3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hatszorosára emelkedik az ingyenes InterRail-bérlet program kerete.

Nem csak vasúti közlekedésre, de buszos utazásra is igénybe lehetne venni a jövőben a fiatalok utazási kedvezményét. Ez egyelőre csak terv, most formálódik az ingyenes InterRail-bérlet program végleges verziója a tesztidőszak tapasztalati alapján.

Jegykiadó automata
Jegykiadó automata

Az ötlet, hogy a 18. életévükbe lépett fiatalok világjárását utazási kedvezménnyel támogassa az Európai Unió, két német fiatalember fejéből pattant ki. A javaslatot felkarolta Ujhelyi István, a szocialista párt európai uniós parlamenti képviselője és olyan befolyásos támogatókra lelt az ügy, mint Manfred Weber néppárti frakcióvezető, illetve Navracsics Tibor és Violeta Bulc uniós biztosok.

Az úgynevezett pilot-program keretében tavaly 2,5 millió euró állt rendelkezésre. Első körben nem is 18, hanem már 16 éves kortól lehetett élni a kedvezménnyel. De ez biztosan nem marad így, a végső programban, az eredeti tervekben szereplő 18. év lesz a kedvezmény igénye vételének feltétele.

Ujhelyi István és a stábja az elmúlt hónapokban dolgozott az Európai Bizottság illetékeseivel az ingyenes InterRail-bérlet keretrendszerének finomításán. Amit eddig tudni lehet, hogy a jövőben nem az E-twinning kereten keresztül történne a bérletek kiosztása, pontosabban Ujhelyiék szerint egy másik, már meglévő rendszerre kellene áttelepíteni ezt a feladatot. Továbbra is pályázni kell majd a programban való részvételre, és idén is lesz lehetőség kiscsoportos utazások támogatására, sőt, a tervekben szerepel az egyéni utazások beépítése is.

A 2,5 millió eurós keretből tavaly a kísérleti program révén közel 5000 fiatal tudott utazni – közölte portálunkkal Ujhelyi titkársága. A magyar kvóta az első körben 68 fő volt. Az Európai Bizottság döntése értelmében csak azok vehettek részt benne, akik regisztráltak korábban az előbb említett E-twinning keretprogramban. Ezen akar most változtatni a magyar politikus, hogy minél több fiatalt elérjen a lehetőség.

Bár hivatalos adat még nincs, de a tapasztalatok szerint a legtöbben Németországból és Franciaországból utaztak a kedvezménnyel. Sokan kerekedtek fel még Hollandiából, Romániából, Spanyolországból, Lengyelországból is. A magyar kvótához hasonló számban utaztak Írországból, Portugáliából, Svédországból.

Az idei évtől bővebb, 12 millió eurós keretből tudja majd támogatni a jelentkezőket az unió. Várhatóan jóval több magyar tud majd így csatlakozni a programhoz.

Az ingyenes InterRail-bérlet rendszerről egyébként e hét kedden várható bejelentés.

Szerettük volna megismerni a magyar kormány álláspontját a kezdeményezésről, arról, hogy a magyar állam hogyan segíti a fiatalok kedvezményes utazását, de kérdéseinkre nem kaptunk választ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!