6p

Ma Svédország termelhetné ki a norvég olaj egy részét, de a Volvo autógyár részvényesei nemet mondtak a norvégok ajánlatára a 70-es évek végén. Ma a svéd kutakon a legdrágább a gázolaj az EU országai közül.

Az EU országai közül jelenleg Svédországban a legdrágább a gázolaj.

A svéd kutakon literenként átlag 21,24 koronáért lehet dízelt tankolni, ami középárfolyamon 715 forintot jelent.

Ismert: a magyar kormány 2021. november 15-től 2022. május 15-ig 480 forintban maximálta a benzin és a gázolaj árát. A svéd ár jelentős, de átlagos fizetés mellett, családi felhasználásra még tűréshatáron belül van.

A fuvarozó és mezőgazdasági szektorok képviselőinek viszont már fogytán a türelmük és állami segítségre várnak az ágazati rentabilitás fenntartásához. A Magyarországon bevezetett üzemanyagárstop ötlete egyelőre még nem merült fel törvényhozási szinten, pedig Svédországban is választások lesznek szeptemberben.

A svédeknél nincs üzemanyagárstop. (Illusztráció. Depositphotos)
A svédeknél nincs üzemanyagárstop. (Illusztráció. Depositphotos)

Az árstop a svédek szabadpiaci kapitalizmus-értelmezésében egyébként is nehezen eladható lépés lenne, bár a ´rezsicsökkentés´ egy sajátos formáját ők is bevezették idén. Az energiaárak hirtelen magasba ugrásával a kormány egy 7 milliárd koronás árkompenzációs csomagot hozott létre, amiből az előzetes tervek szerint 2 millió háztartást szeretnének megsegíteni, de csak a téli hónapok alatt.

Az árcsökkentés terhét a kormány nem a közüzemi szektorral nyeleti le, hanem az állami költségvetést terheli azzal.

Egy automatizált, alanyi jogon járó, lépcsőzetes rendszer segíti a legalább havi 700 kilowattóra fogyasztású lakástulajdonosokat, oly módon, hogy az áramszolgáltatók már eleve a csökkentett számlát küldik ki a fogyasztóknak.

A lépést Svédországban sokan megkérdőjelezik, hiszen a kormány éppen a tehetősebb rétegeket támogatja - akár havi 6 ezer koronával.

Pedig a végtelenségig liberalizált svéd áramszolgáltatói piacon nem is olyan nehéz olcsóbb áramot találni: a fogyasztók 3 különböző lekötési idejű csomag közül választhatnak mintegy 150 egymással versengő áramszolgáltatónál.

Köztudott az is, hogy a legnagyobb áramfogyasztóknál a nem életbevágó létesítmények és termékek (fűthető medence, szauna), valamint a már státuszszimbólumnak sem igazán nevezhető Teslák (Az EU-ban, lakosságarányosan messze Svédországban gurul a legtöbb elektromos autó az utakon.) miatt nagy az áramszámla.

Az áramtermelés kulcskérdés a svéd háztartások felmelegítésében is. Bár a lakások legnagyobb hányadát távhő fűti, de amit épp nem, azt rendszerint áram. (Az országban szinte senki nem fűt fosszilis üzemanyagokkal.)

A távhő nagyrészét az erdőgazdálkodás során kinyert szerves anyagok elégetése, míg nagyobb városokban a hulladékgazdálkodás biztosítja.

A svéd háztartások példaértékű hulladékszelekciós szokásainak ellenére, a hazai kínálat már jó ideje nem elégíti ki a svéd hőerőművek éhségét, ezért évről-évre nő a külföldről importált elégethető hulladék mennyisége, ami tavaly már meghaladta a 3 ezer tonnát. Például a norvég háztartási hulladék jelentős része is a svéd hőerőművekben végzi, de az Egyesült Királyság és Finnország is komoly beszállítóként segíti a svéd háztartások melegen tartását.

A fosszilis energiahordozókkal ellentétben a hulladék duplán megtérül a svéd energetikai szektornak, ugyanis nem csak a fogyasztók fizetnek nekik a távhő és áramszolgáltatásért, de a helyi szereplők és a külföldi beszállítók is fizetnek a hulladék leadásáért. Nem aprópénzről beszélünk: csak külföldről közel 1 milliárd koronát kasszíroznak beszállítóiktól évente a svéd hőerőművek.

A legégetőbb probléma Svédországban tehát a gépjármű-üzemanyagok ára marad, amin jelenleg 56 százalékos az állami adókulcs.

A szomszédos Norvégiával ellentétben Svédországban jelenleg sem földgáz, sem olajlelőhelyről nem tudni, bár a Balti-tenger közepén elterülő Gotland sziget északi részén folyt kisebb olajkitermelés a 70-es, 80-as évek során.

A jelenlegi üzemanyag-kiszolgáltatottság enyhítésének lehetősége házhoz jött 1978-ban, de a svédek nem éltek a lehetőséggel, ami az ország történetének eddigi talán legnagyobb gazdasági bakija volt.

Amikor 1969-ben a norvég partoktól nem messze olajat találtak az Északi-tengerben, még senki sem sejtette, hogy ez lesz a mai napig meglelt egyik legnagyobb tengeri olajkincs.

Az első sikeres fúrások ellenére Norvégia egy relatíve stabil, de gyenge lábakon álló, főként mezőgazdasággal és tengeri szállítmányozással foglalkozó kis gazdaság maradt a 70-es évek során. A 73-as és 79-es globális olajválságok következményeképpen az ország gazdasági versenyképessége azonban egyre csak romlott, ezért az eleve alig létező gyártóiparának nagy részét kénytelen volt leépíteni. A norvég kormány lépéskényszerbe került. A kormány átlátta, hogy modern gyártóipar nélkül nincs modern gazdaság. Ezért 78-ban a dübörgő gyártóiparral rendelkező svédekhez fordult egy bilaterális kereskedelmi egyezménytervezettel. Ez volt a Volvo egyezmény.

A tervezetben foglaltak szerint a svéd gyártóipar zászlóshajójának tartott Volvo konszern személyautógyártással foglalkozó alegységének 40 százalékáért, valamint a gyártókapacitás részleges Norvégiába költöztetéséért a norvég állam készpénzt és olajkitermelési koncessziós jogokat adott volna Svédországnak az éppen feltárás alatt levő Gullfaks olajmező térségében.

A tervezet rögtön, már a Volvo 79-es éves közgyűlésén megbukott, bár a döntés nem sok szavazaton múlott. A részvényesek többsége egyszerűen kevesellte a norvégek által felajánlott 90 millió dolláros vételi árat.

A részvényesek közül akkor még senki sem sejtette, hogy mai áron számítva egy nagyjából 85 milliárd dollárt érő lehetőségre és Svédország szénhidrogénfüggetlenségre mondanak nemet,

ahogy ezt Per Gyllenhammar, A Volvo vállalat akkori CEO-ja fogalmazta meg a svéd Skavlan című talk showban 2014-ben.                                

Azt pedig az akkori részvényesek talán legvadabb álmukban sem gondolták, hogy 20 év múltán, 1999-ben, a vállalatot pénzügyi nehézségek miatt 6,45 milliárd dollárért felvásárolja majd az amerikai Ford, amely 2010-ben továbbadja a szebb napokat is látott svéd autógyárat a kínai Zhejiang Geely befektetési csoportnak potom 1,8 milliárd dollárért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!