Míg tavasszal alig lehetett kihámozni a lényeget azokból a kacifántosan, de rendkívül udvariasan megfogalmazott és az ügyfelek biztonságáért nagyon aggódó üzenetekből, amelyekben a szállodák közölték a kedves vendéggel: a koronavírus-járvány miatt sajnos nem áll módjukban visszaadni az elmaradt utazás árát, most elvileg nincs kecmec: minden előre befizett fillért vissza kell adni a vendégnek.
Már közismert, hogy Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn egyebek mellett elrendelte:
- szállodák csak üzleti célból fogadhatnak vendégeket, turistákat viszont nem fogadhatnak
- szállodáknál a zárás utáni első 30 napban a november 8-ig történő foglalások 80 százalékát az állam megtéríti. Ennek feltétele lesz, hogy a munkavállalót nem bocsátják el és megkapják a fizetésüket.
Emlékezetes, hogy még a koronavírus-járvány okozta válság elején a a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) jogértelmezést adott ki arról, hogy mi a teendő a sok lemondással, elkerülendő a pereket a szállodák és a koronavírus miatt az utazásokat lemondó vendégek között. Az előleg minden esetben visszajár, a vis maior pedig az a helyzet, amikor a hatóság korlátozza az egyének utazását, például kijárási korlázozás van, illetve külföldi jelenleg nem is jöhet be az országba.
Kötelező visszaadni az előleget. Ez nem kérdés, erről kár is vitakozni. Ennél nagyobb vis maior nincs is. Nincs az a bíróság, amelyik ne így ítélne. Nincs is értelme nyerészkedni, ezért nem csak törvénytelenül cselekszik az a szálloda, amelyik nem fizet, hanem buta is
- mondta lapunknak Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Emlékeztetett: az állam a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központon keresztül pontosan tudja, hogy november 8-ig melyik szálláshelyen hány foglalás volt és mekkora értékben, és ennek 80 százalékát megkapja a szállodás. Ebből pedig veszteség nélkül visszafizetheti a vendégnek az előleg 100 százalékát, hiszen így nem kell például takarításra vagy rezsire költenie.
Flesch Tamásnak inkább azzal van baja, hogy a járvány miatt gyökeresen megváltoztak az emberek szokásai, egy ideje már nem mernek foglalni, így a hoteltulajdonosok nem sokra mennek a már így is alacsony forgalom 80 százalékának visszatérítésével. Budapesten bőven 10 százalék alatti a foglaltság, így hiába kapnak a foglaltság után 80 százalékos támogatást, ez nem elég a munkavállalók megtartásához.
Bár a vis maior szempontjából jogilag tisztának tűnik a helyzet, ennek ellenére nem találtunk egyelőre olyan szállodai honlapot, ahol egyértelműen leírták volna, hogy visszaadják a vendégek pénzét.
A rendkívüli helyzetre való tekintettel értesítjük Önöket, hogy a 2020. november 8-tól december 8-ig tartó időszakra szóló megrendeléseiket a szálloda kötbérmentesen törli
- írta például a visegrádi Silvanus Hotel. Ez inkább arra utal, hogy a vendégnek nem kell még extra kötbért is fizetnie azért, mert a kormány járványügyi rendelkezése miatt a szálloda nem tudja őt fogadni. A legtöbb szálloda esetében még csak annyit közölnek a látogatókkal, hogy a módosítási és lemondási lehetőségekkel hamarosan minden érintettet megkeresnek.
Orbán Viktor miniszterelnök vejének, Tiborcz Istvánnak turai kastélyszállójának általános szerződési feltételei között pedig ezt a szöveget lehet olvasni:
külső, elháríthatatlan (vis major) oknak minősül különösen, de nem kizárólagosan például természeti katasztrófa, tűzeset, robbanás, sztrájk, az internet rendszer szünetelése stb., melyek tekintetében a Felek felmerült költségeiket és kárukat maguk viselik.
Ettől függetlenül minden szállodatulajdonos dönhet úgy, hogy eltér a szerződés szövegétől, és átvállalja a vendég kárát.