszközigényüket.
  • infrastruktúra: általában a saját rendelőikben végzik az online kapcsolattartást a betegekkel

AMI VAN, de folyamatosan változik, és sokszor átláthatatlan:

  • protokollok és eljárásrendek: mivel ők állnak az első vonalban, a lakosság felől folyamatosan érkező kérdésekre nekik kell válaszolniuk, még ha nem is tudják elsőre a választ
  • a napi 60-80 telefonhívás miatt 10-12 órásra nyúló munkaidő és az iszonyatos mértékben megnőtt adminisztrációs terhek. A telefonhívások többsége időpontkérés, egyeztetés, szervezési feladat, aktuális panaszok kezelése. A kórházi szakrendelések elmaradása miatti új időpontkérések is rájuk zúdulnak. A betegeik azon tesztelési időpontkéréseit is nekik kell kezelniük, melyek a mentősökhöz futnak be. A betegek eredményeit egyenként kell lekérniük, majd felhívniuk az érintetteket. A járványügyi bejelentést is nekik kell intézni, ahogy a táppénz igénylését is. Ahogy egyikük fogalmaz: „Az adminisztráció egy káosz”.

AMI VOLT (csak kevés, és most nincs):

  • influenzaoltás: bár a központi kommunikáció mindenhol ennek fontosságát erősítette, a praxisok néhány száz darabot kaptak. Például egy XI. kerületi rendelő egymás mellett rendelő háziorvosai 300, 200, illetve 100 darabot aszerint, kinek mikor sikerült odaérni az osztópontra. A legtöbb helyen többszázas várólista van a további, esetleg érkező oltásokra – melyekről egyelőre semmi hír.

SEGÍTSÉGET JELENTENE:

  • ha a páciensek szervezési, nem akut ügyekben írásban, online kommunikálnának telefonhívás helyett
  • a központi irányítás felől egyértelmű és ritkábban változó protokollok
  • az adminisztrációt igénylő feladatok automatizálása
  • az ellátást nyújtó rendelők, kórházak kapacitásának és elérhetőségeinek naprakész közzététele. 

Miközben a MOK arra kéri a kormányt, hogy a szükséges forrás előirányzásával biztosítsa a magyar társadalom fogászati alapellátásának működését, addig így néznek ki a fogorvosok reális mindennapjai:

  • a fogorvosi rendelőkben is folyamatosan csörög a telefon. A távgyógyítás a fogászatban nehézkes, sok beteg a gyógyszeres ellátást nem tekinti fogorvosi ellátásnak.
  • a járványügyi szabályok miatt kevesebb beteget lehet ellátni, emiatt hosszabbodnak a várólisták.
  • a magánellátók érthetően tartanak a lezárástól, mivel a tavaszi lezáráskor nem kaptak érdemi segítséget. Nem csak a nagy rendelőknek fáj ez, akik a külföldieket látták el, hanem azoknak a kisebbeknek is, akik a magyar betegeknek a TB-finanszírozott rendelésekhez hasonló szolgáltatási palettával nyújtanak ellátást.
  • az átlagfinanszírozás visszaállítását örömmel fogadták, de a szeptemberi teljesítményfinanszírozás indításkor az eljárásrend és a jelentőrendszer nem lett összehangolva. A két beteg között tartandó 15 perces szünet nem jelent meg a rendszerben, így ebben az időben - valósan vagy fiktíven  - pontot lehetett termelni. Emiatt a új átlagfinanszírozás kiszámításakor és az arra való októberi átálláskor valószínűsíthetően azok jártak rosszul, akik szabálykövetőek voltak.
  • az iskolai tankerületek és a fogorvosok ellentétes utasítást kaptak az iskolafogászati szűrésekkel kapcsolatban. Így a szűrővizsgálatokat végző fogorvosok sokkal magasabb teljesítményt értek el, mint azok, akikhez nem ment osztály.
  • a betegek egy része nem jelzi időpontfoglaláskor vagy kezelés előtt, hogy megfázásszerű tüneteik vannak, gyakran a lázméréskor derül ki, hogy 37 fok feletti a hőmérsékletük.  Volt, akiről kiderült, hogy a családtagja COVID-fertőzöttként van otthon, de nem jelezte ezt.
  • az igazoltan COVID-fertőzött betegek betegútja nincs kijelölve. Bár egyes előírások szerint az alapellátóknak kell ellátni őket utolsó betegként, de ez aggályos, mert valóban beteg (komolyabb tüneteket mutató) covid-fertőzött tényleg csak akkor vesz igénybe fogorvosi ellátást, ha nagyon muszáj - ebben az esetben pedig, ha az alapellátó nem tudja ellátni, feleslegesen utaztatják ide-oda.
  • a védőeszköz-ellátásban a fogorvosokat a háziorvosokhoz képest is hátrasorolták, ami tavasszal már panaszokat okozott, ezért magára hagyottnak érzi magát sok szolgáltató.
  • ÉS A LEGFONTOSABB: az egész, sokszorosan terhelt helyzet bizonytalanságát és feszültségét tovább fokozza az alapellátók körében az a tény, hogy továbbra sem lehet tudni, a beharangozott orvosi béremelés és egészségügyi átalakulás hogyan érinti, éri el majd a közel 10 000 alapellátásban dolgozó orvost és fogorvost, valamint asszisztenseiket. Mivel túlnyomó többségük vállalkozó, az új jogviszony jelenleg ismert formájában nem vonatkozhat rájuk. Noha a Magyar Orvosi Kamara minden lehetséges fórumon és alkalommal elmondta, csak az alapellátást is elérő, az ott dolgozó orvosok és fogorvosok finanszírozásába is beépülő orvosi béremelés elfogadható, a kezdeti, néhány találkozót nem követte több, e tárgyban jelenleg egyeztetések nem folynak, érdemi információ nem elérhető. Január elseje pedig itt van a nyakunkon. 

Ezért a Magyar Orvosi Kamara arra kéri a kormányt, hogy a szükséges forrás előirányzásával biztosítsa a magyar társadalom alapellátásának működését.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!