2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vasútvonalak bezárásával alig érhető el megtakarítás - a MÁV nem tudja ellátni a kifizetett szolgáltatást, az állam pedig nem viselkedik megrendelőként. A piaci versenyre esély sincs a következő egy évtizedben.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint a vasúti mellékvonalak bezárásával olyat tesz az Orbán-kormány, ami ellen ellenzékben és hatalomra kerülve is küzdött - sőt, a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalakat maga nyitotta újra 2010 után. Pedig a 10 bezárt vonal közül a szakértő szerint 8 megmenthető lenne - olvasható a hvg.hu cikkében.

Mindez ráadásul szembemegy Lázár János miniszter azon narratívájával, ami a „most vidék jön" szlogennel a vidék fejlesztését ígéri. 

A 10 vonallal amúgy Vitézy szerint sem lehet semmi megtakarítást elérni, összesen országosan 5 db Bz-motorvonattal lesz kevesebbre szükség, mivel van, hogy egy-egy jármű egyszerre több vonalat is kiszolgál. A teljes megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el – mondta Vitézy Dávid, de szerinte amúgy nem is csak pénz kérdése ez, hiszen a legnehezebb helyzetű vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem jövedelmezőség kérdése.

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár. Fotó: MTI/Kovács Tamás
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár. Fotó: MTI/Kovács Tamás

Eközben az ország más részein is egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV. Már most nagy bajok vannak szerinte a balatoni InterCitykkel. Új járművekre nincs közbeszerzés, a korábbiakat a gazdasági helyzet romlása miatt visszavonták, az InterCityk jelentős része pedig hiányzó vagy klimatizálatlan, selejtérett kocsikkal közlekedik – tette hozzá a volt közlekedési államtitkár.

Szerinte az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására. 2034 előtt azonban aligha lesz piacnyitás - derül ki a cikkből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!