A Spotify úgy próbál egyensúlyozni az egyre dagadó Joe Rogan-botrányban, hogy bejelentette: figyelmeztetést tesz közzé minden olyan tartalomban, podcastben, amelyik érinti a Covid témáját, majd a figyelmeztetésben megjelenő linkek megbízható forrásokhoz irányítják a hallgatókat. Emellett nyilvánosságra hozzák a platform-szabályzatukat is.
Borítékolható botrány
Világos tehát, hogy a botrányt elindító Joe Rogan Experience nevű podcast-sorozatot nem kívánják megszüntetni annak ellenére, hogy több előadó jelezte: ebben az esetben ő távozik a platformról. Ezt többen már meg is tették, köztül Neil Young és Joni Mitchell. Joe Rogan podcast sorozata viszont semmiképpen sem az, amitől a Spotify könnyen megválna, hiszen úgy tűnik, a leghallgatottabb műsorról van szó, becslések szerint több tíz millió emberhez eljut. Nem mintha nem lehetett volna borítékolni a botrányt előre, kritikusok szerint legalábbis mindenképpen, hiszen Rogan arról ismert, hogy gyakran interjúvol meg összeesküvés-elméletben hívőket, vagy tudomány tagadókat.
Most azonban, a műsor történetében először, a Dr. Robert Malone-nal készített beszélgetés után 250 tudós, nővér és egészségügyi dolgozó tett közzé egy nyílt levelet, amely a Spotifyt, konkrétabban pedig Joe Rogant azzal vádolta, hogy hozzájárul a dezinformációk terjesztéséhez.
„A Covid-19 világjárvány alatt Joe Rogan többször terjesztett félrevezető és hamis információt a podcastjában, ezzel kétséget gerjesztve a tudomány és az orvostudomány hitelességében. Fiatalokat és gyerekeket akart lebeszélni az oltásról, helytelenül állította, hogy az mRNS-vakcinák génterápiának minősülnek, az invermectint javasolta a COVID-19 gyógyítására (az egészségügyi hivatal ellentétes ajánlása ellenére), és megalapozatlan összeesküvés elméleteket terjesztett. Az #1757-es epizódban Dr. Robert Malone-nal beszélgetett, akit korábban kitiltottak a Twitterről a Coviddal kapcsolatos hamis állítások terjesztése miatt. Dr. Malone arra használta a podcastet, hogy további alaptalan vádakat terjesszen beleértve ebbe azt a megalapozatlan elméletet, hogy állami vezetők ’hipnotizálták’ az embereket. (…) Továbbá Dr. Malone egy azon vendégek közül a Joe Rogan sorozatban, akik a járványügyi intézkedéseket a Holokauszthoz hasonlították.”
Vannak művészek, akik a gazdasági haszon elé helyezik az elveket?
Elsőként Neil Young állította választás elé a piaci vezető pozícióban levő céget: kijelentette, hogy vagy Rogan marad vagy ő. A Spotify válaszul elkezdte eltávolítani Young dalait annak ellenére, hogy a „Heart of Gold”, a „Harvest Moon” vagy az „Old man” több száz millió streamet is megért a platformon, továbbá Young elmondása szerint a lejátszásainak 60 százaléka a Spotifyról származik. Kommentátorok szerint Young, egyébként ezek szerint igen bátor lépése egy nagy formátumú kihívás a félreinformálás és szabad véleménynyilvánítás körüli vitában, emellett pedig felveti a kérdést azzal kapcsolatban is, hogy az előadóművészek mennyiben tudják és akarják kontrollálni azt, hogy a műveik milyen platformon jelennek meg.
Néhány napja Joni Mitchell is csatlakozott Younghoz: „Úgy döntöttem, hogy visszavonom minden művemet a Spotifytól. Felelőtlen személyek hazugságokat terjesztenek, és ez az emberek életébe kerül. Szolidáris vagyok Neil Younggal és a nemzetközi tudományos és orvosi közösséggel ebben a témában”, jelentette be a honlapján. Mitchell „Blue” című albumát minden idők egyik legjobbikának tartják, vele pedig Young nem kis szövetségesre tett szert, és a platform is egyre nagyobb bajba kerülthet, különösen, hogy Young követői a Spotify bojkottjára szólítják fel ismerőseiket: a #CancelSpotify egyre elterjedtebb hashtaggé válik.
Világos, hogy a Rogan eltávolításával több tíz millió hallgatót bukna a vállalat, de ha több jelentős előadó csatlakozik Younghoz és Mitchellhez és az egyébként hasonlóan nyilatkozó Niels Lofgranhez, továbbá a #ByeSpotify teamhez, nagy bajba kerülhet a társaság. Ezt próbálja balanszírozó nyilatkozataival kivédeni és új Covid-figyelmeztetésekkel semlegesíteni, de aligha fog mindez könnyen eredményre vezetni.
Országos barátok
Mitchell és Young évszázados barátok, Mitchellnek 3,7 millió havi hallgatója van a spotify-oldala alapján, Youngnak 6,2 millió. Mindketten elkapták a gyermekbénulást abban az időben, amikor az oltás még nem volt elérhető. Világos, hogy ez is része annak, hogy különösen érzékenyek az oltástagadásra.
A Spotify-részvények zuhannak
A Spotify piaci részesedése az Egyesült Államokban 2010 óta 7 százalékról 83 százalékra emelkedett tíz év alatt, ez a helyzet pedig nyilvánvalóan nehézzé teszi, hogy az előadók Younghoz és Mitchellhez csatlakozzanak, ahogy az is, hogy a legnagyobb sztárok közül is sokan eladták a zenéjük kiadói jogát hatalmas összegekért, emiatt viszont nincs többé irányítási joguk fölötte.
Young bejelentését követően viszont a Spotify – egyébként is lejtmenetben levő - részvényeinek árfolyama két nap alatt 6 százalékot csökkent, és a piaci kapitalizációja körülbelül 2,1 milliárd dollárt zuhant három nap alatt. Múlt péntekre az árfolyam a 19 hónap alatt legrosszabb 171,32 dollár árfolyamról 172,98 dollárra növekedett, ám ezután érkezett Joni Mitchell bejelentése. A befektetők nyilvánvalóan attól tartanak, hogy a két művész hólabda-hatást eredményez, és előadók tömeges távozása a Spotify piaci helyzetét súlyosan veszélyeztetheti.